”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala

JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala

Kiruna fjällsäkerhetskommite avråder från vandring här om man inte har alpin vana och säkehetsutrustning. Du kan läsa mer på deras Facebooksida.
https://www.facebook.com/KirunaFjallsakerhetskommitte

Någon som nyss varit där själv och upplevt förhållanden eller ev. pratat med stugvärd i Tarfala om situationen ?
 
Min fru gick där för 2v sedan i gympaskor. Hon tyckte det va läskigt och kändes farligt, och det var spontana stenras. Hon rekommenderar inte att gå där, möjligen med broddar eller stegjärn.
 
Gick för en vecka sedan. Som redan tidigare sagts. Spontana stenras (dock inte där vi gick). Fungerade att gå med kängor, men var ganska halt. En del sprickor som öppnats upp väldigt nära "leden".
 
Hej,

Jag var i kontakt med Anders Morell vid fjällsäkehetskommittén angående Trepassleden och så här skriver han:

Passagen vid Kebnepakteglaciären, är relativt kort i förhållande till resten av vandringen men avsmältningen har gjort ”randsprickan” större och det blir en nyckelpassage.

Vi har tyvärr ingen aktuell information om hur det ser ut vid pyramiden från Unna Reita.

Generellt kan man konstatera att årets avsmältning har gjort snöfälten mindre men hårdare.

Glaciärerna är mer avsmälta med isen framme och synliga sprickor.

En variant kan vara att ni går via rastskyddet i Kaskasavagge över Tjeuralako till Tarfala

På grund av ovan info och de inläggen funderar vi på att skippa Trepassleden och vandra från Unna Raitastugan (kommer från Unna Raiddavággi) via Stuor Raiddavággi in i Kaskasvággi till rastskyddet och gå via Tjeuralako till Tarfala och sedan till Nikka. Nu till min kanske dumma fråga men jag hittar inte ordet Tjeuralako på kartan eller i boken "Fjällvandring kring Kebenekaise, Abisko och Riksgränsen". Jag tror mig veta vad som menas men vill ändå har klarhet. Menas med Tjeuralako Cievrraláhku som det står på kartan?
Har ni annars några synpunkter på den ändrade sträckningen?
Mvh Veni
 
Vi gick upp för glaciären i passet mellan knivkammen och pyramiden förra helgen. Fungerade med kängor. Bogserade även upp en hund framför mig. Det som räddade oss var nog det varma vädret och att snön var så mjuk.
 
Vi gick upp för glaciären i passet mellan knivkammen och pyramiden förra helgen. Fungerade med kängor. Bogserade även upp en hund framför mig. Det som räddade oss var nog det varma vädret och att snön var så mjuk.

Så du gick utan stegjärn på snön? Men man kan också gå bredvid på stenskravel utan att riskera något stenras? Det stenraset man skrev om gäller enbart Kebenepakteglaciären, eller? Har du någon bild på hur det såg ut på Kebenepakteglaciären, alså det läskiga stället?
Med vänlig hälsning, Veni
 
Så du gick utan stegjärn på snön? Men man kan också gå bredvid på stenskravel utan att riskera något stenras? Det stenraset man skrev om gäller enbart Kebenepakteglaciären, eller? Har du någon bild på hur det såg ut på Kebenepakteglaciären, alså det läskiga stället?
Med vänlig hälsning, Veni

Det stämmer att jag, medvandrare samt hund tog oss upp via glaciären utan stegjärn (passet mellan knivkammen och pyramiden). Hade det dock varit kallare väder hade det nog inte lyckats.

Ingen bild på där "vi gick", men här kommer en på kebnepakteglaciären för en vecka sedan. Var lite disigt då vi gick, därav kvalitet på bild. Pratades redan då om att det börjat smälta mellan berg och glaciär där leden gick.
 

Bilagor

  • 20180806_135904.jpg
    20180806_135904.jpg
    37.5 KB · Visningar: 2,138
Uppdatering 14 augusti 2019:

Det är möjligt att gå ner från svarta sjön mot Tarfala utan att beträda glaciären. Numera rör det sig dock om halvklättring/scrambling i tio meter på ett uthak. Klumpar man sig där (inte så troligt, men ändå) är det ett fall på några meter ner mot glaciären vilket kan vara mindre skönt.

Då jag är relativt höjdrädd körde mitt team replag i ett par hundra meter längs glaciärens kant istället. Om detta egentligen var säkrare är tveksamt. Man får gå bara några meter från djupa sprickor.
 
Skulle va intressant med några färska bilder i bra väder! På avstånd ser det ut som det ska gå att följa en moränrygg upp? Men det är svårt att se på längre avstånd..
 
Skulle va intressant med några färska bilder i bra väder! På avstånd ser det ut som det ska gå att följa en moränrygg upp? Men det är svårt att se på längre avstånd..

Ja det går, men ska man hårddra det rör det sig då inte längre om vandring. En kort bit är scrambling med lätt exponering.

Ska man se farorna i allt på det viset är dock inte leden Keb fjällstation - Tarfala en "säker" vandring heller. Insåg när jag gick ner nu att det finns ett par ställen på den med lite väl mycket luft åt sidan - där det räcker att vingla till eller halka olägligt så kommer man rulla ner i forsen via en 30 meter hög bergssida. Med tanke på hur många som går där varje år är det närmast mirakulöst att en olycka aldrig skett. Jag har då inte hört om någon i alla fall.
 
Jag vill minnas från en tidigare diskussion att det finns möjlighet att gå längre norrut, kanske 150-250 m från Kebnepakteglaciären. Någon menade att där finns ett utsteg från Svarta sjön markerat med ett röse (?). Eller minns jag fel?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Maskros444 Utrustning för Jojo-leden? Fjällvandring 24
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Uller JoJo-Leden Fjällvandring 0
Martin Gidlund Jojo-leden Fjällvandring 3
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
mandrake JoJo-leden Fjällvandring 4
Jojo-leden Fjällvandring 3
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...