Turförslag 1v med kanot i Femundsmarka

Hejsan

Jag börjar så smått skissa på planerna inför nästa års turer, och är sugen på en kanottur i Femundsmarka på runt en vecka, med start och mål på samma ställe.
Jag tar gärna emot tips på turförslag, med lämpliga punkter att starta/sluta turen på. Det behöver inte röra sig om några jättelånga paddelsträckor varje dag, då jag nog kommer vilja paddla lugnt och spendera en hel del tid i läger.
Jag har sett bilder på byggda transportkanaler, men kan inte se på kartan vart dessa skulle vara.
 
Har inte varit där själv, men finns ett avsnitt med "På tur med Monsen" där han är där med sin kanot. Om du inte redan sett det. Nrk.no

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hej!
Har varit flera gånger med kajak på tur i Femundsmarka.
Med tanken på att du vill paddla lugnt och med några vilodagar på läger så kan jag utmärkt rekommendera sjön Isteren för en underbar paddelvecka. Start och mål kan vara i Gløtberget där du kan parkera bilen mot en liten avgift. Tror man kan hyra kajak eller kanadensare där om man inte har egen.
Tidigare fanns en typ privat camping vid korsningen 26/217. Där kunde jag för många år sedan parkera bilen utan kostnad samt använda badrummet i huset. Men jag tror det har ändrat sig något där.
Isteren har många fina sandstränder med lämpliga ställen att slå läger på. Tar gärna en vandring på någon av topparna i närheten. Belönas med vacker utsikt.

Det finns fler ställen men t.ex. Femundtunet lämper sig som start och mål för en tur på Femund. Där finns en camping och man kan parkera bilen utan kostnad (i alla fall hittills). Det var också där Lars Monsen startade sin tur.

Sådana transportkanaler du skriver om finns t.ex. mellan Femund och Feragen. Kolla satellitbilder så kan du se kanalerna.

För Rogen och alla de småsjöar omkring så kan man välja Käringsjön eller Käringsjövallen som start och mål. För att ta sig dit med bil på den lilla vägen får man betala några få kronor bom.

Jag vet ingenting om din erfarenhet och utrustning. Du själv måste bedöma om vilken tur som är lämplig för dig. Glöm inte att det kan bli blåsigt på riktigt, att vattnet där är kallt också sommartid samt att det kan bli minusgrader i luften.

God tur!
 
Tack för tipset. Det kommer nog bli Gløtberget som får bli utgångspunkt. Det blir min första längre kanottur så det ska bli kul att planera. Hur ser det ut med snö och så i de trakterna? Är det ok förhållanden redan i slutet på maj/början på juni, eller är det senare halvan av sommaren som gäller även där?
 
Snö kan komma även på sommaren i området men isen bör ha gått i slutet på maj.

SMHI har en tabell med uppgifter om isläggning och islossning. https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.28756!/Statistik_isläggning_och_islossning_2013.pdf se t ex Lofssjön sidan 16 (Senaste islossning 19550605 medelvärde islossning 19/5)och Västervattnan en grund sjö nordost om Käringsjön sid 17 (Medelvärde islossning 26/5 Senaste islossning 19 juni 1927)

Finns massor mera i den förteckningen för kalenderbitare.

Thure
 
En av mina turer på Isteren genomförde jag i slutet av maj. Han som driver Gløtberget berättade då för mig att isen hade gått veckan innan.
Men det kan såklart skilja sig från år till år.
Dagstemperaturer man i slutet av maj kan räkna med är runt 10 plusgrader, natttemperaturer runt 0 grader.

Några tips:
- För Gløtberget finns en hemsida: glotberget.com
- Innan du ger dig ut på sjön så ge honom som driver Gløtberget en lapp med både ditt mobilnummer och vilket datum du tänker vara tillbaka.
- Ha med dig hans telefonnummer.
- Femund sjøredningskorps:
Vakt 0047 916 79 634
Skøyta 0047 916 79 649
De kanske inte är aktiva på Isteren. Men iaf är det inte fel att ha med sig också de här telefonnumren. De är nära och kan sätta igång en räddning. (Kolla innan turstart om numren fortfarande är aktuella!)

Vad som för övrigt gäller med tanken på säkerhet (ha på sig lämpliga kläder, sim-/räddningsväst, ha mobil i vattentätt fodral i västens ficka, m.m.) har du koll på eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Erik3 Turförslag Rogen Paddling allmänt 12
fredrik73 Turförslag Stockholms södra skärgård Paddling allmänt 6
Seglaren Turförslag i Esilstuna-trakten? Paddling allmänt 3
taquin Turförslag för paddling i Småland eller nära Halmstad Paddling allmänt 1
bessen76 turförslag Paddling allmänt 1
anders_e_cool Turförslag i Småland Paddling allmänt 3
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Kanot för storväxt Paddling allmänt 7
Rasmus85 Kanot att ta med barnen i.. Paddling allmänt 12
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Dcube Renovera kanot Paddling allmänt 3
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
fredolund Tre dagars kanot i Dalsland Paddling allmänt 5
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
Dr.Jones Kanot - dagstur, max en timme från Trollhättan Paddling allmänt 6
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
QBert Identifiera Kanot Paddling allmänt 2
Attila Onak - hopfällbar kanot från Belgien Paddling allmänt 6
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
Jackonfire Esker Kanot Paddling allmänt 1
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
hfhfhf Kajak/kanot för ytterskärgård Paddling allmänt 18
Sigi reservpaddel i kanot? Paddling allmänt 8
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
avslutatmedlemskap160620 Kanot i kanothus och försäkring Paddling allmänt 4
TheLion Kanot 3 dagar västkusten? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
millgard Kanot Alterälven Paddling allmänt 3
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Peter_ Dalsland Kanot Maraton+ Paddling allmänt 5
Ninakanin Paddla kanot i Stockholms skärgård Paddling allmänt 10
Agadesign Paddla kanot i vättlefjäll Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...