(fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det var det dummaste jag hört på länge. Det handlar om an grundsyn, där kan man tycka olika, men att tro att det finns ett absolut rätt och ett absolut fel är så dumt att man baxnar, Men det visar tyvärr synen på öppen diskussion och andras åsikter hos de som har "rätt" i den här tråden.

BTW, hur bra man klättrar är iget som avgör om man får ha en åsikt om vem som får ta sig upp på Everest eller inte. Det är ytteligare en konstig åsikt som framförs av de som har "rätt"

Bortsett från att det står dig helt fritt att anse att mitt inlägg är det dummaste du har läst på länge, så menar du att det inte finns några absoluta rätt eller fel när det kommer till åsikter? That is walking on very thin ice...:)

Jag kan utveckla mitt resonemang, men väljer att göra det i annan, ny tråd om denna stängs ner/låses, så vi får en omstart av diskussionen?
 
Sant men hurvida man klättrar eller inte speglar nog till hög grad ens åsikter. Inom klätterkretsar tror inte jag många tycker Davids åsiker är kontreversiella, inte jag iallafall. Sen kan ju diskutera om klättrare överlag är isnöande i sin sport. För lite så kan det nog vara. Klättring är ett way of life som kanske inte fotboll är på samma sätt.

Vill man fördjupa sig är Per Callbergs bok Klättrarens själ ingen dum bok.

Delen om att vara insnöad på något och att det blir "a way of life" är ju inget som är isolerat till klättring, vilken idrott som helst där man tex kör effektiv träningstid runt 25 timmar i veckan, runt 25 tävlingshelger per år med mellanliggande träningsläger...detta är absolut inget ovanligt och jag skulle säga att man är även då är rätt insnöad på "sin" grej...;)
 

clindh

Forumvärd
Vi stänger här då - starta gärna separata trådar om svenskars kommande besök på Everest (oavsett deras motivation att nå toppen) och något om olika syn på klättring - om ni nu kan höja er ovan personangreppsnivån (och kan acceptera att det kanske faktiskt finnas mer än en sanning och "rätt" åsikt)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.