Basläger vs allemansrätten

Har länge funderat på det här med basläger. Det skrivs om det i många skildringar av friluftsliv och vi har själva funderat på att göra någon baslägersemester på kommande fjällvandringar nu när barnen är större. Men hur fungerar det egentligen tillsammans med allemansrättens "någon natt" på samma ställe? Ni som använt basläger hur har ni resonerat där? Flera nätter på samma ställe ger ju såklart ett större avtryck på platsen, speciellt om man är flera personer. Har ni bett markägare om lov? Använder ni anvisade platser för tältning? Flyttar ni baslägret kortare sträckor mellan dagarna? Skulle gärna höra lite erfarenheter och resonemang kring det här från er som använt er av basläger.
 
Det är uppenbart att är det inte på egen mark så behöver man markägarens tillstånd.
Har bara haft det på egen och släktens marker.
Frågar man vänligt brukar man få ja, i varje fall fick vi det alltid när vi frågade för FMs räkning.

go tur
 
Som svarades ovanför, fråga markägaren om lov.

Är marken ägd av staten så kommer du antagligen få ägna semestern åt att söka kontakt med vederbörande ansvarig myndighet, myndighetspersoner och antagligen lämna in frågan skriftligt för att få mottagningsbevis för frågans vidare hantering.

När du fått svaret har du antagligen inte tid och behov längre för ditt basläger någonstans uppe bland bergen i fjällen.

Alternativet är att med berått mod bryta mot lagen och sätta upp ett tält som skulle fungera som basläger några nätter. Jag känner inte till straffskalan.
 
Det är uppenbart att är det inte på egen mark så behöver man markägarens tillstånd.
Har bara haft det på egen och släktens marker.
Frågar man vänligt brukar man få ja, i varje fall fick vi det alltid när vi frågade för FMs räkning.

go tur

Vem är markägare för exvis Sarek? Staten? Är det länsstyrelsen som ansvarar för frågan? Finns det "prejudikat" att hänvisa till?
 
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/

Samma regler gäller ex i Sarek efter vad jag läst (vissa nationalparker kan ha mer strikta regler för tältning), dvs du får tälta på samma plats under något dygn utan att ansöka om markägarens (i detta statens) tillstånd.
http://www.sverigesnationalparker.se/park/sarek-nationalpark/besoksinformation/sakerhet-och-regler/

Här kan man tydligen söka dispens, men tror det är enklare att följa reglerna som är för att skydda området till framtida generationer;)
https://www.lansstyrelsen.se/norrbo...ispenser-och-tillstand-ovriga-naturskydd.html
 
Inte mer än 3 nätter skulle jag mena är en vettig avgränsning för en eller två familjer med ålder upp till typ 7 år. Risken att man blir vräkt torde vara rätt liten om man sköter toalettdetaljen och inte skräpar ned. Med äldre barn så är det enklare att flytta på sig.

Placeringen av baslägret har förstås betydelse. Inte inkräkta på andra människors upplevelser och nyttjande av området och platsen gäller ju alltid i friluftsliv.

Jag är medveten att det jag skrivit tänjer lite på riktlinjerna hoppas på flera synpunkter i diskussionen.

Thure
 
Jag tycker nog att regeln om en natt är bra. Ska man bryta mot den, görs det med tillförsikten att det är stört omöjligt för någon att upptäcka. Dvs finns en obefintlig chans att störa någon annan, naturen eller markägaren. Om ingen såg att någon var där, eller att kan se att någon har varit där, känns det rätt ok.

Folk som "paxar" bra fiskesträckor, bra tältplatser på välbesökta nationalparker eller som med basläger börja markbereda ytan för sin övernattning räknas då inte in i ovan.

/G
 
Thurebs synpunkter är väl vettiga om man ska kommentera det seriöst.
Ta hänsyn är grundregeln. Stör inte andra besökare, Visa allmän hänsyn och när det gäller sanitära frågor så lös det i enlighet med den allmänna intention som allemansrättens anda har.
Nån dag hit eller dit spelar nog ingen större roll för annan än den nitiske regelrätte. Allt handlar om respekt för andra människor, markägare och naturen. Svårare behöver det inte vara.
 
Grundintentionen är väl bra, men samtidigt så tycker jag man får vara ganska pragmatisk beroende på lokalisation, tidpunkt på året osv. Jag har flera gånger haft en bas några nätter för både randoturer vintertid och fiske sommartid. Det blir ju lätt lite absurt om exempelvis ett fiskesällskap som fiskar i ett område med väldigt lågt besökstryck under en vecka ska flytta runt lägret - hur långt ska man röra på sig? 100 meter, 500 meter? Det ger ju snarare upphov till större slitage. Jag låg 6 nätter i somras vid en sjö nära norska gränsen norr om Råstojaure i somras som ett exempel - såg inte en människa utöver mina tre kamrater under en vecka.
Eller som när jag låg några nätter uppe i soldalen för att tura på Vuojtasrita förrförra året - ska jag flytta och gräva ner tältet 100 meter från föregående läger varannan natt?
Samtidigt så skulle jag aldrig bascampa på en plats på ett ställe med högt besökstryck, på privat mark nära bebyggelse eller där man riskerar att eventuellt störa renskötsel eller annan verksamhet.
 
Tack för flera bra inspel. Kan tänka mig, som flera säger, att det beror på var man är och hur mycket avtryck det blir. Naturligtvis är naturhänsynen i centrum för att värna vår vackra allemansrätt och natur.

Samtidigt kan jag ibland känna att det är lätt att det blir godtyckligt. Jag anser att det här är ok, därför är det ok. Och så träffar man på människor med samma inställning om saker som jag aldrig skulle tycka var ok - eller tvärsom. Det är därför som jag också lyfter frågan, det är intressant att höra hur andra resonerar/resonerat vid sina turer.
 
Grundregeln är bra och har ett bra syfte för att bevara naturen, sedan får man väl använda sitt eget omdömme. Viktigast är att man lämnar platsen som den var när man kom dit och att man inte stör andra.
Nog har vi haft tältet på samma plats 2-3 nätter i följd när vi gjort dagsturer eller toppturer från en fast punkt. Men vi sover ju samtidigt bara i tältet så det blir inget slitage på platsen mer än möjligen lite tillfälligt tillplattat gräs.
 
Det blir ju lätt lite absurt om exempelvis ett fiskesällskap som fiskar i ett område med väldigt lågt besökstryck under en vecka ska flytta runt lägret - hur långt ska man röra på sig?

I grunden handlar ju allemansrätten om rätten att färdas över andras mark, inte att stanna där. Det är ju därför man får stanna nån enstaka natt, för det handlar om att övernatta under en färd.

Stannar man i samma område flera dagar för att fiska så är det inte längre att färdas över annans mark.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...