PCT thru-hike 2014

En kille som heter Joe Brewer har en bra Youtube-kanal där han bland annat lagt upp en spellista om 24 klipp från när han gick PCT Thru hike 2014. Han har även en liknande från AT Thru hike 2012.

Försa klippet handlar bara om hans utrustning inför och sista klippet en liten lessons learned kring utrustning. Jag skulle kategorisera honom som lättpackare.

Det enda problemet är att några av de första klippen har väldigt dåligt ljud.

Joe Brewers Youtube-playlist om PCT Thru Hike 2014
 
Oj, önskar att jag sett din blogg tidigare - grymt inspirerande! Håller just på att planera för en egen långtur, och även om det inte gäller just PCT denna gång så är ju alla erfarenheter/packlistor etc från andra intressant läsning.

Ska läsa hela bloggen och kolla alla bilderna sen!
 
Jag har en blogg som jag uppdaterade några ggr. på michaeldarrell.com /Michael

Jag läste igenom bloggen som "Room Service" skrivit och som du rekommenderade:
http://navigatingthesurface.com/

Riktigt kul läsning och imponerande ambitiöst med så mycket text och bilder trots långa vandringsdagar och högst en vilodag i sträck. Trist att det gick som det gick för honom.

Fick svar på frågan om björnar. I området kring John Muir Trail bar alla en "bear canister".
Han skriver också så här:
"This trail costs about $4,000 minimum for you if you want to thru-hike it."

Några fler intressanta citat:

today I was thinking “I would not know if there was another 9/11 now, but I don’t care, my resupply has snickers bars”.

when I am passing these amazing views I am not thinking of the views, I am thinking of pain. Pain and pain and pain. I am thinking about what the PCT could stand for, “Pain Control Trail”, “Pain Cramps and Tremors” etc.

rashes, lots of rashes in unfortunate places. Be glad I am not doing pictures for this post.

The waitress warned us that there was snow predicted above 7,000 feet that night. I jokingly say “We’re going to die!”. Note to self: never, ever joke around like that again.

I am not at all happy with my current one [tent] and have a whole post planned about how much I want to burn the stupid thing.

Seems there are some barriers the PCT has in place for people. The first day is rough and weeds out the casual. By Mt. Laguna you have weeded out the people wanting to lose weight. By Idyllwild you weed out those with blisters and so forth and now Big Bear is the Achilles and shin splints filter.

At 1 am I awoke, I heard a motor and voices. Then I see the headlights, a car is driving on the dirt to the spillway. It is not heading to my friends directly but will need to turn around. “CAR!!!!”, I yell, but with the wind they cannot hear me. “Oh crap” I think.

coyotes surrounded it for some reason and one nipped at my shoe, I woke and we flipped on a light and they ran, but that scared the crap out of me. I don’t like coyotes.

I, sometimes, am still shocked that people think this is special, what we are doing. It all seems so normal to me now, I mean, why would you not do this if you can?

Q: “How do you know someone on the PCT has hiked the AT?”
A: “They will f@!$ing tell you!”

I would just like to make the following statement: “I want to kill all mosquitoes.”
 
Magnus H:

Vet att det blev alldeles för lite inlägg under resan, har fått höra det av föräldrar och kompisar :) Saken var bara att efter 10-12 timmar vandring så orkade jag inte sitta ner och skriva massor på min lilla telefon. När jag väl kom in till en stad så ville man helst umgås med folk och äta.

Jag tror inte att man behöver gå in skorna om man inte tänker gå med mer rejäla vandringskängor. Hade jag bara lyckats få tag i ett par av samma skor som jag började och avslutade med så hade jag nog klarat mig utan större problem. Dock kan det vara bra att skicka skor till postkontor så att man vet att dom finns där, tänk bara på att fötterna blir ungefär en storlek större efter några månader.

Vattenrapporten går även att kolla online. Om man känner för det kan man gå till bibliotek i städer och skriva ut den senaste rapporten. Dock mycket smidigare med en app på telefonen. Räcker med en billig android telefon.

Det är en del av leden som det är krav på att man har en "bear-canister". Jag träffade på "rangers" som kollade att jag hade en och hörde även talas om folk som fick lämna leden och fick försöka få tag i en innan dom fick komma tillbaka.

Det var riktigt tråkigt med bränderna i Californien /Oregon men det var något som dom flesta räknar med att det kommer hända. Man går igenom mängder med områden där det har brunnit tidigare år. Jag tror det var mellan 10-15 mil som jag fick hoppa över. Tyvärr så var delar av det området fortfarande stängt när vi kom till Kanada.
 
Kollade igenom bloggen, kul att läsa! Är själv sugen på att vandra PCT nån gång framöver.
-Hur gjorde du med proviantering? Skickade du några paket eller handlade du längs vägen?
-Såg att du hade Primuskök, hur var det att få tag på gas? Är det den typen av gasbehållare som är vanligast / lättast att få tag på?
-Såg att du hade en app för att hitta vattenhål. Hur är vattenkvalitén? Behövde du använda vattenreningsutrustningen ofta?
-Vad använde du för kartor? Verkade finnas några man kan ladda ner och skriva ut själv.
-Kostar PCT-tillståndet något?
-Såg ut att vara ett par tejpade Black Diamondstavar på en av bilderna? Jag vandrade med samma modell i somras, dom gick sönder efter 2 veckor.

Jag handlade 90% av all mat i städer längs med vägen. Skickade mat till 2 ställen i Oregon och Washington plus i ett samhälle fick jag tillräckligt med mat av andra hikers så jag slapp köpa något själv :)

I vissa områden var det lite lurigt att få tag i gasen till mitt kök. Ofta fick man reda på det innan genom andra hikers så att man kunde köpa en extra behållare till det området. Jag fick aldrig slut på gas under hela resan och jag hade inte gjort någon efterforskning innan så det borde inte vara några problem.

Vattenkvalitén i ökendelen är inte jättebra och där är tycker iaf jag att någon slags pump med filter är ett krav. Efter ökendelelen (ca:100 mil) använde jag mig nästan enbart av en steripen (ultraviolett ljus). Jag hade dock en Sawyer Mini om det var vattren som såg äckligt ut.

Tillståndet kostar inget men dom ser gärna att man gör en donation till PCTA.org. Jag gav dom 20 dollar, väl värt det med tanke på hur mycket jobb det ligger bakom hela leden.

Mina Black Diamond stavar gick sönder efter ca: 2 dagar. Fick tejpa så att dom inte föll isär konstant. Köpte senare ett par nya Black Diamond stavar som var mycket bättre. Tror dom heter Trail Ergo Cork.
 
Coolt! Jag planerar att göra den 2016 och har läst en massa men ett svenskt perspektiv är välkommet!

Jag spanade igenom din blogg och känner väl igen det där med att blogg-ambitionen avtar med tiden och inte minst att man upplever att man "inte har tid" när man väl är i stan ;)

Ett par frågor jag kan komma på:
Vad hade du för kläder med dig? (När frös du? Hade du för mycket/lite? Är det värt att "bounce:a" saker?) Jag kunde inte låta bli att skratta lite åt den patetiska fjällrävenskjortan, så mycket för slitstarkt kvalité..

Hur var småkrypen med svenska mått mätt? Jag funderar på huruvida jag ska köra tarp+bivvy eller tält för att kunna slippa krypen..

Vilka resurser använde du för planeringen?

Vilka temperaturgränser hade du på sovsäcken? Var de tillräckliga? Sover du varm/kall/"normal"?

Och slutligen den stora frågan: Vad skulle du vilja byta ut/önskar att du inte tog med dig bland utrustningen?

Har nog aldrig varit så arg på ett klädplagg som den fjällrävenskjortan. :(

Jag började med ganska "vanliga" vandringskläder. Zip-off byxor, skjorta, microfleece tröja, dunjacka, regnjacka, mössa, buff... I slutändan hade jag bytt ut byxorna mot ett par löparshorts och skjortan mot en t-shirt.
Dom flesta dagarna började jag med min microfleece men efter 15-20 minuter var man varm och fick stanna och ta av sig den.
Det blir oftast riktigt kallt under nätterna i öknen och The Sierras, speciellt när man är 2500-300 möh. Flera nätter när jag sov med nästan alla kläder jag hade med mig. Detta är dock mitt eget fel då jag hade med mig en för kall sovsäck, körde med en Fjälräven Move-In-Bag som har en komforttemp på +6 grader. Det blev lite bättre när jag fick tag i en "silk-liner". Jag rekommenderar även ett riktigt liggunderlag som höjer upp dig en bit ifrån marken.

Jag kände aldrig att jag ville "bounca" mina kläder. Vi hade regn och snö i Kalifornien och hade varit ledsen om jag inte hade regnkläder och vantar/mössa under den tiden.

Det är ganska mycket småkryp/djur därute, spindlar, skorpioner, ormar, möss etc.Jag skulle aldrig klara mig med tarp då jag inte gillar spindlar och andra saker i mitt ansikte när jag sover. Det betyder dock inte att det inte går, det är mängder med folk som bara använder sig av tarps.

För min planering använde jag mig av: pcta.org, bloggar, youtube-videos, Craig's PCT Planner och Yogi's Handbok. Det skall dock sägas att allt som man planerar kommer att ändras inom den första veckan därute. :)

Om jag skulle ge mig ut på en liknande vandring igen skulle jag börja med att byta ut mitt tält. Jag ville vara lite patriotisk när jag vandrade så jag valde ett Hilleberg Akto, ett jättebra tält men absolut inte gjort för den sortens vandring jag gjorde. Skulle istället ha ett lättare fristående tält. Sedan skulle jag nog välja en annan vattenpump än den jag började med, hade en Katdyn Hiker Pro men hade nog valt en Sawyer Squeeze. Jag hade nog också valt en annan ryggsäck, jag lyckades inte få ner min vikt tillräckligt för att den skulle vara optimal för mig. Hade nog även skippat min dunjacka.
 
En kille som heter Joe Brewer har en bra Youtube-kanal där han bland annat lagt upp en spellista om 24 klipp från när han gick PCT Thru hike 2014. Han har även en liknande från AT Thru hike 2012.

Försa klippet handlar bara om hans utrustning inför och sista klippet en liten lessons learned kring utrustning. Jag skulle kategorisera honom som lättpackare.

Det enda problemet är att några av de första klippen har väldigt dåligt ljud.

Joe Brewers Youtube-playlist om PCT Thru Hike 2014

Jag mötte Joe ute på leden ett antal ggr. Riktigt trevlig kille och jag har följt han på YouTube sedan han var gick AT.
 
Saken var bara att efter 10-12 timmar vandring så orkade jag inte sitta ner och skriva massor på min lilla telefon.

Jo jag vet precis hur det känns efter en hel dags vandring man är inte speciellt sugen att skriva en enda bokstav.

tänk bara på att fötterna blir ungefär en storlek större efter några månader.

Okej intressant. Men det verkade finnas ganska bra möjligheter att köpa utrustning längs vägen om man skulle hamna fel med något.

Får uppfattningen om att AT är "lättare" då den både är kortare och har mycket bättre vattentillgång. Men PCT verkar vackrare.

Om jag skulle ge mig ut på en liknande vandring igen skulle jag börja med att byta ut mitt tält, Hilleberg Akto, ett jättebra tält men absolut inte gjort för den sortens vandring jag gjorde.

När jag läste "Room Service" bekymmer med att hans tält inte fungerade i vind tänkte jag att Akto behöver man nog ha även om det är relativt tungt. Bra info, självstagande är praktiskt.

Kul att du startade den här tråden och riktigt bra tips.
 
Hejsan.

Har kollat runt på Utsidan ett tag och läst på forumet utan att skriva något. Tänkte att det var dags att säga hej och kolla om det är någon som har några frågor om att vandra 'The Pacific Crest Trail'.

Jag började min vandring den 24 April, 2014 och gick över gränsen till Kanada 5 månader senare.

Jag har en blogg som jag uppdaterade några ggr. på michaeldarrell.com

//Michael

Vad har du för inställning till de som kör stoveless? Är det lockande eller spär man bara på misären?
 
frågor om att vandra 'The Pacific Crest Trail'.

Hur var säkerheten längs leden var det något snack om risker för rån/överfall och sånt?

Jag läste igenom en till blogg om en kille som blev biten av en förbannat stor rattlesnake kommer inte ihåg hans namn men han måste ha gått ungefär samtidigt som dig. Han hade tur det var ett så kallat "dry bite" och han fick inget gift i sig.

Jag såg att du hade med dig en Spot. Använde du den något och fungerade den? Och är det något man skulle kunna använda för att få helikopterhämtning vid ett eventuellt ormbett?
 
Vad har du för inställning till de som kör stoveless? Är det lockande eller spär man bara på misären?

Sorry att jag försvann härifrån ett tag. Var borta ifrån datorn ett tag och lyckades helt glömma av denna tråden.


Stoveless är något som jag själv aldrig hade klarat av. Att komma till sin lägerplats och få i sig varm mat är ett måste för mig. Hade nog blivit deprimerad utan det. :)

Sen var det vissa människor som inte hade några problem med det. Dock tror jag nog att man får lägga lite tid innan vandringen och göra egna maträtter som man kan skicka ut till sig själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Allundqvist PCT Pacific Crest Trail Thru-hike 2016 Expeditioner 36
th-pi Vandringssällskap PCT Oregon Expeditioner 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...