Astigmatism

Hej, var hos optikern idag som lovar enligt hemsidan att det går att fixa glas till en mask trots astigmatism men blev väldigt besviken då jag kom på plats och det visar sig att det inte går. Han frågade om jag verkligen behövde se bra under vattnet då man inte såg så långt....va trött jag blev då. Nu undrar jag om ni vet en seriös optiker som kan det med dykmask. Tack på förhand.
 
Till att börja med en som kan, sen om det finns närmare Göteborg blir det inte sämre om man säger så =)

Jag har numera kontaktlinser som även korregierar brytningsfel och det kommer fler och fler styrevarianter efter hand. Om ditt synfel inte är hel t ovanligt så finns det gott hopp om kontaktlinser som kanske kan vara ett alterntiv till dykmaks med korrigerande glas.
Min optiker ligger iofs i Karlskrona men jag tror du finner det även i din närhet.

/Patrik
 
Tack för svaren, jag har hittat en optiker som kan fixa det. Dom limmar in extra glas på insidan, priset blir ca 2000 kr ex mask. www.hendens.se Dock är det bara X-vision masker så länge.
 
Fungerar ändå..

Jag har också astigmatism men standardiserade korrigeringsglas funkar väldigt bra. Så din kontaktperson kanske inte har helt fel när han säger att man "ändå inte behöver se så långt". Sikten brukar ju vara (iaf i Swe) upp till 10 meter.

Mina kostade ca 200/st.

Men det är klart att förslipade och anpassade glas är bättre!

Hej hopp i vattnet!

//Sören
 
Man kanske inte behöver se bättre än att man kan tyda handsignaler på 2m håll men att dyka på ett korallrev och se allt det "småa" i trippel suddig upplaga är lite trist.
Själv funderar jag på något sätt att montera typ båglösa glasögon inuti masken.
Finns det någon som provat?
 
Astigmatism beror som jag förstått det på att ögat inte har riktigt "normal" form, vilket kan skapa problem när det gäller att hitta de bästa linserna till glasögon/linser. För min del har jag också detta problem men inte brytt mig så mycket om det , utom när optikern vill plussa på extra för detta, utan sagt att kör ändå, har visserligen haft glasögon under mer än 75% av mitt liv...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...