Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin?

Satt med min sambo och funderade över namn på fjäll i Jämtland och Härjedalen. Dessa har ju utöver de samiska riktiga namnen, även svenska namn med olika suffix som "kläppen", "hammaren" och "vålen" och säkert några till utöver de tre.

Försökte leta lite bakgrund till dessa men hittade föga. Har någon en bra förklaring på vad respektive suffix betyder? Berg som kallas för "hammaren" tycker inte jag ser ut som en hammare alla gånger, om ens någon gång, eller har jag missat något uppenbart?
 
Ortnamn är komplicerat. Finns åtminstone en bra bok att gräva ned sig i. Kolla på ditt lokala bibliotek. Jag tolkar hammare inte bara som verktyget utan mera som bränt terrängavsnitt. Men det finns massor med byar och gårdar med liknande lydelse hamra, hämmar mm.

Thure
 
Jag har bara bott ett par år i Jämtland så jamtskan är jag inte helt hemma med. Men jag har fattat det som att kläpp är något som sticker ut, vålen något som sticker upp och hamranär stenig terräng eller backe. Rätta mig gärna om jag tolkat fel.
 
Vad jag förstår så är är den ursprungliga betydelsen av "hammare" i germanska språk sten, klippa eller dylikt. Därifrån har det gått till att beskriva en sten som används som verktyg, och sen därifrån till dagens verktyg hammare.

De flesta ortsnamn med "hammar", som Hammarö, kommer alltså inte från verktyget utan beskriver naturen på platsen som stenig eller klippor. I några fall finns det nyare ortsnamn med "hammar" i som har med järnhantering att göra, men det är undantaget.

Se Hellquists etymologiska ordbok:
http://runeberg.org/svetym/0310.html

Det vore intressant att veta hur länge den äldre betydelsen av ordet "hammare" levt kvar i olika delar av landet. Själv undrar jag vad "kläpp" betyder...

Edit:
http://runeberg.org/svetym/0413.html
http://runeberg.org/svetym/0407.html
Kläpp/klätt/klitt/etc är i grunden samma ord som klump. Det betecknar oftast ett brant berg enlig min erfarenhet, men då är det Tossebergsklätten jag tänker på.
 
Jag skulle spontant skriva att efterledet vålen är en flack fjälltopp ovanför trädgränsen och eller omgivande terräng. Vanligt t ex i Härjedalen och norra Dalarna. Formerna valen och vola förekommer också i Jämtland.

Våle kan också betyda nätflöte.

Thure
 
Vad jag förstår så är är den ursprungliga betydelsen av "hammare" i germanska språk sten, klippa eller dylikt. Därifrån har det gått till att beskriva en sten som används som verktyg, och sen därifrån till dagens verktyg hammare.

De flesta ortsnamn med "hammar", som Hammarö, kommer alltså inte från verktyget utan beskriver naturen på platsen som stenig eller klippor. I några fall finns det nyare ortsnamn med "hammar" i som har med järnhantering att göra, men det är undantaget.

Se Hellquists etymologiska ordbok:
http://runeberg.org/svetym/0310.html

Det vore intressant att veta hur länge den äldre betydelsen av ordet "hammare" levt kvar i olika delar av landet. Själv undrar jag vad "kläpp" betyder...

Edit:
http://runeberg.org/svetym/0413.html
http://runeberg.org/svetym/0407.html
Kläpp/klätt/klitt/etc är i grunden samma ord som klump. Det betecknar oftast ett brant berg enlig min erfarenhet, men då är det Tossebergsklätten jag tänker på.

Kläpp=horunge enl. "Ordlista över 1700-talsjamskan" Bo Oscarsson
 
Intressant tråd!

Ett namn som jag ofta har funderat på är "Storvätteshågna" som delar slutet med Storhogna i Vemdalen, men med en annan stavning. Enligt Wikipedia ska "hog" komma från "kraft i hågen" att komma dit, då det kan ses från långt håll. Kan det komma däriffrån?
 
Intressant tråd!

Ett namn som jag ofta har funderat på är "Storvätteshågna" som delar slutet med Storhogna i Vemdalen, men med en annan stavning. Enligt Wikipedia ska "hog" komma från "kraft i hågen" att komma dit, då det kan ses från långt håll. Kan det komma däriffrån?
Stavningen är dock Storvätteshågna, med å.

Ordet "hågn" verkar vara gammalsvenskt, om man googlar det, men det är inte helt lätt att förstå innebörden...

T ex:
"Dröj dock såll i våra bygder,
Njute långe vi ditt hågn!"

Kul tråd, värd att plockas upp igen!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter.antman Lokalt namn på drivved i Akkajaure Fjällvandring 3
HasseQ Samiska namn ? Fjällvandring 165
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Almgren Fascinerande om namn Fjällvandring 3
majjen Glädjande namn!? Fjällvandring 37
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...