Monsen, Monsen og Mattis

Serien var trist.
Mycket fiskande och kaffekokande men lite om något annat.
Att ryggsäckarna var packade som dom var i gummibåtarna var nog just för att det skulle vara lätt att slänga upp allt på ryggen och bära.
I någon kort sekvens visar ju Lars Mattis hur han ska fästa remmarna så det inte är i vägen.
 
Instämmer gundj alla programmen är väl lika varandra. Kanske behövs en lite tuffare regisör/ redaktör?

Thure
 
Jag tror serien är gjord för att sändas som familjeunderhållning på prime time i Norge (precis som villspor). För det ändamålet så är den exemplariskt gjord.
Det är såklart tråkigt för oss att han inte är lite mer undervisande i sina serier, men det finns nog inte så mycket pengar att hämta där - publiken är smal för den typen av program.
 
Att ryggsäckarna var packade som dom var i gummibåtarna var nog just för att det skulle vara lätt att slänga upp allt på ryggen och bära.

Jo så kan det nog vara.....
Men känns som att tvärgående är mer stabilt..... som om en lindansare skulle ha balanspinnen längs med repet 😀
Jag hade nog tagit de extra minuterna med att ändra säckarna inför varje vandring.
 
Jag är väldigt nöjd med programmet.Enda jag saknade va flugfiske men man kan ju inte begära allt.Fiske öppen eld och en kanot .Helt perfekt:)
 
Det kanske är det som kommer härnäst, Monsen gör en serie fiskeprogram från olika platser där avsnitten är fokuserade på fisket och tillagningen.
Varsågoda NRK, jag bjuder på tipset.
 
Vore intressant att höra från någon som paddlat både packraft och Allycanadensare hur ni upplever sjövärdigheten i forsar.

Med ryggsäckens vikt lägre borde stabiliteten bli bättre. Det finns numera packrafts där vikt/packning kan läggas inne i flytkropparna.

Thure

Kul filmer ! Nu är jag absolut ingen forspaddlingsexpert, men provar ett svar.

En tungt lastad kanadensare går som ett spjut rakt nedför forsen. Om det är mkt vågor osv så stänker det in massor med vatten om man inte har kapell, och kanadensaren kan snabbt bli helt vattenfylld även om man inte välter. En stor fara är oxå att köra på stenar och sen hamna på snedden så att strömmen tar tag från sidan, då kan det vara kört på riktigt, om strömmen pressar fast kanoten mot några stenar kan den brytas av, och det går inte att ta loss den.

En packraft är smidigare att manövrera och man måste ha spraydeck så att det inte kommer in vatten. Inte lika farligt att köra på en sten om man gör rätt, men är det mkt stora vågor och hål & "ojämnheter" osv kan man snabbt välta om man har otur, kanske lättare än med en tung kanadensare?

En medium el större packraft kan ta mkt packning, men den är ganska trög att paddla och går inte så fort. Stora fördelen är ju att den är så liten och lätt. Sen måste man ha en tillräckligt stor raft, och montera packningen så att man inte slår i med paddeln när man paddlar .....
 
Kul filmer ! Nu är jag absolut ingen forspaddlingsexpert, men provar ett svar.

En tungt lastad kanadensare går som ett spjut rakt nedför forsen. Om det är mkt vågor osv så stänker det in massor med vatten om man inte har kapell, och kanadensaren kan snabbt bli helt vattenfylld även om man inte välter. En stor fara är oxå att köra på stenar och sen hamna på snedden så att strömmen tar tag från sidan, då kan det vara kört på riktigt, om strömmen pressar fast kanoten mot några stenar kan den brytas av, och det går inte att ta loss den.

En packraft är smidigare att manövrera och man måste ha spraydeck så att det inte kommer in vatten. Inte lika farligt att köra på en sten om man gör rätt, men är det mkt stora vågor och hål & "ojämnheter" osv kan man snabbt välta om man har otur, kanske lättare än med en tung kanadensare?

En medium el större packraft kan ta mkt packning, men den är ganska trög att paddla och går inte så fort. Stora fördelen är ju att den är så liten och lätt. Sen måste man ha en tillräckligt stor raft, och montera packningen så att man inte slår i med paddeln när man paddlar .....
Jag har aldrig paddlat packraft i fors, men jag skulle tippa på att din analys är rätt, en packraft är nog mer stryktålig och mindre sannolik att vattenfyllas, vikas mot en sten eller välta. Men jag vete fan hur kul packraften är att paddla om man har ryggsäcken på fören, det jag testat av packrafting har varit på plattvatten och de är ju ingen dröm att paddla med vikt där fram men det funkar. Jag gissar att det är bättre om man kan packa inuti flotten.

Som alltid, ett slag för kanadensaren: är man ute på en tur där man räknar med att i huvudsak paddla tycker jag att kanadensaren är bättre på vattnet under de flesta förhållandena. Extremt lågt vatten eller vissa forsar är kanadensaren sämre på, men lite beroende på vad för sorts flod man paddlar på är det inte ruskigt många forsar som faller i glappet mellan att de är för svåra att paddla i kanadensare och att de är för svåra att paddla i packraft. Man bör väl alltid ha i bakhuvudet att man kan behöva simma i forsen och verkar det för farligt bör man avstå och bära förbi (där har förvisso packraften en fördel, men främst ifall man inte behöver blåsa upp den igen efteråt).
 
En medium el större packraft kan ta mkt packning, men den är ganska trög att paddla och går inte så fort. Stora fördelen är ju att den är så liten och lätt. Sen måste man ha en tillräckligt stor raft, och montera packningen så att man inte slår i med paddeln när man paddlar .....
Finns numera packrafts med ett internt lagringssystem, så kallat ISS (Internal Storage System). Det innebär att man kan använda tuberna på packraften som internt lagringsutrymme. Man har nu möjlighet att frakta stora mängder utrustning inuti packraften utan att det tar upp någon tillgänglig sittyta/plats.

Att frakta packning inuti packraften har många fördelar:
- Allt som fraktas inuti ISS håller sig garanterat torrt.
- Man sänker tyngdpunkten vilket medför en stabilare gång.
- En enorm ökning av packbar yta jämfört med samma modell utan ISS.
 
Yep, det är två olika grejor. Stora fördelen med en packraft är ju att den är så lätt och enkel att ta med sig, i ryggan eller på en cykel. Man kan enkelt ta sig till otillgängliga ställen, rafta och ta sig runt.

Den är som sagt ganska trög att paddla, så man kommer inte så långt på en dag, så ta det lugnt, who cares. Kör man på en sten i forsen kan man ofta bara glida av och fortsätta.

Många tycker tvärtom, att det är bra att ha en del vikt fram på raften för att få lite mer balans, annars blir den alltför baktung och framändan sticker upp. Men man måste ha en raft som är tillräckligt stor, så att man kan ha en massa packning där, och ändå paddla med nästan raka armar utan att slå i. Själv tyckte jag att det såg ut som att en del hade en för liten raft och konstigt placerad packning i filmerna.

Har inte provat ISS, det har både för och nackdelar. Jag valde en raft utan, min erfarenhet av friluftsprylar är att ett blixtlås alltid går sönder förr eller senare... Raftar man på en liten å där det dyker upp en massa träd och hinder som kräver LandTransport el dyl så är det väldigt mkt enklare att bära förbi raften och ryggan separat, och det är extra jobb att ta ut & stoppa in & blåsa upp raften igen varje dag. :cool:
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...