Gas eller Rödsprit på Island?

Hej alla.

Jag och min sambo ska dra till Island i sommar för att tälta och fara ikring med 4x4-bil. Vi ska vara där i 11 dagar och försöka ta oss runt hela ön.

Vi innehar ett Trangia 27-7 UL/HA förberett för Gas men innehar ej en brännare (än). Finns det T-röd att få tag på, på Island? Eller rekommenderas ett inköp av gasbrännare?

Jag vet att det finns fördelar som effekt och åtgång med gas, men MÅSTE jag ha det på Island?
Någon som vet?

Med vänlig hälsning, Andy
 
Inte varit på Island men jag skulle bli väldigt förvånad om du inte hittar det i Reykjavik, gas fungerar sämre på vintern och med tanke på vart du åker har de nog bränslen för alla väder och kök.

Har samma kök och har inte ångrat köpet av gasbrännare en enda sekund. Det är så mycket smidigare att laga mat på och du har helt andra möjligheter att reglera temperatur på det du tillagar. Bara det borde vara argument för att köpa brännare även om du inte absolut måste göra det.

/G
 
Jag har nu på rekommendation köpt en gas-brännare och har bara testat den hemma på gården än så länge och måste säga att jag är imponerad. Jag kommer nu ha med mig möjligheter för båda bränslena till Island nu. Något jag kände var riktigt skönt var att det inte sotar som rödsprit. Good Shit.

Tack.
 
Ja det är information jag kände till sedan innan. Det är därför jag vill ha med mig det som kan krävas i utrustning till Island för att där hitta bränsle de kan erbjuda. Jag vill inte komma dit utan gasbrännare om det mot förmodan är det enda man får använda eller liknande.

Nu har jag möjlighet för båda så får vi se vad som finns att tillgå. Jag återkommer förmodligen med rapport när jag varit där.
 
Att köpa Primusgas på Island ska inte vara några problem. Sprit vet jag däremot inget om. Jag skrev en artikel om en resa där 2007 och berättade bland mycket annat om vårt gasköp (en söndag). Leta gärna reda på den artikeln här på Utsidan. Lycka till!
 
När vi var där för ett par år sen fick vi uppsöka en bensinstation för att köpa gas.
T-sprit hade jag inte vågat satsa på efter en tur dit för mycket länge sen med ett (kallt) spritkök...
 
På vandrarhemmet i Reykjavik fanns ett helt bord med alla möjliga sorters bränslen som folk lämnat efter sig. Jag glömmer aldrig ett möte jag hade med två gråhåriga gamla bergsklättrare. De skulle aldrig bränna en centiliter i onödan utan slängde bara sina matförpackningar i en varm källa. Sen var det bara att äta utan att ens starta köket.
 
Tänk på att man inte får ta med varken gas eller T-sprit på flyget, fotogen verkar dock vara ok. Men det kände du kanske redan till.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/flygresenar/bagage/vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/
Notera att du absolut inte får checka in något brandfarligt, inklusive fotogen. Och i handbagaget får du som bekant inte ha just några vätskor alls med dig. Och skulle ditt flygbolag tillåta dig att ta med fotogen ombord även om du uppfyller både kravet att ha en typ som inte är klassad som farligt bränsle, och som är i en förpackning om max 100ml etc så skulle jag bli förvånad. Vanligare misstag är att checka in dator eller liknande med batterier som kan (och har) orsakat brand i bagageutrymmena. Även den något omilda behandlingen av incheckat bagage borde stoppa folk från det. God kväll =)
 
Notera att du absolut inte får checka in något brandfarligt, inklusive fotogen. Och i handbagaget får du som bekant inte ha just några vätskor alls med dig. Och skulle ditt flygbolag tillåta dig att ta med fotogen ombord även om du uppfyller både kravet att ha en typ som inte är klassad som farligt bränsle, och som är i en förpackning om max 100ml etc så skulle jag bli förvånad. Vanligare misstag är att checka in dator eller liknande med batterier som kan (och har) orsakat brand i bagageutrymmena. Även den något omilda behandlingen av incheckat bagage borde stoppa folk från det. God kväll =)

"Alkoholhaltiga drycker i obrutna förpackningar som innehåller mellan 24 och 70 volymprocent alkohol får tas med i incheckat bagage. Du får sammanlagt ta med dig 5 liter per person. "
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.