+4000

Jag känner att jag nog måste upp på åtminstone en 4000 meters top. Någon som har något tips på lämpliga objekt som inte är nedlusade med folk och som inte kräver någon riktig klättring?
 
Hej Johan!

Mont Blanc är helt klart "nerlusat" med folk men erbjuder en riktigt fin högalpin vandring om man väljer normalrutten. Annars är ju Elbrus ett alternativ. Högre men troligtvis lite mindre folk.
Trots allt så är det väl framförallt alperna som kan erbjuda flest lättillgängliga toppar runt dessa höjder. Och alperna är ju som sagt populärt.

Lycka till!
 
Åk till Chamonix, då är det bara att välja o vraka. Åker du dit när det är lite offseason slipper du folket. De flesta berg där är också lätt tillängliga.

Mont Maudit, Mont Blanc Tacul, Tour Ronde ligger alla väldigt bra till!
 
Fast Tour Ronde är ingen "vandring". Enklaste leden är PD+ och typ 2 replängder på is/snö och 3 på 3-klippa, därefter lång scrambling och sen ytterligare en bit brant snö. Ingenting som man kan göra utan reparbete, mao.
Både i chamonix och i Wallis finns det dock massor med glaciärtäckta berg som kräver mest condition och enklare stegjärn- och yxa hantering. Kan inget annat än instämma att Summitpost är utmärkt för att orientera sig i frågan.
Lycka till!
Alexey
 
Bishorn,Weissmies

Dessa toppar funderar jag på att bestiga innom en snar framtid, båda är lätta

Bishorn, ligger nära Weisshorn(ad), dom säger att Weisshorn är svårare än Matterhorn,men Bishorn ska vara en bra start.

Weissmies ligger nära i saas fee, tar kabin upp till 3500, och går de sista 600 meter. Går skid liftar nästan till toppen. Bra start topp.

Kommer du Ner(Chamonix området) kan du höra av dig om du vill ha sällskap !
 
När?

Jag har precis börjat klättra och behöver få vana i högre berg. Jag kommer vilja gå en kurs som jag nog ha bestämt mig för i Courmayeur till sommaren men sedan vill jag också upp på en lite högre topp för att känna på "syret". jag har vandrat en hel del, så att säga klättrings-trekkat uppför en del berg (inga specifika) och är bra tränad.
Vet du någon som ska ner och som känner för att "lära" mig om högalpinism? När har du själv tänkt å gå upp?
Är dessa två toppar rel. lätta eller krävs det mycket klätterkunskaper, vilken utrustning osv?
Frida
 
Om du är i Chamonix 3-17 Januari får du gärna sällskapa mig. Jag tänkte bestiga Mt. blanc tacul och eventuellt Tour Ronde.

M.v.h. Sohrab
 
Re: När?

jeffersson; sa:
Jag har precis börjat klättra och behöver få vana i högre berg. Jag kommer vilja gå en kurs som jag nog ha bestämt mig för i Courmayeur till sommaren men sedan vill jag också upp på en lite högre topp för att känna på "syret". jag har vandrat en hel del, så att säga klättrings-trekkat uppför en del berg (inga specifika) och är bra tränad.
Vet du någon som ska ner och som känner för att "lära" mig om högalpinism? När har du själv tänkt å gå upp?
Är dessa två toppar rel. lätta eller krävs det mycket klätterkunskaper, vilken utrustning osv?
Frida

Dessa toppar är mer vandring än klättring. dvs du behöver inte kunna någon klättring för att gå. det är dock bra om du har grundläggade kunskaper om att gå på glaciere, men inget krav(den ena av topparna går till stora delar i skid pister, och är ingen risk för glaciere sprickor)..

Det du behöver(som alltid), stegjärn, is yxa, någon form av sele och varma kläder(det mesta går att hyra i chamonix.

Jag bor i Chamonix området, så jag vet inte riktigt när jag planerar att gå just dessa toppar.Jag är ute och vandrar/åker skidor de helger med bra väder, hör av dig om du vill med någon helg.

sohrab, jag följer gärna med upp på tacul !

//Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Starkes pöjk Aplerna +4000 meter Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.