Acklimatisering

Aloha!

Jag undrar lite hur det fungerar med Acklimatisering för bestigningar på högre höjder.

Vid vilka topphöjder borde man fundera på acklimatisering innan toppbestigningen? Hur länge bör man då acklimatisera sig? Finns det några riklinjer på hur man ska beräkna acklimatiseringstiden och på vilken höjd det bör ske?

/Michael.
 
hög höjd

Det finns massor med sidor på nätet om hög höjd. En i mängden Mounteverest.net eller aconcagua.com. Där hittar du länkar till hundratals sidor som behandlar ämnet. AMS är allvarliga saker så det gäller att vara lite påläst i ämnet innan man ger sig i väg uppåt....


tjenixen
 
Det där med höghöjdsacklimatisering är väldigt individuellt och några generella riktlinjer går det inte att ge. Själv börjar jag känna mig lite wobblig runt 3000 meters höjd, lite beroende på hur snabbt det gått på vägen upp dit. Men om man bara tar det lugnt på vägen uppåt sen så brukar det inte vara några problem.

Är det bara bestigning, det vill säga upp och ned, det handlar om kan man dock göra större hopp. Annars finns en grundregel om att inte sova på en höjd som är 500 meter högre (eller i mer konservativa beräkningar 300 meter) än natten tidigare när man kommer över 3000 meters höjd. Men det går ju till exempel alldeles utmärkt att knalla över Thorung La, ett pass på 5400 meters höjd längs Annapurnaleden, efter att ha tillbringat natten vid passets fot drygt 1000 meter lägre ner. Och det går nog att med god acklimatisering göra större bestigningar än så under en dag.
 
Tiden

Ca 10 dagar för att bli fullt acklimatiserad till en höjd. Men det innebär inte att du är lika snabb som på havsnivån, utan allt kommer ändå att gå längsammare.

Nu var det ju Aloha som gällde så det att händer och fötter lättare förfryses kanske inte är så aktuellt.
 
Väldigt individuellt som sagt...

Går jag från 2 000 m till 3 500 m på en 4 timmar, kan jag känna mig lätt yr om jag anstränger mig på den höjden. För andra kan det ta tvärstopp redan på 3 000 m...

Vad jag vet finns det inget bra sätt att ta reda på hur man reagerar på höjd, utan att själv utsätta sig för det (jmfr: ta reda på om en svamp är giftig eller ej genom att äta den). :)

Efter några dagar på hög höjd så märker jag hur vilopulsen sjunket från 120 till något mer normalt, så det är nog också en indikation på hur bra acklimatiserad man är.
 
miccolli; sa:
Vid vilka topphöjder borde man fundera på acklimatisering innan toppbestigningen? Hur länge bör man då acklimatisera sig? Finns det några riklinjer på hur man ska beräkna acklimatiseringstiden och på vilken höjd det bör ske?

Det beror på vad du ska bestiga. Ju högre höjd desto mer, desto längre, acclimatisering krävs. I någon mening krävs alltid viss acclimatisering innan man fungerar bra på höjd. Alpina fyratusenmetare kommer man snabbt i form för. Högre berg (över 5 km) eller vandring på hög höjd (3,5-5 km) kräver längre tid, ca en månad för de röda blodkropparna att utvecklas.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Ca 3000m första

Tjena,

Kan var värt att nämnas att aspirin ger bra effekt mot huvudvärk, själv blir jag illamående om man går för fort. Vid högre berg så behöver jag stanna ett par dar vid 3000 för att få igång produktionen av röda blodkroppar. Sedan 2 dagar i taget för ca 700-1000m ovanför det. Tex på Aconcagua kan man gå upp med en del prylar ena dagen, sova lågt, och sedan gå upp igen dagen efter, sedan göra samma sak ett par gånger till...
I alperna så räcker det med ett par -tre dagar vid 3000 för att sedan kunna toppa en 4000+

--Henrik
 
300 m/dygn

De gånger jag varit på hög höjd, brukar jag börja känna mig lite krasslig på mellan 3000 - 3500 m om jag gått för fort upp. Huvudvärk och lätt illamående. Jag frågade en gång Kropps fd klättrarkompis, Jensen tror jag han heter, om hur snabbt man kan ta höjd och hinna acklimatisera sig och han sade ca 300 höjdmeter/dygn. Inte mycket kan tyckas. Sedan är det ju individuellt och även olika individer kan reagera olika från gång till gång. Sedan är det ju upp till var och en hur mycket obehag man står ut med, men det gäller att ha koll så att det inte blir farligt. Att man tappar orken är en sak men det farliga är hjärn- och lungödem. Dåligt omdömme hör också till symtomen. ingen bra kombination.
Om jag får ge ett råd så ta gått om tid på dig. Börjar man känna sig dålig förtar det nöjet. Ungefär som sjösjuka gör. Men det beror ju naturligtvis på syftet med turen.

/Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.