Val av skor - paddlingstur med kanadensare?

Om några dagar ska jag och en kompis ut och paddla kanadensare. Det är Rogen-området det gäller, vilket innebär att vi kommer att göra några lyft i terräng och göra någon dagstur till fots. huvuddelen av tiden spenderas dock i kanoten eller vid lägerplats.

Vilka två par skor skulle du som har erfarenhet av liknande aktivitet ta med?
Min plan nu är mina Lundhags och ett par lägerskor typ joggingskor.

Verkar det vettigt eller bör jag fundera på gummistövlar, Neoprenskor eller något annat?

Sent from my F8131 using Tapatalk
 
Rogen

Jag har paddlat i Rogenområdet- några kängor behöver du inte. Ett par vanliga "trailskor" vid transporter och samma "neoprenskor" som man har att surfa med när du sitter i kajaken/kanoten.
 
Precis hemkommen från Rogenområdet och Femundsmarken efter lite paddling i min Ally kanot.
I och ur kanoten innebär en del nedsättningar utav foten i vatten eller sumpmark och vid de flertalet lyft så är det väldigt ojämt och stenigt, jag hade mina Lundhagskängor. Vid läger så kör jag alltid med ett par "foppatofflor"
Kan för övrigt meddela att det var skitfiske som skulle bero på regnigt och kallt väder under sommaren men jag tror även på en överpopulation. Under våra 11 dagar så såg vi åtskilliga andra paddlare tillika fiskare...
 
Precis hemkommen från Rogenområdet och Femundsmarken efter lite paddling i min Ally kanot.
I och ur kanoten innebär en del nedsättningar utav foten i vatten eller sumpmark och vid de flertalet lyft så är det väldigt ojämt och stenigt, jag hade mina Lundhagskängor. Vid läger så kör jag alltid med ett par "foppatofflor"
Kan för övrigt meddela att det var skitfiske som skulle bero på regnigt och kallt väder under sommaren men jag tror även på en överpopulation. Under våra 11 dagar så såg vi åtskilliga andra paddlare tillika fiskare...
Tack för era råd!

Jag kom hem igår och kan berätta att jag tog mina Lundhags och tycker i efterhand att det var ett vettigt och självklart val. Jag skulle ha saknat dem - inte bara vid de längre bärningarna i rejält stenig och lerig terräng - utan också i läger och till och med i kanoten...

Kanske hade torrt och varmt väder möjliggjort ett helt annat skoval men vi hade mestadels regn och temperatur från ca 4 - 8 grader i en vecka.

Vädret till trots var det en mycket fin tur i en spännande och annorlunda miljö.



Sent from my F8131 using Tapatalk
 
Neoprensko oslagbart

Brukar använda neoprenskor med skaft. Sitter bra, värmer och har gott fäste på de flesta underlag. När dagens paddling är över byte till bekväma skor typ trail eller gympasko.
 
Precis hemkommen från Rogenområdet och Femundsmarken efter lite paddling i min Ally kanot.
I och ur kanoten innebär en del nedsättningar utav foten i vatten eller sumpmark och vid de flertalet lyft så är det väldigt ojämt och stenigt, jag hade mina Lundhagskängor. Vid läger så kör jag alltid med ett par "foppatofflor"
Kan för övrigt meddela att det var skitfiske som skulle bero på regnigt och kallt väder under sommaren men jag tror även på en överpopulation. Under våra 11 dagar så såg vi åtskilliga andra paddlare tillika fiskare...

Vilka delar av området besökte ni? Funderar på att fara dit till sommaren, men går också i tankar om att det kanske är väldigt mycket folk?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...