Terrängkartor online och gratis

Angående lantmäteriets webtjänst http://kso.lantmateriet.se/?redirected=true

Om man planerar att vandra över eller kring gränsen till Norge men inte vill ha separata kartor för Norge och Sverige är ett tips att byta från Fjällkartan till Topografisk. Fjällkartan sträcker sig på många ställen bara ett par kilometer in i Norge eller slutar vid landsgränsen (norr om Torneträsk tex). Topografiska kartan går betydligt längre in över gränsen. Nackdelen är att den inte är lika bra som Norges kartor, tex vandringsleder och broar kan saknas.

Skulle vara kul om vi kunde samla fler karttips i en och samma tråd, i denna tråd kanske?
 
Turkarta Romsdalen

Hej igen!

Nu kommer jag kanske med en väldigt dum fråga men jag är nybörjare på det här med vandring. Jag och min familj ska åka till Åndalsnes om två veckor och jag hoppas kunna ge mig ut på flera dagsvandringar, dock inget avancerat. Behöver jag en turkarta då? Om ja, vilken?

Har inte erfarenheten att ge mig på Romsdalseggen utan tänkte mig upp på Litlefjellet (vad jag förstår väldigt enkel tur), Nesaksla/Rampestreken (tydlig stig enligt vad jag har läst) samt inåt dalen från Innfjorden (kanske in mot Bøstølen?). Om ni har tips på andra lämpliga turer i området för en nybörjare tas de tacksamt emot. Jag är i hyfsad form men inte supertränad.

Tack på förhand!
 
Vet ni om det finns någon funktion på nätet där man kan rita ut en rutt på terrängkarta och dela med sina vänner? Tänker mig något i stil med mätverktyget på lantmäteriets kartor, fast där man sedan kan skicka den utritade rutten. Något sådant hade underlättat planering ganska mycket.
 
Du kan göra en skärmdump av en topokarta och lägga på en färdsträckning i ett rit eller bildbehandlingsprogram.

Finns antagligen andra varianter också. När det gäller vägar kan man använda ruttprogram för detta t ex Route Michelin.

Thure
 
38 kr för Topo GPS Sverige hittar jag. När man laddar ned kartan för offlinebruk kan man då spara den på minneskort i telefonen i stället för i telefonens fasta minne?

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...