Jobba som Divemaster i Thailand

Hej
Jag har tagit Open Water och Advanced i Thailand i våras och sen dess gjort många dyk. Nu funderar jag på att åka tillbaka och ta DM för att sen jobba på Phi Phi, är det någon som har erfarenhet av att jobba där eller någon annanstans i Thailand som vet om man klarar sig på det man tjänar? Eller har några tips om allt möjligt?
 
gammal info men dm brukar inte löna sig utan man måste vara fulländad instruktör för då får man provision på antalet elever
 
Hej
Jag har tagit Open Water och Advanced i Thailand i våras och sen dess gjort många dyk. Nu funderar jag på att åka tillbaka och ta DM för att sen jobba på Phi Phi, är det någon som har erfarenhet av att jobba där eller någon annanstans i Thailand som vet om man klarar sig på det man tjänar? Eller har några tips om allt möjligt?

fråga på www.dykarna.nu

På den sidan finns det folk som jobbar i Thailand.
 
Hej Emelie,

Jag arbetade som DM på Phi Phi under vintern 2006. Jag klarade mig inte på det jag känade. Nu jobbade jag iofs inte på det bästa centret, men jag fick uppfattningen att villkoren var ungefär desamma överallt. Ska man utbilda sig till DM på plats får man vara beredd att jobba mycket gratis, både i vattnet men troligen mer i butiken med att sälja kurser och utfärder etc.

Mitt bästa råd är att ägna sommaren åt att bli DM här i Sverige, tjäna ihop lite pengar på annat än dykning och sedan åka ner till Thailand under senhösten och försöka få ett jobb. Passar inte arbetsförhållandena kan du ju alltid åka vidare eller göra något annat. Phi Phi och hela Krabi-området lär t. ex erbjuda magnifik klättring.

Som sagt, var beredd att få utstå dåliga arbetsvillkor. Och ta hand om dig och utsett inte dig själv för farliga situationer bara för att andra gör det.

Bästa hälsningar,

Cantrell
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...