Hur långt hinner man på en dag?

Har gjort en uppdatering av ovanstående och lagt till Marantontempo.


Detta är mina erfarenheter:

OBS ! Notera att detta gäller om du tänkt gå med mat / packning för att övernatta (15 kilo+)

Lätt tempo: 1- 1.5 mil per dag

Du hinner ta långa pauser och små avstickare från leden. Du kan ta sovmorgon och njuta av vandringen.

Medel tempo: 1.6- 2.8 mil per dag

Här kan den ovana vandraren känna lite smärta i fötter och kropp och det börjar inte längre vara fullt så bekvämt. Pauserna matlagningen(lunch) får inte ta mer än 1 timme.

Hårt tempo: 2.9- 3.4 mil per dag

Här skall du ha koll på dina grejor, du måste gå upp med solen och hinner inte stanna för att njuta av utsikten. Lunchen skall lagas snabbt och helst skall du ätit och tömt task/tuss & tarm på 20-30 min. Pauserna får bara vara korta max 5-10 min när du byter sockar eller andra plagg. Tid för avstickare och njutning finns inte

Extremt tempo: 3.5 mil – 4.2 mil per dag

Här handlar det inte längre om vandring utan militär snabbmarsch. Du hinner inte njuta utan utmaningen i sig är målet. Många som försöker sig på 3-4 dagar i detta tempo klarar aldrig att nå sitt mål utan får bryta.

Maraton tempo: 4.3 – 5 mil per dag

Detta tempo går inte att hålla med tyngre packning utan endast en minimal ryggsäck (ca 10 kilo) med vatten och enklare föda typ bars. Sträckan avverkas genom att jogga större delen och endast gå vid särskilt svåra terrängavsnitt. Maten äts på gående fot och räkna med att endast stanna för att uträtta behov. Värt att notera att en elitidrottare springer 4.3 mil på ca 2,5 - 3 timmar utan packning på plant underlag.


Själv har jag nyss klarat HK-leden på 79 timmar 13.4 mil = 3,35 mil / per dag med 19 kilos packning.
 
myggen

Gick sträckan i fjol under mitten, slutet av augusti och det var sjukt mycket mygg :) Till och med högst uppe i Tjäktapasset där det normalt ska vara myggfritt. Det enda stället vi slapp myggen var på toppen av Kebnekaise. Men nu kom sommaren sent i fjol. Har man bara en bra jacka och myggnät så vänjer man sig vid surrandet. Myggstift och spray verkade myggen inte bry sig om alls.
 
Gick sträckan i fjol under mitten, slutet av augusti och det var sjukt mycket mygg :) Till och med högst uppe i Tjäktapasset där det normalt ska vara myggfritt. Det enda stället vi slapp myggen var på toppen av Kebnekaise. Men nu kom sommaren sent i fjol. Har man bara en bra jacka och myggnät så vänjer man sig vid surrandet. Myggstift och spray verkade myggen inte bry sig om alls.
Jo, det blev inte varmt i norrland förrän i augusti under 2015, normalt brukar ju myggen vara knäckt i början av augusti (inte borta, men klart lugnare än i juli iaf...).

Jag har alltid en keps eller annan huvudbonad så att man slipper bli stucken på skulten, samt militärskjorta och underställströja/t-shirt, beroende på aktivitet och temperatur, då kommer inte myggen åt att bita en på rygg och axlar heller. Skjortan är lång nog att skydda armbågarna också, där gör det jäkligt ont att bli biten.

Myggnät är skönt att ha tillgängligt för de där tillfällena när man inte kan fre sig, typ när man fiskar eller rensar fisk... Biltemas för några tjugor är bra nog och så litet att man kan ha det i fickan. Jag har klippt bort gummibandet dock.

Långbyxor, naturligtvis.
 
Vårat myggmedel får bara ha 20% DEET som djungeloljan t.ex.
Har 100% DEET och det funkar bra mot knott och mygg hur mycket det än finns.
Notera att det inte är jättesnällt mot syntetkläder och kan vara lite för vasst mot huden hos en del.

Beställ 100% DEET från utlandet och trimma djungeloljan till c:a 50% eller köp färdig 50% DEET från utlandet , det verkar vara ganska lagom för den extra effekten.

Jag kör 50% varianten mestadels.
 
Vårat myggmedel får bara ha 20% DEET som djungeloljan t.ex.
Har 100% DEET och det funkar bra mot knott och mygg hur mycket det än finns.
Notera att det inte är jättesnällt mot syntetkläder och kan vara lite för vasst mot huden hos en del.

Beställ 100% DEET från utlandet och trimma djungeloljan till c:a 50% eller köp färdig 50% DEET från utlandet , det verkar vara ganska lagom för den extra effekten.

Jag kör 50% varianten mestadels.

:) Låter som en riktig trollgryta...själv glömde jag djungeloljan 2015. Men jag anser att 2015 var ett myggår jag inte upplevt maken till. Platser som normalt är myggfria hade en hel del. Där det var värst hade nog djungeloljan behövt toppas enligt föreslaget recept ovan...

Så, hur långt kommer man när myggen gör lägerliv till en plåga?;)
 
När är det generellt minst mygg vid Kebnekaise? Inser att det här inte var en särskilt bra ställd fråga. Om man vill bestiga Kebnekaise under sommaren, vilken månad är bäst att gå om man vill undvika myggen?
 
När är det generellt minst mygg vid Kebnekaise? Inser att det här inte var en särskilt bra ställd fråga. Om man vill bestiga Kebnekaise under sommaren, vilken månad är bäst att gå om man vill undvika myggen?

För Jokkmokk - Kvikkjokk med omnejd brukar det vara hyfsat lite mygg fram till midsommar, sedan brukar det lugna ner sig i början, mitten av augusti. Förra sommaren var de dock i full vigör typ hela augusti men kom inte igång förrän nån vecka in i juli (om jag inte missminner mig).
 
Med myggnät på huvudet och långärmade kläder tycker jag man klarar det mesta utan att bli helt förstörd.

Med mina barn (8 och 10 år) går jag ca 15-20 km om dagen. Det viktiga är att barnen bär lagom lite och att man stannar på roliga ställen (typ bäckar) och leker emellanåt. Och har med mycket choklad/russin/gods...
 
Har gjort ytterligare en uppdatering av nedanstående och lagt till Jägartempo.

HUR LÅNGT GÅR DU PÅ EN DAG?

Detta är mina erfarenheter:

OBS ! Notera att detta gäller om du tänkt gå med mat / packning för att övernatta (15 kilo+)

Lätt tempo: 1- 1.5 mil per dag
Du hinner ta långa pauser och små avstickare från leden. Du kan ta sovmorgon och njuta av vandringen.

Medel tempo: 1.6- 2.8 mil per dag
Här kan den ovana vandraren känna lite smärta i fötter och kropp och det börjar inte längre vara fullt så bekvämt. Pauserna matlagningen(lunch) får inte ta mer än 1 timme.

Hårt tempo: 2.9- 3.4 mil per dag
Här skall du ha koll på dina grejor, du måste gå upp med solen och hinner inte stanna för att njuta av utsikten. Lunchen skall lagas snabbt och helst skall du ätit och tömt task/tuss & tarm på 20-30 min. Pauserna får bara vara korta max 5-10 min när du byter sockar eller andra plagg. Tid för avstickare och njutning finns inte

Mycket hårt tempo: 3.5 mil – 4.2 mil per dag
Här handlar det inte längre om vandring utan militär snabbmarsch. Du hinner inte njuta utan utmaningen i sig är målet. Många som försöker sig på 3-4 dagar i detta tempo klarar aldrig att nå sitt mål utan får bryta.

Extremt tempo: 4.3 – 5 mil per dag
Detta tempo är svårt att hålla med tyngre packning utan endast en minimal ryggsäck (ca 10 kilo) med vatten och enklare föda typ bars. Sträckan avverkas genom att småjogga delar av sträckan och endast gå vid särskilt svåra terrängavsnitt. Maten äts på gående fot och räkna med att endast stanna för att uträtta behov. Värt att notera att en elitidrottare springer 4.3 mil på ca 2,5 - 3 timmar utan packning på plant underlag.

Jägartempo: 5.1 - 7+ mil per dag
Här pratar vi om att pressa kroppen till det yttersta, du blir tvungen att gå hela natten och kan endast stanna för sockbyten, toabesök och snabba intag av föda/vatten. Det är högst osannolikt att du klarar att hålla detta tempo över tid, utan att skada kroppen så pass att du inte kan fortsätta din vandring. Exempel: Fallskärmjägarnas prov Örnmarschen är en sträcka på ungefär 70 kilometer avverkas på ett dygn.


Som referens gick jag HK-leden på 79 timmar 13.4 mil = 3,35 mil / per dag med 19 kilos packning.
 
Mycket hårt tempo: 3.5 mil – 4.2 mil per dag
Här handlar det inte längre om vandring utan militär snabbmarsch. Du hinner inte njuta utan utmaningen i sig är målet. Många som försöker sig på 3-4 dagar i detta tempo klarar aldrig att nå sitt mål utan får bryta.

Detta är ju en gammal tråd som lever vidare. En reflektion från mig till kommande läsare är att man ska fundera en del på meningen som avslutar citatet ovan. Att bryta en fjällvandring är inte alltid det lättaste. Rätt dumt dessutom, om det handlar
om att man försöker gå så snabbt som möjligt (varför liksom?) och ignorerar kroppens signaler om vilobehov.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Idd Hur långt Fjällvandring 8
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Nu får vi veta hur långt vi gått. Fjällvandring 16
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
metrotiger Inte långt kvar. Fjällvandring 13
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
hierro skida långt Fjällvandring 11
Nappe Hur långt räcker gasolen? Fjällvandring 12
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
jesper.holst Hinner man?? Fjällvandring 2
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.