Underställ Haglöfs

Hej

Ny här på forumet, men har varit inne och läst trådar i kanske två år eller så. Har lärt mig väldigt mycket men tänkte att det kanske nu var dags att vara med lite själv också. Om jag orkar vara inne och skriva haha.

Har läst mycket om underställ här på forumet och egentligen kanske detta är en onödig tråd att starta. Men jag prövar i alla fall.

Går i tankar på nytt underställ från Haglöfs då underställen jag äger nu har blivit för stora och är ganska tunga. Två underställ i 100% ull ifrån Devold.
Dem (Haglöfs) är tunnare och lättare så dem passar bättre för löpning men kommer också användas till fjälls och vardags. Tänkte köpa både över och underdel. Tänkte passa på nu med rabatter och rabattkod.

Har använt syntet förut med det stinker ju väldigt fort. Ullen var bra, men tyckte det tog lång tid att bli torrt när dem väl vara dyngsura. Kanske för att dem var lite tyngre och tjockare?

Jag vet att det är personligt också, men tänkte att det kunde vara intressant att höra några synpunkter i alla fall.

Haglöfs Actives Blend - 52% polyester, 38% ull (mulesingfri merino), 10% polyamid. Hur mycket luktar den här blandning?

Haglöfs Actives Merino - 94 % ull (merino) 6 % elastan.
 
Har använt syntet förut med det stinker ju väldigt fort. Ullen var bra, men tyckte det tog lång tid att bli torrt när dem väl vara dyngsura. Kanske för att dem var lite tyngre och tjockare?

Jag vet att det är personligt också, men tänkte att det kunde vara intressant att höra några synpunkter i alla fall.

Haglöfs Actives Blend - 52% polyester, 38% ull (mulesingfri merino), 10% polyamid. Hur mycket luktar den här blandning?

Haglöfs Actives Merino - 94 % ull (merino) 6 % elastan.

Ull kan hålla ganska mycket vätska därför tar det tid att torka, fördelen med ullplagg är att de fortfarande värmer även när de är fuktiga.

Om du ska använda underställen för löpning och dylikt så vill du ha dem så snabbtorkande som möjligt, dvs så mycket syntet och så lite ull som möjligt.

Lukten varierar mycket mellan olika syntetmaterial, de sämsta jag har stinker efter 5 minuters löpning även då det är helt nytvättat, det bästa syntetstället jag har (Ullmax) luktar först efter 2-3 löppass.
 
Har haglös merino och de är fina och sköna. Dock lite väl tunna i mitt tycke. Klarar lätt en veckas användning för utförsåkning utan att lukta


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Okej intressant. Är lite nyfiken på blandningen så jag tror jag ska prova den. Har inte provat blandning förut så det kan ju vara något. Jag gillar att dem är lite tunnare så det blir lättare och smidigare vid löpningen men kommer väl till pass ändå i fjällen. Sen att det torkar snabbt. Iofs kanske den med nästan bara merinoull torkar fort också, då den verkar vara mycket tunnare än mina som jag har nu.
 
För löpning och andra högintensiva aktiviteter kan jag rekommendera ullbrynjeställ, inte snygga, men uj vad bra! Kolla t ex Aclima Woolnet. Med en sån tröja och ett vindtätt skal kan jag springa i några minusgrader utan något mer på överkroppen.
 
Oh nästan lite småsexigt nu när jag såg bilder på det. Men det verkar ju ha fått bra betyg också. Nånting jag helt klart ska överväga, då jag vill ha en uppsättning till.
 
Oh nästan lite småsexigt nu när jag såg bilder på det. Men det verkar ju ha fått bra betyg också. Nånting jag helt klart ska överväga, då jag vill ha en uppsättning till.
Inget för den afterski-typ jag brukar gå på, haha! Men man vet ju aldrig...

Man får vara lite extra försiktig när man tar på/av detta underställ, så man inte sliter för hårt i ärmar/muddar etc, pga att det ju är ett nät. Men förutom det, så är det verkligen vrålbra! Jag har en undertröja med kort ärm, en långärmad med krage/blixtlås, och långkallingarna. Livskamraten har jag bara hunnit utrusta med en vanlig långärmad med rundhals.
Som sagt, tröjan är otroligt bra för löpningen tycker jag!

Nu vet jag inte om du är dam eller herr eller mittemellan, men jag som har tantrumpa som ofta fryser, tycker att mamelucker i ull är ett optimalt värmeplagg. Hellre än att dra på hellånga långkalsonger, jag fryser inte lika mycket om benen, mest rumpan.

Allmänt sen om ullunderställ:
  • Man kan bli för varm. Det finns någon slags "ullsvettning" när man gör något mer intensivt, tycker jag. Då luktar det lite ull om de varma kläderna.
  • Plaggen är känsliga för nötning, t ex från kardborre, eller kant på avbärarbälte på ryggsäck etc. Lätt att det blir små hål. Varierar dock med både fabrikat, tjocklek och "vävning/stickning" av tyget.
  • Man behöver ju inte tvätta dem så ofta, men det är bra att göra det med ett återfettande ulltvättmedel.
 
Då lär det ju torka snabbt också om det är mer som ett "nät". Men ska fundera lite på den där, ska utvärdera Haglöfs Actives först. Valde den för att se hur blandningen funkar för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...