Aclima vs Devold?

Hej! Jag vill gärna veta vad ni andra tycker... Vi ska på lång vintertur och funderar på ullunderställ. För-nackdelar mellan Devold och Aclima? Eller finns det annat bättre/likvärdigt, mera prisvärt?
Tacksam för synpunkter som håller sig till ämnet :)
 
Hur "kliiga" är ni?

Hejsan,

Har en Aclima woolnet som jag är mycket nöjd med. Svårslagen närmast kroppen då den är så snabbtorkad.Enda nackdelen är att jag upplever den som att den "kliar" i vissa lägen. Kör därför oftast med mitt smartwool (http://www.smartwool.com/) underställ som jag upplever som mjukare och mindre "kliigt". Faktiskt det bästa ullunderstället jag provat genom åren.....men då är jag som lite känslig för att det sticks och kliar.

Just hur känslig man är mot att det kliar och sticks är gissningsvis en av de viktigaste faktorerna då man väljer ullunderställ. Tillhör man de som har "pansarhud" finns det ju massor av ullunderställ till riktigt trevliga priser. Woolpower (http://www.woolpower.se/produkter/kroppsnara-plagg/) gör massor av fina ullunderställ och ITAB är som vanligt ganska svåra att slå vad det gäller pris (http://idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1511)

/ Stefan
 
Har ingen erfarenhet av Devold, men bor i princip i mina Aclima-tröjor vintern igenom, så jag röstar för dem, de är riktigt bra :). Annars är Woolpower en bra rekommendation, karln har nyligen köpt ett sånt ställ och gillar det. De har också sin tillverkning i Östersund, och sånt bör enligt min ringa mening stödjas :).
 
Jag har använt Devolds Aqueduct/Expedition i ett antal år och trivs väldigt bra med dem. Jämfört med Icebreaker 200-260gr så upplever jag att Devold håller högre kvalitet och känns både mjukare och varmare. Har ingen erfarenhet av Aclima.
 
Nu har vi "bestämt" oss för att vi köper en Devold- och en Aclima-tröja. Underdelen kommer nog att bli från idefix-teco. Hittade Aclima för dryga 500ingen på nätet. Jag vill väldigt gärna ha huvan som finns på tröjorna :) Tack för era synpunkter! :)
 
För framtida läsare

Bra att ni bestämt er! Kommenterar ändå för framtida läsare.

Om det är den aclima med luva som väger 140kg/m2 funkar den ju året om. Personligen brukar jag vilja ha lite tjockare underställ än så på vintern men det är ju bara att klä på sig ett lager till om man fryser.

För mig som lätt svettas när jag rör mig och har ryggsäck funkar det bäst med ett tunt fukttransporterande lager i syntet och sen ull på det. Tidigare körde jag med två lager men har nu gått över till HH warm som använder deras lifa-system som transporterar fukt och torkar snabbt kombinerat med ett tunt lager merinoull. Kan även tänka mig att röjks superbase som kombinerar primaloft och ull skulle fungera bra. Snygga också om nu underställ kan va det!:)

På underkroppen korta ullkallingar och ett par frottéstickade långkallingar från woolpower. Varma, hållbara, närproducerade.
 
Devold är jättebra!

Jag har under min senaste vintertur haft Devold Expedition, både tröja och byxa och är oerhört nöjd. Mjuka, varma, torra, kliar inte det minsta och luvan på tröjan har varit guld värd vissa dagar. Tröjan har även tumgrepp vilket också är toppen. Bästa köpet på länge!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.