Isfall i Västerbotten!

Är en klättertokig västerbottens inlandsbo som söker nya utmaningar i form av nya isklättrings turer.
Ni som vet av några bra isfall i Västerbotten kan väl skriva en par rader och berätta!
Tack på förhand!
/Stefan!
 
Henriksfjäll....

Hej !
Det jag har sett är Henriksfjäll, granne med Kittelfjäll. När hotellet öppnar (cirka 15/12) så kan du ju ringa 0940-81020 och fråga.Men jag har (ännu) inte klättrat där.Urban Axelsson guidade ju förut där men vem det är nu vet jag inte...
Det finns säkert fler isfall....

MVH Mats
 
Isklättring i Västerbotten

I Västerbottensfjällen finns flera områden med bra isar. Runt Kittelfjäll finns många fall av alla svårighetsgrader, ett flertal lätta bland annat. Finast är nog fallet på västra delen av Borkafjäll, grad 6 och tre replängder. På vägen mot Saxnäs ligger den vavkra Brudslöjan, 2 replängder och grad 5. Det är nog det finaste isfallet i Västerbotten. Annars finns isfall på Kyrkberget nära Storuman, samt några mindre fall längs vägen mellan Sorsele och Ammarnäs. Jag har själv skrivit en artikel om dessa områden i Bergsport, 1996 tror jag det var. Umeå Klätterklubb kan säkert hjälpa dig med tips också.

Lasse Söder
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annakask Isfall med kort anmarsch Isklättring 9
figure8 Anläggning av isfall i Stockholm Isklättring 25
A.S. Isyxa till både isfall och alpin? Isklättring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.