Gissa position

#1732

Kan det vara någon av kraterkammarna på Tuolpagorni?

Det är mycket lavar på bilden vilket i och för sig får mig att tänka på en klippa som ligger på något lägre höjd över havet. IKaipak?

Thure
 
Att min bild skulle vålla sådana bry förvånar mig, jag trodde den var lätt och skulle gå på några sekunder.

Om det är en dal som är "minst lika känd som Ladtjovagge" tänker man nog på Rapadalen i första hand. Att det var Sarek bekräftades sedan. I dalgången finns flacka partier bara i den nedre delen. SO om Kåtoktjåkkå har jag tyckt verkat mest troligt.
 
Om det är en dal som är "minst lika känd som Ladtjovagge" tänker man nog på Rapadalen i första hand. Att det var Sarek bekräftades sedan. I dalgången finns flacka partier bara i den nedre delen. SO om Kåtoktjåkkå har jag tyckt verkat mest troligt.

Jodå, nog är det Rapadalen SO om Kåtoktjåkkå!

Tältet står i sluttningen mellan Alep och Lulep Vassjajåhkå en bit ovanför renvaktarstugan. Kåtokjåkkås ravin syns på andra sidan.
 
Lite gåtfullt.

Har jag förstått att det här fjället ligger närmare Nallo än Kugghulskammen?

I så fall skulle det kunna ligga söderut. Det finns numera inte så många svenska namn på fjällkartorna men ett namn som finns kvar på www.gis.lst.se är Pyramiden. Namnet Pyramiden beskriver i och för sig ett fjäll som har kammar är det det attributet du menar???

Sen finns det ju andra svenska namn som inte finns på kartorna längre.

Thure
 
Senast ändrad:
Har jag förstått att det här fjället ligger närmare Nallo än Kugghulskammen?

I så fall skulle det kunna ligga söderut. Det finns numera inte så många svenska namn på fjällkartorna men ett namn som finns kvar på www.gis.lst.se är Pyramiden. Namnet Pyramiden beskriver i och för sig ett fjäll som har kammar är det det attributet du menar???

Sen finns det ju andra svenska namn som inte finns på kartorna längre.

Thure

Ja! Rätt!

Visst är det gamla hederliga Pyramiden som det är. (Nej attributet var bara själva namnet som var svenskt).

...Och Pyramiden rekommenderas för alla som vill ha en rolig men enkel bestigning och vill ha spännande utsikter.
 
Ja! Rätt!

Visst är det gamla hederliga Pyramiden som det är. (Nej attributet var bara själva namnet som var svenskt).

...Och Pyramiden rekommenderas för alla som vill ha en rolig men enkel bestigning och vill ha spännande utsikter.

Det verkar finnas en hel drös med bra toppar därikring. Pyramiden, Kuopertjåkka, Drakryggen, osv. Jag blir mer och mer övertygad om det lämpliga i en tur med basläger kring Kaskasavagge/Kuopervagge.
 
Att min bild skulle vålla sådana bry förvånar mig, jag trodde den var lätt och skulle gå på några sekunder (misstänker dock att Anders mycket väl vet var den är tagen).

Mja.. Jag kan ju som sagt tidigare inte vara den ende som vandrat där. Jag tycker andra ska gissa här. Ju fler som gissar desto roligare är det ju:) och ju mer rikare blir tråden.
Det går inte bara och sitta och pricka in bilder hit & dit.. Visst: 'Stour Jierta' i bakgrunden där bortom Kåtokpulta... Det ser väl 'alla'?
Men..men. Jag tycker fler personer ska deltaga här både med bilder och gissningar. Ju fler bilder ju roligare tråd och ju mer känner vi igen oss ifrån vandringar och bestigningar..
Men visst det är ju knepigt.. Bara för att ta ett annat exempel.. Din 'Niakvaggebild'(för ett tag sedan) Det beror ju på i vikken' väderlek man passerat platsen.. Om det är hällregn är det ju inte lätt.
Och Pyramiden..Jo visst, i snö kanske på vintern hade jag tagit den..
Vem orkar släpa sig upp dit på sommaren?
Men..Gissa mer och in med mer bilder!

Jag trodde ett tag allt var 'Staika'. Så, så dum är jag...
Det handlar om fokusering i denna tråd, faktiskt det..!
 
Det verkar finnas en hel drös med bra toppar därikring. Pyramiden, Kuopertjåkka, Drakryggen, osv. Jag blir mer och mer övertygad om det lämpliga i en tur med basläger kring Kaskasavagge/Kuopervagge.

Om man kör Trepass-leden så har man bra alternativ vid passpunkterna,

Pyramidenpasset: Pyramiden på ena sidan Knivkammen andra, och Nipals är ju otroligt lockande var än i Kaskasavagge man befinner sig.

Kouperpasset: Kuopertjåkka (Sveriges vackraste fjäll?) på ena sidan och den mycket sällan besökta och okända Toulpanjunnjetjåkka på den andra, den senare kan väl bjuda på nåt Drakryggen-liknande med små passager lätt klättring och fina utsikter?

Kebnepasset: Kaskasapakte, Drakryggen eller Kebnetjåkka! Allt efter vilken svårighet man vill ha.

Finns bra mycket, och hit kan man återvända flera gånger..
 
Ny bild...

Nu blir det en lite svårare fråga eftersom det tydligen lutar åt det..
1.Vilket år kan denna bild vara tagen..(he-he!!)
2. Vad heter den lättbestigna toppen bilden är tagen ifrån?
 

Bilagor

  • Luttolako.jpg
    Luttolako.jpg
    36.7 KB · Visningar: 400
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.