Surved - ditt bästa stalltips

Lustigt att du skulle nämna det... Jag bor visserligen inte på västkusten idag, men jag hade aldrig uttalat mig i ämnet utan mångårig erfarenhet av att göra upp eld i skogarna kring Göteborg, där jag hade min skolning i scouterna. Det är väl ingen annan i den här tråden som uttalar sig lösare grunder än så ;)

Tja, jag växte upp utanför Borås, det där det i princip inte finns något annat än just... Skog. Där jag växte upp fanns dessutom inte ens scouterna, ingen förstod liksom poängen med något alla redan fick med modersmjölken.

Sen åt vi taggtråd och kastade kniv på varandra för vi tyckte att det var roligt. (det sista var faktiskt lite sant)

;)
 
Alltså, sånt här listande av mtrl och utrustning skapar ju julaftonskänslor för alla outdoor- och survivalgeeks. Mer sådant och helst med bild! Ska vi lista upp det i denna tråd eller ska vi skapa en ny?

Haha jovist

Jag är ju faktiskt deltagare i tråden och känner väl till problemet som Fotografiskt upplevt trots ganska vassa grejer vissa år av nederbörd.

Folk från Östergötland men även andra delar av landet slipper ofta dom extremt sura delarna av vädret vi råkar ut för.Jag kan ofta lova att det är en väldigt stor skillnad

Nu i år är det lungt , bara regnat nästan varje dag men det är inte dyblött som jag sagt och går att få fyr på.

Det har varit värre.

Hans förfrågan är befogad , alltså hur man kan göra upp eld när man är under vatten
 
Du propagerar för att spillvärmen ska användas för att torka ved.

Jag propagerar för att vi ska reflektera tillbaka spillvärmen (d.v.s. använda den för att värma oss).

Läs mina inlägg så ser du att det är EXAKT vad jag föreslagit också, bygg en reflektorskärm av trä, i detta fall ved som är sur, den kommer att reflektera en del av värmen tillbaka, OCH en del av värmen, som normalt skulle värma skärmen kommer ISTÄLLET att torka veden.

Det jag propagerar för är att något mindre av värmen ska gå till spillo, genom metoder som är använda och fungerar, ved blir torr som en bieffekt av ökad värmestrålning mot användaren, med hjälp av fysikens lagar.
Det (vad jag förstått) du propagerar för är att all värme ska gå till att värma den som tänt elden, vilket är idealfallet, men utan att ange någon metod, tydligen genom någon magi som drar värme till människor om inget vått finns i närheten.
Det jag önskar veta är HUR uppnår du idealfallet, att rikta ALL värme mot en riktning, något som hittills ingen annan i världen lyckats med?
Alla som är intresserade av perpetuum mobile vill gärna ha idéer om 100% energiutvinning.
 
Läs mina inlägg så ser du att det är EXAKT vad jag föreslagit också, bygg en reflektorskärm av trä, i detta fall ved som är sur, den kommer att reflektera en del av värmen tillbaka, OCH en del av värmen, som normalt skulle värma skärmen kommer ISTÄLLET att torka veden.

Den värme som torkar veden reflekteras inte tillbaka. (För om den reflekteras tillbaka så kan den ju inte torka veden.)

För om det gjorde det skulle vi verkligen kunna få den där evighetsmaskinen.

Det är det jag menar, du kan inte både reflektera tillbaka värmen OCH låta den torka ved.

Visst, du kan låta en del av värmen reflekteras tillbaka och en del torka veden. Men då blir det samma sak som jag sagt flera gånger förut, värmen som torkar veden kan inte samtidigt värma dig. Du får bara tillbaka den lilla del av värmen som reflekteras.
 
Är man klok, uppmärksam och väl förberedd, så hamnar man väldigt sällan i en oförberedd situation. Svårare än så är det inte.

Väldigt sällan är inte detsamma som aldrig. Så enkelt är det.

Hur många back-up gps har du om den första går sönder? Så enkelt är det att hamna i knipa.
Som sagt, det du gör är ett klassiskt tankefel som för till katastrofala resultat den gången på miljonen när skit går fel.

Detta blir mitt sista svar på detta ämne, av tre anledningar.
Det är OT, både din och min åsikt är redan registrerad och okunskap kan botas, men framhärdande idioti är obotlig.
 
Den värme som torkar veden reflekteras inte tillbaka. (För om den reflekteras tillbaka så kan den ju inte torka veden.)

För om det gjorde det skulle vi verkligen kunna få den där evighetsmaskinen.

Det är det jag menar, du kan inte både reflektera tillbaka värmen OCH låta den torka ved.

Visst, du kan låta en del av värmen reflekteras tillbaka och en del torka veden. Men då blir det samma sak som jag sagt flera gånger förut, värmen som torkar veden kan inte samtidigt värma dig. Du får bara tillbaka den lilla del av värmen som reflekteras.

Det finns bättre reflektor än blöt ved, men du har inte föreslagit något annat, utan reflektor är det oavsett förlorad värme, medan om en reflektor absorberar 80% av värmen till tork, reflekterar 20% i din riktning och 20% av den värmen träffar dig. Det gör 4% av spillvärmen används.

Skärmar i två riktningar ger 8% extra effekt.
8% är mer än 0% enligt vad jag lärt i matematiken och fysiken.
Allt detta enligt fysikens lagar du hävdar att jag bryter, även om de exakta procenttalen troligen ligger något annorlunda.
Hur är din lösning på det, sitta på i ring runt elden alldeles ensam?
För att vara på flera platser samtidigt följer fysikens lagar mycket bättre? Ja, om du är en kvark..
 
Nej, min lösning är att använda en reflektor som inte "äter" nåt av värmen (som veden gör). Att avdunsta vatten kräver stora mängder energi, den energi måste tas från nåt. Du skriver ju själv att veden tar 80% av värmeenergin i den riktningen din vedhög ligger.
 
Ge er nu och håll inte på som några totalt inavlade va.
Rigga upp vanlig aluminiumfolie och sitt sen mitt emot och håll hand,fnissa eller vad som helst.
Bättrar på brasan en hel del , speciellt i initalskedet.

En enkel diskussion....suck
 
Nej, min lösning är att använda en reflektor som inte "äter" nåt av värmen (som veden gör). Att avdunsta vatten kräver stora mängder energi, den energi måste tas från nåt. Du skriver ju själv att veden tar 80% av värmeenergin i den riktningen din vedhög ligger.

Alla reflektorer äter något av värmen.
Torrt trä kanske reflekterar dubbelt så mycket värme, dvs istället för mitt hitta på tal på 80% absorbtion av värme ligger det på 60%, men finns inte tillgängligt i detta scenario.
En polerad metallparabol skulle kanske reflektera upp mot 90% värme med bättre riktning mot dig, men är väl inte något man bär med sig i skogen för säkerhets skull. :)
 
Tillverkad av vad som helst som inte absorberar värme (vilket våt ved gör).

Eller så bygger jag en koja som stänger in värmen lite grann. En liten eld med småkvistar värmer gott i en koja, men räcker inte långt om man ska torka ved.

Vad som helst.. jag hoppades på att du hade ett förslag på byggmaterial som inte är önskedröm eller luftslott.
Vilka förslag på maximalt reflekterande material har du som du kan finna i skogen eller enkelt bära med i ficka eller ryggsäck och som väger betydligt mindre än en ryggsäck full med ved.

Då börjar det likna förslag som är till nytta utifrån TS fråga.
Koja är ju ett exempel på konstruktivt förslag, men är väl inte mer reflekterande än veden, då kojan i detta scenarie byggs av.. blött trä och blött granris antar jag i brist på bättre förslag.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...