Att använda promenader för att gå ner i vikt.

Precis mina skäl också. Plus ekonomin faktiskt. Men ffa krånglet och all extratid det tar att ta sig till och från, byta om o.s.v.
 
Är väl inget fel på långa promenader. Är man rejält överviktig är det dessutom olämpligt med löpning. Påfrestningen på lederna blir rätt hög, speceillt för en otränad person.

Mitt gift i är cykling. Dels för att det är skonsammare än att gå och jag undviker viss värkprolematik som jag dras med. Sen är det kul också och man kommer ju någonvart. Kan med fördel kombineras med utflykter, sightseeing, bärplockning, sommarbad o.s.v. när tid finnes. Inga landsortskyrkor går säkra för mig. Det svåra är att komma in i dem bara, men ibland har man tur. ;)



Cykling funkar för mig bara halva året, om ens det. Men har annars fördelen att man kan vara ute rätt länge utan att det blir enformigt eller jobbigt. Men, risk för stegrad aptit. Kosten är alltid det primära.
 
Som vanligt spårar viktminskningsdiskussioner ut i diverse "konflikter" om bästa lösningar och vad som "funkar för mig".


Det alla är överens om är att fysisk aktivitet är positivt.

Äta mindre kcal är positivt.

Har man mycket övervikt så är det mycket smart att lägga av med socker.

Det som funkar är nog bättre än motsatsen, även om ett par inlägg här är omöjliga att ta på allvar. En del tror ju att forum är tillför att öva lustigheter.

Jag hävdar att man med vettig diet, utan att plåga sig själv, bör kunna minska med ungefär 1 kg i veckan. Det har psykologisk betydelse, men är också en fråga om mätbarhet. Vikt är inte en punkt utan ett intervall. Det är först vid en nedgång på 2-3 kg som man kan vara ngtsånär säker på att man är på rätt väg.


kcal är kvantitet, jag vill uppmuntra andra att tänka mer i kvalitet, VAD de äter. Återigen fett mättar! Kaloribantning misslyckas ofta.


Man ska komma ihåg att kolhydrater spjälkas i rena sockerarter, t ex sackaros i fruktos och glukos, potatisstärkelse i glukos, etc. (fruktos lär vara den skadligare komponenten). Det talas mycket om "frukt och grönt", men all värdefull näring du kan få av frukt kan du få av grönsaker, speciellt sådana som växer ovan jord. En del frukt, som bananer, vindruvor och äpplen är rätt sockerrika; blåbär, hallon och grapefruit är det inte. Det finns tabeller på webben.

Sen finns ju också skadliga feta produkter, som margarin.
 
1 kg i veckan är enormt mycket. Det representerar ett kaloriunderskott på 1100 kcal per dag. Det kan funka första veckorna då man också förlorar vätska. Under lång tid så verkar det varken lätt eller hälsosamt att ligga på den nivån.
 
1 kg i veckan funkar nog i början om man har ett större överskott att ta av, men när kilona börjat droppa av beskedligt så planar viktminskningskurvan ut, och man börjar finna sin idealvikt där man knappast kan gå ner längre.

1 kg i veckan trots 5-2-fasta skulle va svårt för mig även med ordentliga träningspass idag, men i början gick det som en dans och kilona flög av. Från BMI 28 till 22 på 3 månader och sen utplaning och snittar nu 22,5 i BMI
 
Vi är två vänner som bestämt oss att gå ner i vikt.
Vi promenerar 3 ggr per vecka före frukost och spelar samtidigt in små filmer där vi pratar om vad vi gjort, vad som fungerar och inte.

En underskattad dietmetod är att äta mindre eller röra sig mer. Om ni äter lika mycket som innan kommer ni förmodligen att gå ner i vikt.

George Monbiot hade för några veckor sedan en artikel i Guardian där han skrev att britterna numera äter mindre än på 70talet, men är betydligt tjockare nu än då. Hans förklaring var att de a) äter betydligt mer socker än då, och b) rör sig betydligt mindre än då.
 
Att fasta är som att frosta av frysen - man stänger av systemet och låter gammalt lagrat skit få chansen att försvinna. Isen börjar rinna bort/fettdepåerna börjar tömmas.

(Ja, jag frostade av frysen i helgen och såg denna liknelse)
 
Att fasta är som att frosta av frysen - man stänger av systemet och låter gammalt lagrat skit få chansen att försvinna. Isen börjar rinna bort/fettdepåerna börjar tömmas.

Det fungerar tyvärr sällan så, eftersom kroppen har inbyggda skyddsfunktioner. Vid näringsbrist (=svält) så börjar kroppen hushålla med sin energi. Så fasta tömmer inte fettreserverna.

Det är därför det är så viktigt att hålla citronsyracykeln igång med ett lagom stort intag av kolhydrater. (500 kcal om dygnet nämns i överlevnadslitteraturen, och stämmer säkerligen även för de som försöker gå ner i vikt.)
 
Skillnad på lång fasta och intermittent fasta som är poppis nu. För att man fastar eller halvfastar en dag eller mindre går man inte ner på sparlåga. Det är teorin ivf.

Tror faktiskt det är en rätt bra metod eller "livsstil" av flera olika skäl. Men har för harig för att prova själv. ;-)
 
Skillnad på lång fasta och intermittent fasta som är poppis nu. För att man fastar eller halvfastar en dag eller mindre går man inte ner på sparlåga. Det är teorin ivf.

Tror faktiskt det är en rätt bra metod eller "livsstil" av flera olika skäl. Men har för harig för att prova själv. ;-)

Ja, framförallt minskar min hjärtrytm i vila rejält om jag fastat ett halvt dygn. Jag fastar inte när jag är ute i skogen dock, för det går helt enkelt inte. Jag behöver mycket mat då jag är mycket aktiv.

Minskad hjärtrytm i vila = längre liv, påstår pseduoforskarna. Det kan vara därför som människor som levt det knapert och fastar lever längre. Pulsen är låg under lång tid. Äter jag så går pulsen upp rejält. Det kan dock även vara för att de som lever knapert äter mer diversifierat och fokuserar på god näring för minsta bit och får fler näringsämnen än de som bara äter massor massor av skräpmat.
 
Man sägs även få längre telomerer. Det ska man förresten få av ett högt intag *gasp* rött kött också. Men det sista är väl inte riktigt PK. ;)
 
Man sägs även få längre telomerer. Det ska man förresten få av ett högt intag *gasp* rött kött också. Men det sista är väl inte riktigt PK. ;)

Ingen aning om det stämmer. Jag har inte hunnit komma till deras forskningsrapporter om telomerer än.
Jag misstänker att "rött kött" bör delas in i grader av näringsrikedom.
Djur som äter bra grejer och slipper gifter kommer vara mer hälsosamma att äta än djur som ätit näringsfattigt och fått "mediciner".

Kött som levt under näringsbrist kommer givetvis vara undermålig på just dessa näringsämnen och kanske även innehålla antagonister som gör även dig som äter köttet näringsfattigare. Farliga grejer. Detta är ej verifierat som fenomen, men fullt möjligt rent kemiskt.

Men jag råder alla att skynda ut i skogen och rör på er så fort som möjligt. För i skogen finns det mycket näringsrikt och spännande. Dessutom finns det frisk luft och härliga uppleveser.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...