Vanliga dykolyckor? Utrustningsvård?

Ska tillsammans med min dotter ta certet i Juni. Vill bara vet vilka olyckor som är vanligast och vilka åtgärder man kan göra för att förhindra dessa?
Vi kommer antagligen inte att gå under 10 -15 m.

Samt finns det någon webadress som beskriver skötsel och vård av utrustning typ limma dräkter od.?
 
Håll dig till reglerna

Jag har hållt på nu i 3 år och dykt och jag skulle vilja säga att håller man sig till det man har lärt sig och aldrig släpper på säkerheten, är dykning inte farligare än någon annan sport. Ett tips om säkerhet är att gå in på http://www.sjofartsverket.se där det finns en sida från Sjösäkerhetsrådet om dyksäkerhet och en utredning om olyckor. Läs detta material och du får en bra insikt om vad som kan gå fel.
Lycka till med kursen, ni kommer att uppleva en ny värld.

/ Bo
 
du behöver inte vara orolig att få gå under 15, under OW kursen får man inte gå under 12 meter, sen gäller 18 meter, annars får man ta djupdykningsutbildning, och det e oftats vid vrakdyk/djupdyk det sker olyckor...
Förljer man sina ledare/instruktörer och dykningens alla regler och har god kondition, så är det en säkrare sport än vad man tror... Se bara till att ni gör det ordentligt!
 
Kalle1987; sa:
du behöver inte vara orolig att f?g?under 15, under OW kursen får man inte g?under 12 meter, sen gäller 18 meter, annars får man ta djupdykningsutbildning, och det e oftats vid vrakdyk/djupdyk det sker olyckor...
Förljer man sina ledare/instruktörer och dykningens alla regler och har god kondition, s?är det en säkrare sport än vad man tror... Se bara till att ni gör det ordentligt!

Det kanske staemmer att man inte faar gaa under 12 m under kursen men efter kursen saa aer det ingen som kollar dig. Jag var paa Bali och doek och hade daa bara OW men vi gick ner till 35 m. Foer mycket tyckte jag men jag foeljde bara med de andra dykarna. De flesta var OW-dykare. Guiden vi hade med oss brydde inte sig om vilka dykcert vi hade. Tvaa dyk med den firman och sen letade jag upp en annan firma som var nogare med saekerheten

/Stellan
 
djupare...

Kalle1987; sa:
du behöver inte vara orolig att få gå under 15, under OW kursen får man inte gå under 12 meter, sen gäller 18 meter, annars får man ta djupdykningsutbildning, och det e oftats vid vrakdyk/djupdyk det sker olyckor...
Förljer man sina ledare/instruktörer och dykningens alla regler och har god kondition, så är det en säkrare sport än vad man tror... Se bara till att ni gör det ordentligt!

Då jag gick kurs fick man gå ner till 18 m med PADI OW och med AOW fick man gå ner till 30 m. SOm någon säger så är det ju ingen som bötfäller dig om du bryter mot djupgränserna men under 30 ökar risken för djupberusning påtagligt. Så även om man håller sig grundare så kan ju en AOWkurs vara bra för att ha bättre marginal. Däremot tycker jag att man ska göra lite dyk mellan OW och AOW för att befästa sina kunskaper och då gärna med mer erfarna dykare som parkamrater (dvs inte två nybörjare i par).

Om jag minns rätt ger PADI djupdykningskurs rätt att dyka ner till 40 m men den har kanske spelat ut sin roll lite, till förmån för blandgaskurser numera.

/Patrik, PADI rescue diver
 
Re: djupare...

Detta har inget att göra med den 2år gamla ursprungsfrågan men eftersom vissa har slängt ut en del felaktigheter så kan vi väl ställa dom till rätta.

Det stämmer att man inte är rekommenderad att gå djupare än 18m på ett OW-cert, inte heller får man deltaga i organiserade dykaktiviteter till djupare dyk. Vid AOW så får man kunskap och övning att gå ner till ett rekommenderat maxdjup av 30m och får då deltaga i aktiviteter djupare än 18m.

Vill man dyka djupare och längre så bör man söka alternativa kurser, PADI har sitt DSAT-system som innehåller kurser från Tech-diver till att dom snart lanserar Trimix-kurser..

Dyk säkert, alltid inom din kunskap och begränsning.. Känner du dig osäker på något så avbryt genast!
 
Re: Re: djupare...

FJS90/91; sa:
Det stämmer att man inte är rekommenderad att g?djupare än 18m p?ett OW-cert, inte heller får man deltaga i organiserade dykaktiviteter till djupare dyk. Vid AOW s?får man kunskap och övning att g?ner till ett rekommenderat maxdjup av 30m och får d?deltaga i aktiviteter djupare än 18m.

Dyk säkert, alltid inom din kunskap och begränsning.. Känner du dig osäker p?något s?avbryt genast!

Paa maanga staellen i tredje vaerlden saa har det ingen betydelse vilket dykcert man har om man har naagot. Man faar aendaa foeja med paa alla dykturer det raecker att ha lite USD att vifta med. Ganska trist att man inte tar haardare paa saekerheten.
Jag haaller med dig Patric, bryt om du kaenner dig osaeker!

/Stellan
 
Dyka djupt eller inte.

Jag har hört att de flesta dykolyckor inträffar vid ytan ?? Tycker själv det låter underligt men den jag hörde det av är en erfaren dykare.

//Uffe
 
Re: Dyka djupt eller inte.

uao; sa:
Jag har hört att de flesta dykolyckor inträffar vid ytan ?? Tycker själv det låter underligt men den jag hörde det av är en erfaren dykare.

//Uffe

Man behöver inte vara på djupt vatten för att drunkna... Kan vara så att han menade det som händer när man fridyker och försöker gå upp och orkar inte hela vägen. Då kollapsar man ju precis vid ytan. Sedan är tryckskillnaderna störst mellan 0-10 m så där frestar det på kroppen mest att ligga och pendla upp och ner.

Sätt säkerheten först, så behöver inte dykning vara farligare än andra sporter.

/Martin
 
Säkerhet

För att dyka säkert ska man alltid ha någon ovan ytan som kan larma eller hjälpa till vid olycka. Dyk alltid med parlina (ca 2m lång) om sikten är nedsatt (svenska vatten). Gör inte längre dyk än att du kan gör FU (fri-uppstigning).
 
Re: Säkerhet

Sunkist; sa:
Dyk alltid med parlina (ca 2m lång) om sikten är nedsatt (svenska vatten).

Det är inte sant.. Vissa dyksystem förordar parlina medans andra inte, det finns inget som påvisar att parlina skulle minska risken för tillbud. Är sikten så dålig att man inte kan se varandra på armlängdsavstånd så bli på land.. Jag säger inte att parlina är fel men det är inte DIR i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
junis Om dykolyckor på tv4 Dykning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.