Var klättras is i Åre?

Tjena!"

Jag ska till Åre en weekend och tänkte passa på att klättra is. Frågan är dock denna: Var gör man det? Jag har hört att isfallen (nja..) ligger vid Åre Strand, men mig veterligen kan det vara varsomhelst. Är det lätt att ta sig till isen, och framför allt, går det utan bil?

Gracias på förhand

/Lars
 
Hej Lars
Om du inte har bil så är det nog bäst att klättra på istornen vid Åre strand (går inte att missa) alternativt bouldra vid E14 i Åre och Duved. Det närmaste jag känner till förutom detta är stenbrottet i Handöl och dit är det 7-8 mil. Isfallet ligger inne på området (lätt anmarsch) och har oftast bra och tjock is. Till Offerdal är det lite längre men där finns det fler fall att välja på (Jämtlandsföraren). Du kan också åka till Vaterholmen eller Storlien men det är ännu längre och stannar du bara en weekend skulle jag inte rekommendera detta.

Ha det så bra, Johan
 
Hej Lars, när vi var i Åre för två år sen lyckades jag plocka upp en liten "förare" (typ en A4-sida med hyfsat oprecisa uppgifter) som beskrev var man kunde isklättra. Jag vet inte var jag har den nu, men jag tror jag hittade den genom turistbyrån.
Hälsn, Patrik (Anne & Fabian hälsar också)
 
Allt det bästa Patrik!

Hoppas att även du får hacka lite is i år. Hälsa resten av "the heads"! Kanske ses vi vid nån is, typ ågelsjön eller nåt!?

/lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.