Vandra ensam med hammock i Europa

Hej Utsidan!

Jag är en kille som fjällvandrat en hel del tidigare, då alltid med tält med mina vänner i Sverige. I Juli tänkte jag försöka mig på något lite annorlunda, att vandra ensam sovandes i hammock i min Warbonnet Blackbird XLC.

Upprinnelsen till vandringen är att min sambo fått ett utlandsuppdrag och att jag nu står med ett giltigt Interrailkort som jag gärna skulle vilja utnyttja, men det kommer bli för att ta mig ut på vandring istället, men jag vet inte vart jag ska åka?

Det jag söker är ett ställe där jag vandra och framförallt sova ostört. Jag vill inte sova på dedikerade campingplatser, och jag måste egentligen inte gå på någon led heller. Jag måste inte vandra långt utan det är mest utomhusvistelsen jag är ute efter. En förutsättning är ju också att det finns träd att hänga i :)

Jag var sugen på Białowieża eller Scwarzwaldskogen, men båda dessa är ju såklart skyddade så att guide behövs och övernattning på dedikerade platser.

Är det någon som har några tips på platser jag borde kolla in? Jag tänkte vara ute i en vecka. Annars får jag bara ta min packning och gå ut i skogen i Sverige istället, men då brinner ju Interrailkortet inne helt :)

Tack för svar!
 
Europa är tätbefolkat och någon allemansrätt finns inte överallt.
Blir du besviken då är det inte mitt fel utan du som har förhoppningar som inte stämmer med verkligheten.
Naturskyddade skogar brukar precis som Svenska Nationalparker ha övernattningsförbud.
Genom respektive lands turistsidor kan du få reda på var det går för sig.
Ovan trädnivån brukar inte många bo och flera av oss har vildcampat där. Men utan träd är nog ditt val av övernattningsplats lite svårt.

go tur
 
Den främsta begränsningen du har är ju att du åker tåg, hade du valt cykel så hade du kunnat stanna i vilken skog som helst över natten. Med tåg måste du finna ställen där det finns skog inte alltför långt från stationen. Annars är det inget som helst problem att övernatta i vilken skog som helst, oavsett om det finns allemansrätt eller ej.
 
Tack för svar! Ja, jag förstår ju att de flesta europeiska länder inte är som Sverige med samma allemansrätt. Tänkte bara om det var någon här som kände till någon fin led eller annat som gick genom skog där man kunde hänga ostört, men annars har jag flera leder som går förbi hemma i Jönköping som det bara är att gå på.

Men något annat europeiskt vandringsmål vore spännande om någon har tips :)
 
Portugal skulle nog passa bra för en "hammockvandring"/vildcamping. Det finns en hel del vandringsleder att välja mellan. En av dem är Rota Vicentina i sydvästra Portugal. Men det är säkerligen för varmt under sommarmånaderna.
 
Nu är det ca. 25 år sen att jag vandrade i Schwarzwald, men hitta ett bra ställe att hänga borde inte vara ett problem. Sen finns det längs vandringslederna en del vindskydd och eldplatser. Vatten är inget problem, finns gott om bäckar, källor och brunnar.Om sommaren 2019 blir lika torrt som 2018 kan det bli lite trixigare.
 
... precis som Svenska Nationalparker ha övernattningsförbud....

Vilket är lögn. I flera finns dock vissa begränsningar, i form av att man hänvisas till särskilda platser. Den enda svenska nationalpark som har övernattningsförbud är Dalby Söderskog, 36 hektar stor i Skåne. På Blå Jungfrun, 198 hektar varav 132 hektar väldigt olämpliga för tältning eftersom de hektaren är vatten, får man inte tälta alls, utan där är man hänvisad till de vindskydd som finns.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...