• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mikron stinker!

Halaj!

Jag höll på att torka kött till sommarens bravader. Jag köpte några julskinkor på extrapris efter julen. Jag har varmluftsfunktion i mikron. Men jag glömde dra ner på tempen så skinkskivorna blev till kolbitar. Brandvarnaren skrek och det vällde ut rök så man knappt såg handen framför sig i köket. Det luktar inte stekt bacon, utan snarare som om katten hade bajsat bakom soffan eller nåt. Jag vill ju inte torka resten av köttet men den stanken där!
Jag har något svagt minne av att man skall lägga en skål med vinäger eller ättika eller nåt för att dra åt sig lukt. Har någon nån koll på detta, eller andra förslag?

//T
 
Halaj!

Har ju glömt att tacka för den goda länken! Själva mikron är numera luktfri, men det sprider sig en stank i köket från delarna jag inte kommer åt att rengöra.

Jag tackar genom att bifoga en bild på min torkolla. Köpte vinkeljärn i tunnplåt, skruvar, vingmuttrar och sträckmetall i alu på hornbach. Enda verktygen som tarvades var borrmaskin och bågfil!

förhahndsgranskningen visar att bilden kommer att vara upp-ochner. sorry. vet inte hur jag skall fixa det.

//T
 

Bilagor

  • 20170128_195845.jpg
    20170128_195845.jpg
    34.6 KB · Visningar: 209
Snyggt! Det var ju bara att vända på paddan så kom bilden rätt ;).

Du kanske inte har facit 🤔 men är fläskkött bra att torka?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
 
Halaj!

Det går utmärkt att torka skinkan. Jag skär den i skivor. Jag tycker att den blir ännu godare torkad. Jag gillar att den blir knaprig.
Förra julen köpte jag en lufttorkad Serranoskinka som jag skivade i bitar och la in i frysen i väntan på sommaren. Men jag tycker att den vanliga torkade skinkan är godare.

//T
 

Bilagor

  • 20160213_222025[1].jpg
    20160213_222025[1].jpg
    32 KB · Visningar: 172
Halaj!

Javisst. jag vet inte om det är en för-eller nackdel vad gäller själva torkningen, men jag behöver iaf inte bekymra mig om att köttet behöver tillagas innan förtäring. Den behöver ju bara värmas upp så är den klar att ätas.

//T
 
Intressant idé faktiskt. Folk brukar ju torka stekt köttfärs, så varför inte kokt skinka? Blir den som innan torkningen om du låter den puttra i nån blöt anrättning eller fortsätter den vara mer "chipslik"?
 
Halaj!

Jag vet inte om de blir mjuka efter blötläggning. De blir så goda efter torkning att man liksom gärna knaprar i sig dom som snacks, ungefär som chips framför teven.

//T
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.