Den perfekta frukosten

Nä, broccolin kommer att leda till störra viktförlust. Detta p.g.a. diarrén som säkerligen blir följden av att klämma i sig 3½ kg broccoli. ;)
 
Det är väl det som eventuellt skulle kunna göra att vissa livsmedel fungerar bättre än andra.

Att det passerar igenom kroppen innan matsmältningen hinner ta tillvara på energin (jag tror det kan hända om man äter väldigt mycket fett, det kommer helt enkelt ut med avföringen).

Men annars är det energi som energi. Det ser man om man t.ex. försöker läsa flera olika källor om näringslära, läs både om bantning/viktnedgång och träning så ser man snabbt vilka saker man är överens om hos de två lägren. Det som man inte är överens om brukar jag räkna som myter. Man kan dessutom läsa om överlevnad/svält och se om den informationen matchar den från de andra källorna.
 
Håller inte med dig. T.ex. passarerar vissa saker till en del osmälta om man inte idisslar som den värsta ko. Det tas inte hänsyn till det när man beräknar kaloriinnehållet. Sen påverkas kroppen av hur man äter. Byter du radikalt kost kommer din förbränning inte att vara densamma som innan även om kaloriintaget är det. Kroppen anpassar sig också vid ansträngning och blir effektivare. Som nybörjare på en sport förbränner man t.ex. mer kalorier än när man senare är van och tränad. Visst, kalorier ut och in gäller, men de är inte jämförbara rakt av, bara om alla andra omständigheter är desamma.
 
...
Om vi bortser från välbefinnande och nötter/mandlar i diskussionen, så kommer 1000 kalorier leda till samma uppgång/nedgång oavsett om dom kommer från godis eller broccoli.
...

Det tror jag knappast. Lev på bara godis en vecka och samma kalorimängd broccoli lika länge och jämför vikten sen. Tror knappast broccolin påverkar blodsockret lika mycket och att det mesta resterna försvinner ut, medan godiset hamnar på magen. Sen hur tarmen mår efter X antal kg broccoli på en vecka kan man ju spekulera i.

Antingen har jag missförståt resonemanget eller så har du nog missat all form av rapportering i media om vad som leder till viktuppgång
 
Stackars barn som inte får godis på turerna! :-(.

Hur kan man se det som nåt taskigt att inte ge sina barn godis!? Godis är på många plan jämförbart med droger. Stackars mina barn för att de inte får droger? Haha, stackars er som är så insöade på att man e snäll om man ger barnen godis. Dåliga tänder, dålig hälsa, dålig mental hälsa, ekonomiskt och miljömässigt ohållbart. Sure...fortsätt pumpa dina barn med skit - d rör mig inte i ryggen.
Istället för griniga godisbarn har jag glada barn med mycket och jämn energi över hela dagen, som vandrar/joggar (kan jogga drygt 15 km utan gnäll), skidar o sen kryper ner i sovsäcken i -30 C för att de njuter av det, inte för att de måste.
Mina tjejer, 10 o 11, slår killarna i klassen, inte bara i uthållighetstävlingar utan även på sprintlopp och armbrytning. Fan va dåligt d måste vara för deras självförtroende...
 
Det tror jag knappast. Lev på bara godis en vecka och samma kalorimängd broccoli lika länge och jämför vikten sen. Tror knappast broccolin påverkar blodsockret lika mycket och att det mesta resterna försvinner ut, medan godiset hamnar på magen. Sen hur tarmen mår efter X antal kg broccoli på en vecka kan man ju spekulera i.

Antingen har jag missförståt resonemanget eller så har du nog missat all form av rapportering i media om vad som leder till viktuppgång
Person A och B är vikstabila på 2000 kalorier, person A äter 2000 kalorier skräpmat (mycket socker och fet, lite mineraler och vitaminer).
Person B äter 2000 kalorier välbalanserad husmanskost.
Du menar med ditt resonemang att A skulle gå upp i vikt.
Varifrån kommer den här påstådda extra energin som skulle få A att gå upp i vikt?


Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Antingen har jag missförståt resonemanget eller så har du nog missat all form av rapportering i media om vad som leder till viktuppgång

Vilka media har du läst dessa revolutionerande rön i?

Källkritik är gott och nyttigt och ger ingen viktuppgång.

Poängen är ju att när man är ute och vandrar så förbränner man stora mängder energi. Det innebär att man då ska göra precis tvärtemot så som folk som vill gå ner i vikt gör. Den som vill gå ner i vikt vill få sig så lite energi som möjligt, är man ute och vandrar vill man få i sig så mycket energi som möjligt.

Det är en enorm skillnad mellan att sitta vid ett skrivbord 8 timmar om dagen och att vandra 8 timmar om dagen med packning på ryggen.
 
Haha. Husmanskost är nog inte ett bra exempel på välbalanserad kost. Eller vänta, joooo, om man frågar de som tycker att allt inländskt e bra/bäst. Vaere dom heter nu igen...?
 
Haha. Husmanskost är nog inte ett bra exempel på välbalanserad kost. Eller vänta, joooo, om man frågar de som tycker att allt inländskt e bra/bäst. Vaere dom heter nu igen...?
Eftersom husmanskost inte är begränsat till bara ett land och när vi dessutom pratar om välbalanserad sådan så får ditt uttalande stå för ditt eget matlagande.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Eftersom husmanskost inte är begränsat till bara ett land och när vi dessutom pratar om välbalanserad sådan så får ditt uttalande stå för ditt eget matlagande.

Tja...jag syftar väl knappas på Bhutan eftersom detta forumet inte riktar sig till befolkningen i Bhutan (även om de självklart e välkomna att delta)
 
Haha. Husmanskost är nog inte ett bra exempel på välbalanserad kost. Eller vänta, joooo, om man frågar de som tycker att allt inländskt e bra/bäst. Vaere dom heter nu igen...?

"Husmanskost" är alla gånger mer välbalanserat än godis, chips och hamburgermenyer. Om det är så stor skillnad på kalorier och kalorier borde det märkas skillnad på typisk husman och godis och snabbmat.
 
Person A och B är vikstabila på 2000 kalorier, person A äter 2000 kalorier skräpmat (mycket socker och fet, lite mineraler och vitaminer).
Person B äter 2000 kalorier välbalanserad husmanskost.
Du menar med ditt resonemang att A skulle gå upp i vikt.
Varifrån kommer den här påstådda extra energin som skulle få A att gå upp i vikt?


Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Skräpmat må vara skräp, men det är inte godis som det ursprungligen gällde. Lever hellre på donkenburgare än sega råttor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...