Risk för dryga och orättvisa böter

Hur undviker man militärområden?

Sjökort och kartor lämnar inte särskilt tydliga upplysningar om vad som gäller. Dessutom visas varierande mängd information beroende på in-zoomningsgrad (i digitala sjökort). Jag brukar undvika öar med skyltar på men vill jag se vad som står på en skylt måste jag ta mig rätt nära och vissa skyltar är oläsbara om man inte går iland. Om skylt saknas har jag svårt att efterleva eventuella bestämmelser.

Kolla exempelvis Mällsten på Eniros sjökort, där finns ingen info om tillträdesförbud.
Kolla också området mellan Ornö och Utö. Där ändras skyddsområdets gränser vid ändrat zoomläge (också Eniros sjökort).

Väldigt höga bötesbelopp. /thomas
 
Tycker också det är lite luddig på vissa ställen ibland. Inte sällan att det står små små skyltar som inte gå att läsa från vattnet - vill säger att man redan måste vara iland för att kunna läsa. På östra sidan av Utö råkade jag sova på en strand där man inte fick i våras. Kom då från norra hållet och alla skyltar saknades och det fanns bara ngr stolpar kvar. Nästa morgon gick jag på en promenad söderut och där stod det ngr skyltar och jag fattade först få att jag inte fick vara där.
Än har jag inte råkat ut för några böte och hoppas att det inte bli så även i fortsättningen bara för att jag missar något ställe då skyltar saknas eller har rostas sönder
 
Tycker också det är lite luddig på vissa ställen ibland. Inte sällan att det står små små skyltar som inte gå att läsa från vattnet - vill säger att man redan måste vara iland för att kunna läsa. På östra sidan av Utö råkade jag sova på en strand där man inte fick i våras. Kom då från norra hållet och alla skyltar saknades och det fanns bara ngr stolpar kvar. Nästa morgon gick jag på en promenad söderut och där stod det ngr skyltar och jag fattade först få att jag inte fick vara där.
Än har jag inte råkat ut för några böte och hoppas att det inte bli så även i fortsättningen bara för att jag missar något ställe då skyltar saknas eller har rostas sönder

Precis vad jag menade. På kvällen när man kommer är det inte alltid läge för promenader utan man slår läger och gör mat. Inte alltid läge för promenader på morgonen heller för den delen.

Var på Utö var detta? Jag gör gärna en markering i min karta, kommer eventuellt passera Utö i sommar. (Men kanske troligen inte på östsidan, det lär vara avlyst för skjutövningar...)

mvh thomas
 
Det orättvisa

är att skyltningen inte är gjord för att noteras av paddlare som kommer andra vägar än seglare och motorbåtar tack vare litet djupgående.

Alltså missgynnande för paddlare på liknande sätt som att cyklister och gående inte har skyltning i vägtrafiken som underlättar vägval.

Thure
 
Nånstans mitt i vid Långviksnäs, och ja nu kollade jag på kartan och såg att det står skjutområde och man inte få tillträda vid provskjutningen... Den gången jag menade innan körde jag en tur utan karta och det är ju dumt kanske men nog lika dumt som att inte har ngr skyltar uppe.

Och så håller jag med om det de fällda i artikeln säger, att det är svårt att veta och tolka alltid. T.ex vid Älvsnabbsbassängen. Har alltid haft det intrycket att jag fick vara i vattnet där men inte gå iland. men få nu ett intryck att man inte ens få vara i vattnet där? Kollade just på Eniros sjökort och ser där ett förbudsskylt i vattnet som jag aldrig har sett på kartan förr?
 
Ja, det är inte lätt att veta vilka anläggningar i skärgården som är övergivna. I vissa områden brukar marinen försöka "återställa" de öar de överger, men jag vet inte om det är någon praxis.

Jag förstår att de som har skärgården som ett nyfunnet intresse och inte gjort någon värnplikt inte har en susning om vart det finns eller har funnits militäranläggningar.

Var själv runt Mällsten för några år sedan och det såg väldigt förfallet ut, speciellt den östra hamnen.
 
Jag tycker att försvaret borde göra en karta tillgänglig i både papper och pdf över deras förbjudna områden. Hur ska man annars veta att de är förbjudna när det är bristande eller avsaknad skyltning??
 
Jag misstänker att militären inte är så pigga på att lämna ut en samlad bild på det lilla som trots allt finns kvar. Det skulle göra det lätt för den lede fi att slå ut det vid eventuell konflikt. Fast jag håller med om att det borde vara tydligt skyltat på plats.

Låg med segelbåt söder om Älvsnabben 1978 och då var det tydligt utmärkt på sjökortet var gränsen för tillträdesförbud låg. Då fanns det två olika typer av förbudsområden för utlänningar respektive även för svenskar. Vi var precis utanför men det tog inte lång stund innan det kom fram en patrullbåt och började prata med oss. Vi fick känslan att de skulle kolla upp om vår svenska flagga var korrekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Brig Risk att välta Paddling allmänt 30

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...