Den perfekta frukosten

Linolja

I delar av sverige har lin odlats i eviga tider. Traditionellt har man inte ätit det.
I ryssland för några år sedan dog flera människor av vad som enligt nyhetsartiklarna var kallpressad linolja. Kallpressad linolja har förekommit i matvaruaffärerna i sverige åtminstone för några år sedan.
Jag tyckte inte om smaken på den.
/John
 
OT om linfrö m m

(...) Är nog mest irriterad på hur oljan marknadsförs. (...)
Jag med (och då vänder jag mig inte heller mot någon särskild i tråden). Då är ändå linfrö rätt billigt och hyfsat närproducerat jämfört med de svårartat hypade chiafröna, med mycket mera. "Hälsomat" har helt i onödan blivit till ett lönande geschäft och en klassfråga. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, när jag ser de korrekt stylade överklassveganerna plocka bland påsar med exotiska namn och kilopriser kring 500-strecket i butikens "hälsokost"-hylla.

Även om det exakta utbytet fortfarande diskuteras, så råder det full konsensus om att det är rätt ineffektivt (och dyrt) att stoppa i sig den medellånga "moderfettsyran" alfa-linolensyra från t ex lin- eller chiafrön i stället för de "färdigtillverkade" EPA och DHA genom att helt enkelt äta lite fet fisk (alt. för överklassveganerna: mer än njutbart mycket av dyra alger).

Fröna måste ätas krossade för att man ska tillgodogöra sig en rimlig mängd, och man får ändå äta mer än man normalt har lust med. Vad gäller just linfrön tillkommer dessutom det paradoxala problemet, att den mängd, som (ens teoretiskt) skulle ge en rimlig mängd alfa-linolensyra, samtidigt innehåller alldeles för höga mängder av cyanogena glykosider. Halterna varierar, men utifrån dagens forskningsläge rekommenderar livsmedelsverket preliminärt högst en halv matsked krossat linfrö per dag för en vuxen på 60 kg.
Vad gäller hela linfrön anses två matskedar OK, men då äter man dem ju inte för att man är ute efter alfa-linolensyran.

Det ev. underskott/obalans i fettsyresammansättningen som kan uppstå under ett par veckors vandring är sannerligen inget att bry sig om, om man inte redan har stora problem. Men även hemma finns som framgår enklare, billigare och säkrare sätt att täcka sitt behov av omega 3-fettsyror.

Det finns andra anledningar till att man ändå vill tillsätta lite linfrö till sin frukostblandning. Jag har haft barn som haft lätt att bli hårda i magen, oavsett hur mycket grönsaks- och andra fibrer jag matat dem med, och linfrö är fantastiskt som ett naturligt tarmreglerande medel - snällt mot tarmslemhinnan och inte vanebildande. Men då kan (ska) man äta dem hela, mängderna rör sig kring något kryddmått per dag, och det är bättre att ta med sig dem separat i ett litet rör och portionera ut efter ev. behov.
 
Jag menade inte att du personligen gått på någon reklam.Är nog mest irriterad på hur oljan marknadsförs.

Igen, det var inte meningen att angripa din frulle. Förlåt om det framstod så. Jag tänkte som sagt mer på de som läser.

Tog aldrig illa vid mig. Detta är ett diskussionsforum och ämnen måste diskuteras.

Jag maler fröna med hasselnötterna till "nutellan" (så d blir en del linfröolja i den). Även om detta anses farligt...så är mängden ytterst liten per servering. Hade heller aldrig märkt branschens marknadsföring av linfrön tills du nu påpekade det, haha.
Har för mig att fröna, för att kunna tillgodose den positiva effekten av fibrerna, så ska man lägga dom i blöt innan intag. Har fått info från dietist i kommunen där jag jobbar.
Har oxå läst att linfrö inte är naturlig föda för oss. Det är inte kött heller i den mängden de allra flesta äter idag, men eftersom kött är normaliserat så går ingen på köttätarna lika hårt. Märkligt.

O visst dör man inte om man inte får i sig omega-3 på en 2-veckors vandring. Problemet är inte det, problemet är det konstanta höga intaget av omega-6 (åtminstone i vårt samhälle) som skapar en obalans.
Återigen: mina flickor, 10 o 11 år, slår många av killarna i respektive klass i armbrytning och 80 m, o på 5 km slår de alla killar. De har även skolrekord (oavsett kön) i jägarvila o plankan. Min 5-åring springer i cirklar runt sina jämnåriga när de lektävlar mot varandra i springlopp. Nåt gör jag ju "rätt"? (kombination av bra kosthållning o vardaglig motion kanske?)

På tal om omega-3 så har jag med framgång lyckats göra "salmon jerky" hemma. Marinera råa laxfilétärningar i balsamvinäger o honung över natt. Torka i torkugn (eller ugn), med papper under för o slippa kladd. Voilá! Ät ej rakt av kanske, men använd som ingrediens i hemmagjorda frystorkade rätter.
 
Joannas fördomar om de som köper chiafrön säger nog mer om henne själv än om nån annan. Mina chiafrön kostar 62 kr/kg tillskillnad från frystorkade rätter som lätt hamnar i 500kr/kg-klassen. Sen att de kommer från Mexicotrakten är knappast värre än att köpa kaffe eller kakaobönor som inte direkt odlas i Upplands Väsby. Dina kikärtor kommer troligen från Turkiet vilket inte heller är närproducerat.

Nej, tyvärr Joanna, det luktar mest inskränkthet om dina domar där. Man måste varken va överklass eller vegan för att gilla de välgörande fröna.

Överklassfolk är de som köper hillebergtält och äter östermalmshallstorkad tryffel med champagnepulver.
 
@Calexico: det är skillnad på beskrivning av ett socialt fenomen och fördomar om de eventuellt inblandade/drabbade personerna. Så varken du, någon annan i tråden eller ens de "överklassveganer" jag skojat om som fenomen behöver känna sig träffade som individer.

Jag har, mest via en av mina döttrar, en viss inblick i hur miljö- och matpolitiskt intresserade ungdomar försöker välja sin egen livsstil och mathållning utifrån sina ideella övertygelser, och jag gillar inte att deras engagemang och hängivenhet exploateras kommersiellt med en massa legender och halvsanningar som "stöd". Det är inte alla som kan/vill/orkar/hinner gå till de vetenskapliga källorna och tillägna sig den delvis komplexa kunskap som skulle krävas för att trotsa den mördande reklamen, och även på detta vis blir det gärna till en klassfråga.

Huvudsyftet med mitt inlägg var dock inte detta, utan att få lite ordning på alla kringflygande informationsfragment och sammanfattningsvis konstatera att det finns effektivare, säkrare och billigare sätt att få i sig omega 3-fettsyror än via lin- eller chiafrön.

PS jag köper aldrig frystorkade färdigrätter du jämför med. Däremot faktiskt ibland chiafrön, för att det gör det tekniskt möjligt att baka mjölfritt fröknäckebröd, men inbillar mig inte att det ger mig något (mer än försumbart) tillskott av omega 3 eller på annat sätt gör brödet särskilt mycket "nyttigare".
 
Däremot faktiskt ibland chiafrön, för att det gör det tekniskt möjligt att baka mjölfritt fröknäckebröd
Linfrön ger samma geléeffekt som chiafröna :) Vi kör ibland med linfrön och ibland med chiafrön i våra fröknäcken. Dels för att "sprida riskerna" och dels för att variera smaken :)

Glutenfria fröknäcken utan chia: http://www.leila.se/froknacke/recept/nyttigt/index1,20.htm?id=4104

(Nu vet jag att du brukar vara så pass påläst så du har säkert redan koll, men utifallatt...)
 
Linfrön ger samma geléeffekt som chiafröna :) Vi kör ibland med linfrön och ibland med chiafrön i våra fröknäcken. Dels för att "sprida riskerna" och dels för att variera smaken :)
Jag gör precis likadant (dvs växlar mellan dessa två gel-bildande frösorter) :)
Lite annorlunda recept - tack! Jag har inte alls med fiberhusk och sällan mandelmjöl (i så fall bara för smakens skull) - brödet håller ihop ändå med bara chia- eller linfrön. Däremot lite olja av valfri sort. Häller kokande vatten på chia- alt. linfröna, låter dem svälla ca 10 minuter, blandar i alla andra frön jag vill ha med, kavlar ut mellan två ark matfolie (här hjälper oljan upp hanterligheten) och gräddar 40-50 minuter i 175 grader.
Det behövs ca 8 viktprocent chia- eller linfrön för att det ska funka.

Hoppas ovanstående kan räknas som bidrag till trådens tema, vilket ju är "Den perfekta frukosten" :)

PS Fiberhusk är malda psyllium/loppfrö/skal - en annan sådan dyr nischprodukt, som man inte har någon anledning att lägga pengarna på, annat än om man är glutenintolerant och ändå vill baka mjukt bröd.
 
Tycker knäckebröden blir krispigare och mindre flåttiga (duh!) utan olja i. Föredrar det faktiskt :) Byter ofta ut mandelmjölet i receptet mot samma mängd pofiber för att ytterligare minska flåtigheten och öka krispet :)

Men är man ute efter att maxa energi/viktenhet så är ju så klart mandelmjöl och olja av något slag bra att ha i :)
 
Brukar ha både lin och chia i bröd jag bakar, men aldrig att jag gör pudding på linfrö. Chia är diskreta och har så gott som obefintlig struktur efter några timmars svällande. Linfrö förblir ett knaprigt frö efter svällning. Upplever inte heller att chia sätter samma fart på magen som linfrö. Tror innehållet i chia tas bättre upp av kroppen pga detta.

Chia funkar fint att ha i köttfärssmet också som bindemedel istället för ägg och ströbröd.
 
Och i sylt i stället för gelésocker. Bara att koka ihop lite hallon t ex och chiafrön och låta stå ett tag så har man en jättegod sylt till (frukost?)-pannkakorna :)

exakt så gör jag också, men brukar tillsätta chian efteråt. Hallonkompott blir en mer mättande pudding. Sötar med stevia också, men det kanske också räknas som överklass :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...