Norse

Hej!

Är det någon som har testat Norse kajaker? Jag funderar på att komplettera min lilla kajakflotta med två stycken Norse Bylgja men skulle vilja veta hur andra har upplevt hur de är och paddla och om någon har haft problem med kvaliten (de är ju tämligen billiga och enligt försäljaren tillverkas de i Malaysia, tror jag att det var).

/PB
 
Priset avspeglar kvaliteten

Har både Norse och VKV. Paddlar normalt VKV Seagull, den har allt, skön paddling, bra i sjön, enorm lastförmåga och outstanding kvalitet. Kände att jag vill ha en kajak med mindre volym för motionspaddling utan packning. Efter mycket prövande föll valet på Norse Ymir. Kul paddling, lagom volym, hyfsad kvslitet. Men den kommer inte hålla lika länge och skrovet är inte jämnt utan är lite buckligt medan VKV har perfekt form. VKV laminat verkar också betydligt bättre, har aldrig haft problem med en VKV men har redan gjort ett fult märke på Norse pga kajskvagnen. Laminatet på Norse verkar sprött. Valde Ymir trots det låga priset för den var så skön att paddla. Skulle jag köpa den igen? Nä
 
Norse Idun

Jag tyckte att Norse Bylgja kändes för stor för mina 172 cm/72 kg.

Jag valde istället lillasyster Norse Idun som kändes rätt direkt och som jag har paddlat under snart ett år på västkusten i allt från plattvatten till kuling. Så pass riktningsstabil att jag knappt behöver använda skäddan. Lättrollad, rolig och kantar bra men tillräckligt stabil när det behövs. Min väger knappt 23 kg så den är relativt lätt att bära ner till vattnet. Kajaksport-luckorna är helt täta efter en säsong.

Jag är väldigt nöjd på alla sätt och tycker att kvaliteten är förvånansvärt bra med tanke på priset. Så jag känner inte riktigt igen mig i ovanstående, men det kanske skiljer hur de olika Norse-kajakerna är byggda/konstruerade? (Å andra sidan är väl VKV kända för att vara premiumkvalitet, men till lite drygt dubbla prislappen).

En mer rättvis jämförelse skulle väl kunna vara mot Aquarius Sea Lion/Sea Leopard, Tahe Reval Mini/Midi eller Seabird Scott, men då hade jag nog personligen valt Norse eller Aquarius.

Kajaker som jag paddlat för jämförelse: Rebel Husky, Rebel Ilaga, Tahe Greenland, Tahe Reval Midi, Melker Väderö, Seabird Expedition LV och Trapper K1.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.