Problem med vaden vid löpning

Hej!
Jag längtar tillbaks till att kunna springa en lång runda så som jag kunde förr. Tyvärr har jag problem med vaden när jag sprungit bara en stund, typ 5min.

Efter 5 min känns min vad stel som stål. Det gör även lite ont, ingen skarp smärta utan bara "molande". Om jag böjer foten uppåt gör det ont på framsidan av vaden.

Någon som har en ide vad detta kan bero på och vad man kan göra åt det?

Min misstanke ligger lite på att jag springer på asfalt oftast (idag löpband) och är inte speciellt lättviktig. Har bra skor med dämpning anpassad för asfalt. Kan detta skapa sån stress på min vad att det är orsaken?

Hoppas någon kan hjälpa så man kan ta sin löprunda till våren.
/snuffle
 
Det finns ett fenomen som kallas gubbvad, googla och du får massor med träffar. Jag cyklar två mil i full fart varje vardag men efter att ha kört MTB på helgen, innebandy, 15 km snabb vandring en söndag osv. och inte vilat på 10 dagar så fick jag krampkänningar. Tror det är viss överansträngning. Om man åker på såna där små eller större bristningar så rekommenderas tåhävningar som uppbyggande och vanligt att det skrivs ut magnesium. Då det inte helt släppt trots några dagars vila så ska jag testa att köra med magnesiumtillskott ett par veckor och se.
 
Körde igår 12min på crosstrainer för att sedan förflytta mig till löpband. Men det har även inträffat utomhus då jag gått 5min och sen satt igån att springa. Det kräver att jag startar mycket sakta om jag ska ha en chans att undvika den stela vaden. Och råkar jag springa lite för fort så känner man snabbt att det börjar komma.
 
Strumpor

Hade problem som liknar dina för något år sedan och efter att ha prövat de flesta googleråden upptäckte jag att kompressionsstrumpor löste mitt problem. Behålls med fördel på även en stund efter löprundan för bästa effekt.
 
Jag tolkar dig som att du tidigare har sprungit en hel del och att du efter ett långt uppehåll (flera år?) vill komma igång igen, men att du då, trots att du själv tycker att du tar det lugnt, får problem med smärta.

Så var situationen för mig. För min del hade uppehållet varat 10-15 år. Under de åren hade jag vid några tillfällen gjort vissa försök att komma igång. Tagit det lugnt under passen, dvs lugnt tempo och inte sprungit mer än 15-20 minuter per pass. Ändå fick jag ont efter någon eller några veckor och tvingades vila!

Nåväl, för ett par år sedan fick jag tag i en bok som heter Löparens nya handbok som bland annat innehåller ett träningsprogram kallat Från 0 till 5 km på 12 veckor.

Det tar alltså 12 veckor att gå från 0 km löpning till 5 km löpning om man följer programmet! För mig kändes det störtlöjligt, men va f-n, man kan ju alltid testa! Första passen i programmet kändes närmast pinsamma. Gå 5 min, spring 1 min osv. Hursomhelst... för mig funkade det kanonbra. Jag följde i princip programmet och fortsatte sedan med nästa program Från 5 km till 1 mil på 12 veckor. Det senare programmet följde jag inte riktigt lika slaviskt, dock.

Under alla dessa veckor hade jag inte ont en enda gång!

Mina slutsatser (som iofs inte behöver gälla någon annan än mig) är följande:

* Tack vare att stegringen i programmen är så långsam slipper man stelhet, smärta, skador. Muskler, senor och ligament byggs långsamt upp.

* Många (kanske särskilt män som jag, 50+) som en gång i tiden varit i bra form, sprungit mycket, långt och länge, har inte riktigt förstått vad som krävs och vilken typ av träning som måste till för att komma tillbaka. Inte förstått hur lugnt man måste ta det.

Alltså: Låt det ta tid! Spring inte ens 5 min i taget i början. Varför inte följa samma program som jag gjorde? Innan du testar med magnesium och/eller kompressionsstrumpor. Det funkade för mig, det kanske funkar för dig?

Här finns programmet
 
Brink: Jag ska åka förbi löplabbet idag och skaffa ett par kompressionsstrumpor, har funderat lite på det tidigare och känns bra att folk har positiva erfarenheter.

Graylingman: Stämmer perfekt på mig. Har under ett flertal år inte sprungit alls. Trodde jag tog det tillräckligt lugnt men misstänker att jag tog "för stora steg". Ska gå tillbaks ett par steg och försöka följa tränings programmet du länkade.
 
gubbvad

* Håller med om "löjligt" låg upptrappning av löpningen enligt ett program.

* Vadträning för att förhindra gubbvad: Tåhävningar med störst belastning på nerfarten. ex gör en tåhävning på båda fötterna, stanna där uppe lyft ena foten och sjunk ner kontrollerat på en fot. Upprepa till du inte orkar fler. Gör samma med andra foten.
 
Det finns säkert flera sätt att lösa problemet, och jag redovisade bara mina egna strikt personliga erfarenheter, men som Seobserver brukar säga YMMV :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBjörn Problem med ömmande hälsena Löpning 7
perpelle Problem med knä/ben Löpning 14
alven Bristning i vaden? Löpning 3
JA64 ont i vaden Löpning 11
sofiah Broddar vid orientering? Löpning 9
marie82jonsson Smärta i ljumsken vid fotisättning Löpning 5
bigfoot Tårna domnar vid vandring Löpning 10
Nolpan Löpning vid lätt snuva? Löpning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...