Blerikstugan

Blerikstuga

Blerikstugan är inte underhållen på många år. STF har den inte längre med i sin stugförteckning (och misskötte den länge - skitdåligt, tycker jag, eftersom det är den enda stugan i området). Det är några år sedan jag såg den, men enligt hyfsat säkra uppgifter är den ett vrak idag.
Marsfjällskåtan står upp fortfarande och lapplägret öster om Vökarn erbjuder i alla fall vindskydd.
Annars är Marsfjälllsområdet fortfarande ett av de finaste, mest lättillgängliga och omväxlande fjällområderna i landet. I alla fall när inte skoterfiskarna invaderar Rissjön.
Ulf
 
1998...

... Var den olåst då jag var dit. Taket läckte inte in och dörren gick att stänga. Ved eller gas fanns inte.
Testa och ta dig dit. Skriv tillbaka hit så får vi veta dagens tillstånd.
 
Dåligt skick?

Jag låg i blerikstugan i en vecka och jagade ripa tyckte inte att den var i så dåligt skick det fanns ved och det gick bra att elda så det var toppen och bra med ripa hade vi också, detta var i mars 2000.

Ha det så bra fredrik L
 
Är i Blerikstugan nu och ska sova här för andra natten på rad. Den är i helt ok skick nu. Det finns husgeråd, vedspis, madrasser, filtar och kuddar. Dörrhandtaget är trasigt men dörren går att stänga. Lite kul med alla STF-föremål här, t ex spannar med STF-logga.

Det är Giebnie ekonomisk förening som har hand om stugan numera. Kontaktperson är Ante Jonsson. Man kan boka och hyra hela eller delar av stugan.

Ett besök rekommenderas.
 
Var där i förrgår och det är verkligen som att tiden stått stilla sedan STF tog sitt pick och pack och stack.

Istället för gasol som stugan verkar ha haft från början har man nu istället baxat in en stor vedspis i gjutjärn.

Madrasser i alla bäddar men inte fullt så många filtar.

Ett fönster hade gått sönder (som tur är endast yttre glaset) men ett nytt kommer nog sättas upp snart (stod inne i gamla stugvärdsrummet och väntade på att packas upp).

Otroligt fin plats och stuga. Förbryllande att STF gav upp den.
 
Länsstyrelsen planerar att renovera Blerikstugan. Pga minskade anslag blir det inte av i år.
"Vi hoppas att få mer medel nästa år då stugan ligger högt i våra prioriteringar."
 
På väg hem från tur i Marsfjället nu. Vi tänkte sova där en natt och fiska, men det var en hel skolklass på över 20 pers från Sollentuna där så vi gav upp den tanken 😁 Men de hade dragit på morgonen så vi stekte 2 öringar på vedspisen och torkade utrustningen lite. Tak, väggar och ved fanns. Gratis dessutom. Riktig lyx för blöta tältare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
umemorgan Blerikstugan 2005?? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...