Isstatus?

Hej på er!

Skulle vara kul om fler gjorde som Andreas i Rjukan och berättade hur isläget såg ut på er ort.

Här har vi ju ett utmärkt forum för att kunna hålla varandra ajour med isläget.

Här i Värmland är det precis som i resten av södra och mellersta Sverige fortfarande varmt, men väldigt blött i markerna så blir det bara kalls så skall det väl snart börja hända saker.

MVH Oscar
 
Värmland

Var i Värmland bor du. Jag bruker vara på besök i Arvika ibland och det skulle vara kul att komma ut och klättra lite is med någon som vet var isen finns.

/Thomas Jansson
Örebro
 
Karlstad

Jag bor i Karlstad! Blir mest isbouldering här annars rekomenderas Skillingmark som ofta har fin is. Hör av dig när det blir säsong så kan jag avslöja fler pärlor.

MVH Oscar
 
Massor av is i Göteborg!

Hallå, eller!

Bra idé Oscar! Jo, hör i Göteborg är det massor av is! det har det varit hela hösten. Vi har inte alls så regniga och tråkiga vintrar som många tror. Nej, här skidar vi och klättrar is mellan... tja, oktober till maj, faktiskt.

Pågrund av all snö och is som är här så försöker vi Göteborgsklättrare som är intresserad av varmare klättring, leta oss till heta ställen som Rjukan och Romsdal. (Tusan, Norrmännen visste vad de gjorde 1905) Allt detta ligger ju utanför EU och vi bara väntar på att det skall bli förbjudet. Därför ser vi med spänning fram emot alla tipps, som innebär annan klättring än klippa, på närmare avstånd.
 
hej hopp, bergstopp

bra med israpportering! Här i umeå är det lika kalt som på läktarna då Boltic lirar bandy.
Om du är uppe i skillingmark och det inte finns någon is, så kan du fortsätta mot gränsen. När du har åkt förbi högsäter och är hundra meter från gränsen så finns det ett 8-10 meter högt isfall där med trevlig lutning. Det är inte vidare högt men desto mer issäkert. Har själv klättrat där från november till april.
hade
henke larsson
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.