Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p

...alternativt kan ge lite pointers för en som vill dit.

Tänkte försöka ta mig till Ryssland nu i sommar & ta mig upp på toppen av Elbrus. Tanken är att ta en "paketresa" med något bolag (har kikat på Penguin) och ordna det på så sätt. Känns som att det kan vara svårare att fixa visum osv om man inte har allt ordnat innan?
När jag var till Tanzania & Kilimanjaro var det ju bara att flyga ner & hitta guide på plats, men jag tänker att Ryssland är lite "bökigare" iom allt de har för sig där... Men upplys mig gärna om jag har fel.

Men jah, är det någon som har det inplanerat eller så? Eller kan berätta om ni åkt med Penguin & om det var bra eller dåligt då? :] Eller bara ge givande info ang. allt runt om?
 
Kan rekomendera Pilgrim lite package om man vill ha hjälp med byråkrati, transporter & hotell i dalen (cheget), - men vill göra bestigningen mer självständigt. Smidigt och bra med kontaktperson, huvudansvarig på plats snackade bra engelska och var till god hjälp när jag var där med två andra från utsidan sommaren 13!

Visum måste man ändå ansöka om själv, gör det i god tid... En som skulle med blev nekad (!)
 
Kan rekomendera Pilgrim lite package om man vill ha hjälp med byråkrati, transporter & hotell i dalen (cheget), - men vill göra bestigningen mer självständigt. Smidigt och bra med kontaktperson, huvudansvarig på plats snackade bra engelska och var till god hjälp när jag var där med två andra från utsidan sommaren 13!

Visum måste man ändå ansöka om själv, gör det i god tid... En som skulle med blev nekad (!)

Hur långt innan är minsta tid tror du för visum?

Jag vill helst åka i grupp för att träffa nytt folk faktiskt, så grupper är något jag gärna vill vara del av faktiskt :] Mailade och frågade de på Penguin & de sa att det var alltid mellan 6 - 12 pers. 12 låter väl lite i överkant, men 6 pers skulle vara rätt nice!
 
Jo, men man kan ju köra pilgrim lite package i grupp också! Om man inte vill ha guide alltså.

Hm men gärna 7-8 veckor innan kanske så man har utrymme för att bli nekad och ansöka igen om nått är knas t.ex. Du måste själv vara på plats i Sthlm/Gbg eller posta passet och fullmakt till en bekant som går dit.
 
Tack för infon :)

Lutar ändå mer mot Penguin då de har (iallafall uppskrivet på sidan) att man kan hyra kompletterande utrustning då jag vet att jag inte har alla grejer själv som kommer behövas(dock var deras prislista för uthyrning snuskigt dyrt jämfört med tidigare uthyrare...). & som sagt vill jag gärna vara del av en grupp.

Ingen som har erfarenhet av dem...?
 
Senast ändrad:
Kan jag anta att det är liknande som vid Kilimanjaro då...? :p Då blev det genast lättare. Dock vette fan varför jag håller på såhär, "vill ta det lätta alternativet". Litar liksom inte på Ryssland (lol. det är skitlöjligt) och skulle kännas bra om allt var ordnat innan med.
När jag drog till Tanzania & Kilimanjaro tog jag bara en flygstol & fixade allt på plats, dock känns det som att det är så svårt med visum osv om man inte har allt helt klart innan när det gäller Ryssland.

Dock vet ju jag att jag skulle nog kunna hitta något på plats förutsatt att allt löser sig med visum osv med. Vet inte, men ren lättja har drabbat mig gällande Elbrus...
 
Det är nog läge att ha visum fixat innan man kommer dit. Även en lite coolare reseförsäkring då UD avråder från resor dit.
Jag var där med pilgrim lite pack för ett par år sedan och de var bra, fixade allt pappersarbete och transporter. vi körde en travers från norra sidan till södra sidan för att slippa allt folk. Där är inget jätteutbud av prylar att fixa på plats men det går nog att lösa, vi behövde endast bensin.
 
Jag ska ev. dit i augusti. Var där i december men kom inte upp av lite olika anledningar. Däremot är jag inte säker på att jag söker resesällskap. Jag kommer isf ta nordsidan upp, hjälpen jag kommer att använda mig av är inbjudan för visum samt skjuts till/från flygplatsen samt översättning då man anmäler till bergsräddningskontoret att man är på berget.

Försäkring behövdes inget annat än hemförsäkring. Uthyrningen av utrustning ska man inte lita på (den finns, men dom har kassa grejer). På sydsidan kan man ta lift upp till 3800 m om man har tur (3500 m om man har otur). Där finns även cafe om man är sugen på kaffe/öl/cola etc. Snön börjar ungefär på 3800 m sommartid. Guider går med folk från 3800 upp till toppen, så var beredd på en lång trappats.
 
http://www.regeringen.se/sb/d/3436/a/244791

Fortfarande avrådan. Så skaffa en bra försäkring. VISA får du på hemförsäkring men händer det något så blir det dyrt.
Kollade med LF och Folksam och ingen av dem täckte resor dit. Även klätterförbundets försäkringen gäller inte där.
Jag använde ihi.com
 
Konstigt att du fått det svaret. Min hemförsäkring i LF har enligt muntlig och skriftlig uppgift givit mig adekvat skydd under min decemberresa till området och på berget. Det enda försäkringen inte täckte var skador på grund av "det oroliga läget", dvs om någon terrorist skjuter mig eller spränger något som jag blir skadad av.... Jag har även varit på andra berg i länder med viss oro, där har min LF hemförsäkring också täckt bergsrelaterade incidenter (däremot inte terroristrelaterade).

Klätterförsäkringen från klätterförbundet täcker ingenting, undrar varför den finns... Inte ens när jag föll på en klippa i Sverige och bröt handen hade jag någon nytta av den....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
Henke stj mt elbrus Expeditioner 24
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
Brännström Elbrus Expeditioner 10
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8
HenrikWfMH Vandra från Örnsköldsvik till Norrköping Expeditioner 5
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.