Liggunderlag EJ uppblåsbart

Hej!
Söker tips på bra liggunderlag för mig som hundägare! Kan ju inte vara uppblåsbart då klorna förstör, så tills nu har jag kört med vanligt cellplastunderlag, men vill gärna ha något bredare och tjockare än de vanliga. Vad använder ni?
Tack på förhand
 
Planerar att köpa Robens zigzag slumber w.

Har detta underlag och det är kanon, använder det främst som sittunderlägg och vikt dubbelt som liggunderlag till sonen. Packar riktigt fint.

Inte haft det så länge men ser ut att hålla fint.

Har dock svårt att själv sova på ett så tunt. När jag hade hund så gick det fint att sova på ett Exped men det beror såklart lite på hund, min låg rätt still på sitt underlag i cellplast även om han väckte mig på morgonen osv, så helt skonat från klor blev inte underlaget, men de är ganska tåliga.

/G
 
Jag använder ridgerest - den bredare/större varianten. Har gjort så i typ 20 år och är inne på mitt fjärde. Tycker de är jättebra, både liggkomfort och enkla att vika till i packningen.
 
Nu är inte det här ett direkt svar på frågan utan mer ett svar från ett annat perspektiv:

Jag har en livlig hund av den större sorten. Förutom vikten på över 40kg har han mycket hårda klor som blir som rakblad när jag klippt dem. När hunden var vuxen nog att följa med mig ut på tur ojade och varnade folk i min omgivning för hur det skulle gå med tält/liggunderlag/sovsäck. Alla beklagande var/är vana friluftsmänniskor som inte själva har hund.

Jag tog deras varningar på allvar, var försiktig och körde med billig säck och cellplastunderlag, Tältet trodde jag att jag skulle klara. Efter ett tag ville jag sova bekvämare och köpte ett uppblåsbart liggunderlag, skulle det börja läcka så hade jag ju ett cellplastunderlag.

I alla fall visade det sig att tältet och liggunderlaget höll alldeles utmärkt. Så jag köpte ett uppblåsbart underlag som hittills har visat sig hålla ganska många nätter. Då min hund är ganska frusen av sig (korthår) kortade jag ner mitt självuppblåsande till lämplig hundstorlek, lite stort/tungt som det var att bära med sig enkom för hunden. Även det har hållit ett antal nätter och jag är mer orolig för att min nya försegling efter avkortningen skall ge sig än att hunden skall trampa sönder det.

Så vad vill jag ha sagt? Jo, att rädslan för hundklor åtminstone i mitt fall var obefogad. Min hund har inte rivit sönder något i min utrustning. Jag tror man skall vara mer nojig för vassa kvistar/stenar på backen än hundklor.

Jag filar förresten också klorna på min hund. De blir som sagt vassa som rakblad när jag klippt dem och jag får själv fula rivmärken om jag inte filar. Trots filningen skulle jag aldrig släppa in min hund i ett tält om han inte nött till klorna 2-3 dagar innan. Så lite planering med kloklippning krävs. För att fila klorna använder jag en hederlig träfil, de avverkar tillräckligt bra. Scholls fotfil är också bra, men nöts väldigt fort.

Kolla förresten på: https://youtu.be/1MkRKeU0cl8?t=160
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.