Vart tycker ni man dyker bäst i europa? Plus lite annat..

Jag och tjejen planerar att resa iväg sista veckan i aug. och då undrar jag såklart:
Vart tycker ni man dyker bäst i europa?

Sen en bifråga:
Jag har OW från SSI och undrar om man kan få sitt certifikat på papper (mot uppvisande av pass) om man torskat bort kortet, eller som jag då, har kortet liggandes i studentlyan?

Tack på förhand!
 
norge.. eller island.. det beror helt enkelt på vilken typ av dykning man föredrar..

kontakta SSI så hjälper dom dig att få tillbaka ditt cert.
 
kullen...

i sverige...så slipper du släppa ut koldioxid också...hehe...det är marint reservat där...annars är det rätt fint utanför tjärnö...
kram anna som bara snorklat och inte gett sig på äkta dykning...men vill vill vill:)
 
Beror nog på vilken typ av dykning man är ute efter

Gillar man vrakdykning så kan man ju hålla sig i östersjön tycker jag, fast Narvik är nog inte helt fel heller.
Är det naturdyk så finns det ju en hel del i norge men även västkusten här i sverige kan ju vara ganska trevlig. Om man vill åka lite mer söderut så har jag polare som varit rätt nöjda med Malta / Gozo.
 
Japp jag har hört mycket gott om Malta. Jag vill göra grönsaksdyk, se lite fisk och annat gott. Vissa säger att Kroatien är ok. Någon som vart där?
 
Kanarieöarna eler Skottland

Såg att du gillar grönsaker och fisk och då är Teneriffa fint och El Hierro helt fantastiskt.

Även Skottlands östkust är fint, låg på grunda landdyk i st Abbs och hade lätt kunnat göra mååånga fler. Finns säkert massor av ställen i det landet jag missat.
 
Jag bodde på Malta ett drygt år, 2006-2007, dök rätt mycket där, tyckte det var kanon.

Bra sikt, relativt fiskrikt (för Medelhavet), fina vrak, lätt-tillgängligt, bra standard på dykcentra.Stabilt och varmt klimat långt in på hösten, minns med saknad 26C vattentemperatur sista oktober..

Smidigt att flyga ner också med Airmalta, 4 timmar.

Kan nog svara på rätt mycket dykfrågor som rör ön.

Många av vraken ligger iofs rätt djupt, kan vara bra att ha PADI AOW eller motsvarande åtminstone. Eller så passar man på därnere att ta certet.

Litte bilder å kommentarer: http://jarladventures.blogspot.com/search?q=diving

Mvh
 
Malta

Malta är ett mycket bra ställe att dyka på.

Fint vatten och förhållandevis rikligt med fisk. Lättillgängliga kuster.

Dykning på Malta räknas som någon av det bästa dykställena i medelhavet.

Mvh/
Anders Back
 
Bästa dykningen jag har testat på är i norra Norge. Svårt att tänka mig något annat ställe i Europa som är bättre.

/Stellan
 
Kan definitivt hålla med om Malta, var där första veckan i juni i år och dök med Oxygene. Grymt bra dykning, Malta är väl framför allt kända för sina vrak från framförallt andra världskriget men även en del nyare vrak som har sänkts som turist attraktioner. Men även djurlivet är grymt bra, sikten likaså och så finns det en del coola caverns(små grottor som inte sträcker sig så långt in).

Skulle också gäörna vilja slå ett slag för att du utbildar dig vidare till advanced antingen så kan du ta kursen här hemma innan du åker eller där, du kommer få ut grymt mycket mer av dykningen i så fall. Dels för att flera av de lite roligare vraken ligger lite djupare än de 18 meter som jag antar att du får gå till med ett SSI-OW cert(?) men också för att dykskolan du dyker med antagligen kommer låta dig få dyka med lite mer erfarna dykare och göra lite mer avancerade dyk.

Jag har själv varit två gånger på kreta, en gång med bara prova-på-dyk(det var då jag fastnade för dykning), och en gångs som riktig dyksemester, även varit på teneriffa två gånger och dykt. Skulle jag åka iväg igen imorgon eller nästa år skulle jag definitivt ha valt Malta igen. Bättre djurliv, vrak, sikt m.m. På andra plats skulle jag placera Teneriffa och sist Kreta. Teneriffa var helt ok medan Kreta kändes slitet och utan det där lilla extra.
 
Japp Malta är fint både för dykning med tuber och snorkel. En hel del småfisk och bra sikt. Cypern har jag hört ska vara okej också, men har ingen egen erfarenhet. Annars är det ju faktiskt västkusten här i Sverige som ligger högt på listan, i alla fall när väder och vind tillåter bra sikt.
 
Tog CMAS* i Bergen förra året och PADI AOW i Pula, Kroatien förra veckan. Det är lite kallare i Bergen men det är förstavalet av dessa två. Hyfsat djurliv och fantastiskt vatten. Sikten ligger på 30 m om inte mer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.