Kameraråd... digital!

Söker en kamera för att dokumentera mina friluftsaktiviteter.

Är ju sugen på en digital videokamera med "bra" upplösning även på stillbildsfotografering men... det får nog vänta!

Mina krav:

*) hyffsat kompakt (bröstficka)
*) bra upplösning
*) möjlighet till manuella inställningar (ej måste)
*) filmsnutt med hyffasd upplösning typ 30 sek.
*) klara en vecka på vinterfjället utan/med ett batteribyte... (håller kameran "varm")
*) zoom

Vad mer finns att tillägga?

Antar att jag hamnar uppemot en 8-9 tkr för dylikt!!!?

ÖNSKAS!!!
Råd!? Kommentarer?


MVH
Jmlove
 
No help! Need more info...

Har kollat lite på Pentax Optio 330 samt 430.
Ser ocksåp att jag kan tjäna en tvåtusen på att beställa dem ifrån USA. Problemet är att jag måste betala skatt för införsel i Sverige, men det kanske kan undvikas... (HUA) genom privat införsel!

Kan man använda ovan kamera som webkamera?
Kan man det med någon annan modell??

MVH
Jmlove
 
NTSC!

Om du köper den i USA är risken stor att det är NTSC format på signalen på tv-utgången. En ny tv eller video tar offtast det formatet men kolla innan.

Jag har en Olympus C-1 som jag är väldigt nöjd med. Inte direkt en proffskamera, men den klarar enklare foton. Jag har även provat den som webbkamera men med dåligt resultat (för låg uppdateringsfrekvens och dessutom stänger den av sig efter någon minut.) Mycket möjligt att Pentaxen funkar bättre här.

Lycka till!
 
Canon S40

Rekommenderar gärna Canon Powershot S40! Har själv en sådan och är mycket nöjd med resultatet.
Den har 3x zoom, 4 miljoner pixlar, bra batteritid, menyer på svenska, möjlighet att "stitcha" ihop flera bilder till en stor, möjlighet att ta videosnuttar.
Bildresultatet blir kanonbra! Har även manuella inställningar osv..
den kostar cirka 10500:-.
Finns även en "lillebror" Canon S30 som är i stort sett samma kamera, men med 3 miljoner pixlar. och som kostar nån tusenlapp mindre.
Till kameran finns även ett vattentätt hus för lite mer fuktiga aktiviteter.

mvh Erik
 
Re: NTSC!

jenul; sa:
Om du köper den i USA är risken stor att det är NTSC format på signalen på tv-utgången. En ny tv eller video tar offtast det formatet men kolla innan.

TA Canon IXUS V som ett exempel, den ställer själv om sig från NTSC och PAL (Europa) så det behöver man idag sällan vara orolig för. Värre är det med strömmen (batteriladdaren) som troligen har andra stift (men även denna klarar omställningen från 110 volt till 250)

Det kanske viktigaste är nog i så fall garantierna. Det är ju inte säkert att en kamera köpt i USA är så lätt att reklamera här i Europa. Nog bästa att höra efetr före med aktuellt märkes generalagent/servisagent i Sverige.

I övrigt kan jag varm rekommendera Canon IXUS V - små videosnuttar och hyfsad bildkvalite i löjligt litet format. Och med allväderhus får du en bra friluftskompanjon!
 
Jag köpte Optio 330 i höstas och är mycket nöjd.
Tycker själv att den är storleksmässigt optimal, robust konstruktion och bra bild kvalitet.

Det enda av dina kriterier som jag betvivlar att den (eller någon annan digital kamera) uppfyller, är batteri kapaciteten för en vecka. Digitalkameror slukar batterier även om man inte använder displayen.

Personligen tycker jag att 3,1 mio pixels räcker (för förstoringar upp till A4, och jag har aldrig behövt mer)och skulle hellre satsa mellanskillnaden mellan 330 och 430 på att köpa mer minne. Själv har jag 128k och har aldrig fyllt detta trots att jag alltid använder bästa bildkvalitet.

För vidare info kan du finna hela instruktionsboken på svenska på http://www.pentax.se

Fler kameratester hittar du under:
http://www.dpreview.com/

Lycka till med ditt köp
/Erik
 

Guest

Gäst
Betr. Pentax Optio 330

Jag köpte en 330 strax före jul från tyskland. Kameran verkar i stort sett hålla vad den lovar med ett undantag: Fokusering vid dåliga ljusförhållanden. Partybilder, lägereldsbilder osv kräver manuell fokusering. I övrigt är jag mycket nöjd. Satsa gärna på mer minne och ett extra batteri. Att alltid kunna ha med kameran, eftersom den är så smidig, gör att jag kan ha ett visst överseende.
Finessen med att köpa i tyskland är priset, tullfrihet pga EU och att de har samma nätspänning som vi (för batteriladdaren) Man får två års garanti i Tyskland och priset är ca 25 % lägre än på ex. Expert.
Kolla http://www.ny-camera.com
 
Canon S40 undervattenshus

Erik, jag läste att du använder Canon Powershot S40. Kan man öppna och stänga luckan framför objektivet när kameran är i undervattenshuset? (den luckan som man slår på och av kameran med)

Anders M
 
Re: Canon S40 undervattenshus

Anders M; sa:
Erik, jag läste att du använder Canon Powershot S40. Kan man öppna och stänga luckan framför objektivet när kameran är i undervattenshuset? (den luckan som man slår på och av kameran med)

Anders M

Hej!

Nej, man inte stänga objektivluckan när man har kameran i UV-huset. Man kan dock ställa in kameran i "strömsparläge", då slår den av sig själv en tid när man inte använt den. Genom att trycka på avtrycket "vaknar" den igen.
Jag har inte änvänt kameran under någon längre tur ännu eftersom den kom i oktober, men jag räknar med att med 2 extrabatterier ska man klara sig en vecka med flitigt fotograferande (typ 2-300 bilder) om man är försiktig med användandet av displayen.
Min förra kamera (Sony P1) klarade en vecka med 2 extrabatterier utan problem.
I övrigt rekommenderar jag gärna Canon S40 ännu en gång. Det är en superfin kamera som fortfarande står sig bra, bildresultatet blir otroligt bra även jämfört med den del dyrare kameror.
I senaste numret av SeaKayaker Magazine testas "lilleror" S30 och skribenten verkar nöjd med den också.
Mvh Erik
 
CompactFlash till Canon S40

Hej,

Jag är sugen på Canon Powershot S40. Spelar det nån roll vilken typ av CompactFlash minneskort man använder? På CyperPhoto finns bl.a. SanDisk och SanDisk Ultra. Enligt CyperPhoto är Ultra-kortet snabbare än det vanliga:

"Ultra är en snabbare version. De klarar 2,8MB per sekund, vilket är ungefär dubbelt så snabbt som SanDisk vanliga minneskort. Om denna hastighet gör någon skillnad i verkligheten beror på hur snabb programvaran i kamera är."

Spelar någon roll om man kör med Ultra-kortet eller det vanliga kortet i Canon S40?

Anders M
 
Lexar CompactFlash

Köp Lexar Compactflash, det är nog de som är bäst. Det var de som var först med snabbare kort.
Lexar har dessutom 5 års garanti på sina kort. Jag kör själv med Lexar-kort i min S40 och är mycket nöjd.

Den största skillnaden med "snabbare" kort märker man om man fotograferar i okomprimerat läge, det gör dock aldrig jag. Skillnaden i snabbhet märks i första hand när kameran skriver bilderna till kortet. Vid läsning från kortet är tidsskillnaden mycket liten mellan ett 1x och ett snabbare kort.

Löp i vilket fall som helst inget "noname"-kort, de kan förvisso vara bra , men det är troligare att de är dåliga.

Mvh Erik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...