Mjölkpulver färdigblandat i müslin

Det som går ner hemma, är skitgott i skogen - Gammalt frilufsarordspråk ;)

Off topic:
Till helgen när jag ska ut hade jag tänkt ta med mig semper fullkornsgröt med frukt. Från 2 år står det, och jag är ju snart trettio så det bör väl fungera.
Den är till och med god hemma, eller iaf hyfsad. Bra energiinnehåll också. 1,5 års-varianten innehåller även en icke oansenlig mängd yoghurtpulver.
Bara att blanda med vatten =)
 
Har testat med sempers torrpulver direkt i grötblandningen i sommar. Det funkar ok, blir en annan finish på gröten. Hemma brukar jag ha naturell yoghurt på gröten och lite sylt vilket är 1000 ggr trevligare än mjölk, men svårt med yoghurt när man e ute.

Häller grötblandingen med torrmjölken i trangialådan, på med kokande vatten, rör om och på med locket några minuter. Sen är den ätklar. Brukar ta mer vatten än hemma.
 
Går säkert bra även om jag personligen tycker det är lika enkelt att blanda mjölken för sig.
Tycker att det bara finns en sort som smakar riktigt bra , det vill säga som riktig mjölk och det är Nestle´ Nido Instant Full Cream Milk Powder med fetthalten 3,7%. 400 gram i plåtburk och finns på Willys.
 
Det var Nido jag körde i somras. Men att den skulle smaka som vanlig mjölk vill jag väl inte påstå. Jag fick ha lite extra kanel i gröten och ingefära i müslin för att dölja nido-smaken.
 
Det var Nido jag körde i somras. Men att den skulle smaka som vanlig mjölk vill jag väl inte påstå. Jag fick ha lite extra kanel i gröten och ingefära i müslin för att dölja nido-smaken.

Där ser man;) Jag öser i och för sig i mussli, russin, nötter och lite annat för att förgylla det hela. Wasa sport med riktigt smör emellan gör även sitt till.
 
Jag provade nyligen Nido ett par morgnar på min augustitur i Pyreneerna. Det smakade defintivt bättre än Sempers skummjölksvariant. Nu äter jag inte müsli på morgonen utan någon blandning av nötter och fröer, t ex solros+pumpa. Det blir alltså ett rejält proteintillskott på morgonen.
 
Nu äter jag inte müsli på morgonen utan någon blandning av nötter och fröer, t ex solros+pumpa. Det blir alltså ett rejält proteintillskott på morgonen.

Jag åt inte heller "müsli" i den traditionella bemärkelsen, utan, precis som jag skrev i mitt första inlägg, joannas variant som mest består av proteiner och fett. Det är något som jag tycker de flesta borde i alla fall testa. Men det kan vara en bra idé att köra en tillvänjningsperiod hemma först så att kroppen lär sig att leva på en mer fettrik kost.
 
OT. Varmakoppens blåbärspulver...

...funkar gott till muslin tycker jag istället för fil när man är ute.

OT2. Minns att jag läste för många år sedan att svenskar skickade fil till sina släktingar som flyttat till amerika genom att lägga rent linnetyg i fil och sedan torka det. Klippta små bitar kunde postas i ett brev över havet. Sen lade man tygbiten i mjölk och kunde på så vis få fil med samma bakterier som användes hemma i sverige. Vet dock inte hur lång tid processen att återskapa filen tar. Säker längre än vad man vill lägga på att göra frukost på fjället. :)

/B
 
Jag har testat att göra yoghurt av Nido och Trevis, vilket är ett receptfritt läkemedel mot tex turistdiarré. Det innehåller bla den bakterie som man gör yoghurt på, samt bakterien som finns i A-fil.
Värmde mjölken till 45°C, knäckte i en tablett, hällde i en matthermos, och lät stå över natten. Morgonen efter var det typ A-fil. Smakade helt ok. Något syrligare än A-fil, och ganska grynig.

Blev sjukt bra i magen =D

Blandar man detta på morgonen och förvarar i en flaska nära kroppen hela dagen och hela natten lär man ha en bra produkt på morgonen efter.
(Det är som vanligt viktigt med hygienen när man gör såna här saker. Man vill ju verkligen inte att fel bakterie ska kunna växa till sig).

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtoll Laktosfritt mjölkpulver Friluftsmat 30
sofiah Gräddpulver och mjölkpulver med fett Friluftsmat 45
andeol Mjölkpulver Uppsala Friluftsmat 10
Damberg Nido mjölkpulver? Friluftsmat 28
Razzle-Dazzle mjölkpulver? Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...