Vandringskänga för 8åring.

Letar efter en känga till min åttaåring. Den ska funka som vandringskänga men även fungera vid vardagsrum i slask och snö.
Det som finns nu är helt enkelt inte funkis, de skorna han har nu är som en tex sko med foder och självklart blir han blöt, antingen av svett eller av väta som kommer in genom membranet eller ovanfrån........
Jag tänker skalkänga typ mina Lundhags Professional men betydligt billigare.... Han växer ju så en känga inköpt på våren är tveksamt om den håller samma vinter.
Vet att lundhags har en junior modell men priset på +1200kr är väl mkt för plånboken.
Hur har ni löst detta eller är det bara att lätta på lädret? Begagnat verkar omöjligt dessvärre.
 
Hej

Hur stora fötter har han? Min åttaåring har 36-37, vi hittade begagnade lundhags på blocket för 200kr! Antar att du kollat där?

Strl 36
https://www.blocket.se/vasternorrland/Vandringskangor_Meindl_o_Lundhags_77122170.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/blekinge/Haglofs_vinterkangor_storlek_36__Unisex__76447562.htm?ca=11&w=3

Strl 35
https://www.blocket.se/jamtland/Vinter_vandrings_kangor__puma_Sparco_lagskor_76849368.htm?ca=11&w=3

Har dock ändå funderingar på att låta honom gå i gympadojor och ha med två par + extrastrumpor. Kängor är tunga. Vi ska provvandra i vår och se vad som passar honom bäst.

//Karolina (som älskar kängor men kan se vitsen med lätta skor...)
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar och länkarna! Grabben har 210mm långa fossingar och ca stl34.
Lundhags dam känga verkar tillverkas i 36 som då mäter 246mm och det blir för stort, ialf nu men visst om jag springer över ett par för rätt pengar shoppar jag för framtida behov.
På sommaren är jag helt med på Gymnastikskor som är lätta o torkar hyggligt fort. Men nu på höst/vinter är det inte funkis och med en sko som Meindel (vilket jag själv har ett par också) så kommer den bli blöt uppifrån och med det väntar låååååång forntid. Är helt såld på mina Lundhags som vid ett plurr torkar så mkt fortare och går att använda med nya sockar fort.
 
Ja, när jag skulle vandra med mina ungar (de har båda varit på vandring med mig när de var 6 år) så landade vi i gummistövlar och höga strumpor (fotbollsstrumpor).

Med kängor löper man också risken att snöra för hårt, det är inte lätt att snöra kängor och ungar kan inte riktigt bedöma om de sitter för hårt eller inte tror jag.
 
Vid denna årstiden är ju en gummistövel så klart ett bra alternativ men under vår och sommar är tycker ialf jag att det är för varmt och instängt. Sen har vi det där med passform, är det svårt att hitta barnkängor med ok passform då tycker ialf jag att det är än värre med en gummistövel....
 
Vandringarna med mina ungar var på sommaren (i juli). De verkade tycka att det fungerade bra med gummistövlar.

Och med dottern (som är äldst, och alltså gick först) så provvandrade vi en helg hemma innan (det var då vi lärde oss att det måste vara höga strumpor, hon fick skav på vaderna från stövelskaften på provvandringen).
 
Begagnat...

Jag har haft Timberlandkängor helt i läder mycket tåliga och bra till mina barn som vandringskängor vår/höstsko dock var detta en utgående modell som handlats på Tradera billigt men lagats hos skomakaren med ny söm efter dottern till sonen.
Dottern som växt ur sina timberland har nu fått ett par Lundhags svarta 34 i helskinn skal nyskick äldre modell från Tradera kostnad 400:- känns ok då sonen lär ärva dem.

Mitt tips är nog begagnat, vandra med gummistövlar på barn är ingen hit då de stukar fötter lätt i dem burit hem andras barn vid strövarevandringar. Om man inte väljer att investera i tretorn strong vandringstövlar till barnen som är vridstyvare.

Men allt beror ju på hur ofta och hur länge man är ute med ungarna investeringarna ska ju hinna användas också... viktigare att man kommer iväg än väljer exakt rätt grejer.
 
Återkopplar även denna tråd med förhoppning om att kunna hjälpa någon med samma problem som jag hade.
Istället för att leta nya kängor skor specifikt för barn/juniorer så kollade jag på Damkängor som fanns ner till 33-34 i storlek, smalare i lästen och passade min 9åring perfekt. North Face skor har rätt liten tåbox upplevde jag det som och dessutom har XXL rätt ofta rea på dessa.
Sonens kängor kostade nya 550kr med rekommenderat ut pris på 1295kr på XXL.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...