Tropisk dykning juli-augusti

Hejsan,

Någon som kan tipsa om bra tropisk dykning under juli - augusti. Sipadan är redan avbockat.

Tack!
 
Tja

Jag vet inte om man kan kalla det tropiskt men jag vet i företag i Hurghada,Egypten som kör safaris ända ner till Sudan men rätt så omtalad dykning. Hör av dig om du är intresserad så kan jag leta upp nummer och annat smått och gott.

Lycka till.

/Fredrik
 
Hej!

Ska på 6 dagars Safari med 3 vänner (två tjejer 2 killar) som börjar den 31 Juni och 6 dagar framåt.

Och söker resekamrater. Båten går från Hurghada, och sedan bär det av Norr ut.

Priset är 650 Euro Al Inklusiv. Finns att hyra utrustning billigt på båten om man behöver nåt.

Sista anmälningsdag är den 5-7 Maj

Har ni frågor eller funderingar hör av er.

Vore trevligt med sällskap från Sverige
 
Östra Indonesien är perfekt väder Juli-Aug

Har loggat några hundra dyk i Indonesien och alltid som turist... här följer ett urval av mina erfarenheter:

Juli till Augusti är perfekt (kanske lite varmt :) om man åker österut från Bali pga vändkretsar och annat... Helt annorlunda väder än Thailand, Malaysia mm som påverkas helt annorlunda den perioden.

Sipadan och andra ställen på Borneos norra sida (eller Kalimantans) är mycket bra. Dock är de både extremt dyra och relativt otillgängliga eftersom de i princip allihop mutats in av 5 stjärniga dykbolag med high end logi. Måste dessutom ofta bokas långt i förväg men är för den som vill leva gott förutom dykningen absolut värt pengarna.

För den med samma "outsinliga" budget som ovan men som hellre lägger den absoluta huvudelen på den ultimata dykningen istället förordar jag Wakatobi utanför nordöstra Sulawasi. Tänk Sipadan fast i riktigt stor och helt ofiskad skala... ett relativt nyupptäckt och redan från start skyddat undervattensreservat som pga avståndet från fas landet varken fiskats eller bombats eller turistats sönder...

Indonesien har många av planetens mest fantastiska dykplatser och eftersom de flesta är utanför det mentala räckhållet för gemene man som åker på svenne banan charter så håller sig kostnaderna låga. Dykning är ofta likartat prissatt över hela världen men skillnaden för resans totalbudget kommer i allt lull lull omkring... Indonesien är tokbilligt om DU vill.

I det fattiga Indonesien har okunnig lokalbefolkning tyvärr dynamitfiskat en hel del på sina ställen men det betyder inte alls att det är svårt att finna helt orörda områden.

Sumatras norra spets kring Banda Aceh gav mig en del Robinson Crusoe upplevelser i början av 90-talet men jag har ingen aning om vad som hänt där efter tsunamin.

Balis nordväst- och nordöstsida har kontinuerligt extremt många dykare på och kan enklast jämföras med reguljära dykplatser i Röda Havet. Lomboks Gili öar likaså. Bra, lättillgängliga och helt ok men egentligen inget extra för en kräsen dykare.

Dykningen förbättras dock som tumregel i princip med avståndet österut från Bali *ler*

Bra dykning finner du längs Sumba o Sumbawas norra sidor, framför allt kring Komodo och Rinca som ofta bjuder på stora upplevelser.

Äkta världsklassdykning finner du på Sulawesi, exempelvis på baksidan av Manados spets i det grunda Lembeh Straits. Är du en fotograf med förkärlek för färg o form o ovanliga möten så är detta en av de bästa platser du kan åka till. Vill du ha en garanterad överdos av pelagics av alla former och stolekar skall du åka till Bira nere i södra Sulawesi. Jag hade ett genomsnitt av 40 "riktiga" hajar per dyk (Räknade inte ens in alla White & Black-tips) över en hel vecka jag var där och det är inget jag varit med om någon annanstans...

I Manado dyker du med speedoos om du vill, i Bira kan du helt ärligt med fördel ta med dig din torrdräkt (!) eftersom det djupa bottenvattnet pressas upp från djupet mot ön och för med sig 8-gradigt syrerikt bottenvatten och med den en mängd hajar upp till för oss vanligt luft-dykar djup... En meter tjockt termokline är en märklig syn under vatten... och temperaturdroppet på 22 grader just den metern gav en rent fysisk chock första gången...

Flores har tydligen varit magiskt innan men blev illa åtgånget både av en tsunami -92 och korallblekningen i mitten av 90-talet. Dykningen där gungade min båt s.a.s men det kan ju ha förbättrats numera...

Alor är kanske det mest fantastiska jag varit med om. Allt från extremt svåra o komplicerade dyk till ultralätta dyk... lodräta väggar, driftsdyk i formel 1 fart... koraller, pelagics, valar, delfiner... makro som gör att man inte ens kan slå upp det man har sett... galet trevligt.

Jag har personligen inte dykt på Kalimantan/Papua Nya Guinea, Moluckerna eller på Ambon ännu men kollegor jag dykt med så pass mycket att jag kan triangulera gemensamma upplevelser med dem säger att dessa platser i de flesta fall höjer ribban ytterligare. Och även om Sipadan, Sulawesi och Alor m.fl platser känns svåra att toppa sådär signifikant så finns det inget som gör att jag INTE tror dem.

Billigt inhemskt flyg, få turister, ännu färre dykare, låga priser (för allt utom dykning) trevlig befolkning utan några som helst religiösa hang-ups, och en underbar natur både ovanför och under ytan gör att jag kan rekommendera en dykresa till Indonesien till vem som helst.

Enda som kan vara sådär är maten som inte har samma klass som längre västerut och frånvaron av fest/party men i skuggan av allt annat så kommer man hem och inser efter ett tag att man inte funderat det minsta på något av det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emilyv Dykning Filippinerna? Dykning 0
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
korotkoff Dykning för nybörjare Dykning 7
Jean Dar Filippinerna & Mikronesien Dykning 2
Nick Fisk Dykning Zanzibar Dykning 0
Loola Bortkastade föremål funna vid dykning. Vad säger lagen? Dykning 15
rsk Dykning i Sardinien, var bör jag bo? Dykning 0
mydeza Dykning Under vattnet? Dykning 2
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
HannahL Dykning Marsa Alam / Coraya Bay Dykning 4
peter notstrand Isvaks dykning Dykning 5
Nick Fisk Dykning i Costa Rica Dykning 0
HannahL Dykning söderhavsöarna Dykning 1
david.n dykning nära kular kumpur Dykning 0
addeliten Dykning i Miami? Dykning 6
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
Ljungblomma Dykning i Giens. Erfarenheter? Dykning 0
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
schiz01 dykning i norge Dykning 0
Evvie Dykning i Thailand Dykning 3
daani dykning i berrier revet under slutet av feb borjan mar Dykning 2
parlars Dykning i Gävleborg, finns det klubbar? Dykning 1
Stockholmare Att starta dykning i början av femti talet Dykning 5
Minx dykning och tryck? Dykning 20
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
kalke Dykning i barcelona Dykning 0
0020 Dykning östra karibien Dykning 0
perdans Dykning i Sri Lanka ? Dykning 2
kahler Dykning vid Stora barriärrevet/borneo Dykning 4
Viberg Dykning Dar-es-Salaam Dykning 4
darvid sötvattens dykning i Thailand ? Dykning 0
_Nisse_ Dykning runt Barcelonatrakten Dykning 0
Vonka Dykning i Florida?! Dykning 0
Bönne Dykning runt Rhodos? Dykning 2
plonche fråga dykning i rumänien ? Dykning 2
nask Dykning på Korfu Dykning 0
JonnyRocker Dykning i Uppland Dykning 1
sn0wrider Dykning i Dubai!? Dykning 0
dacoolestguy Dykning med nedsatt syn? Dykning 7
Vonka Dykning i BULGARIEN??? Dykning 1
kolanta Dykning och diabetes Dykning 1
Gaby Dykning runt Filippinerna Dykning 11
jamo Dykning i Hua Hin, Thailand? Dykning 5
Sallle dykning i Malaga? Dykning 1
Manta Ray Dykning i Indien? Dykning 11
viljan Dykning i England Dykning 1
Jsou dykning i tunisien ? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
da_flower Dykning en minskande sport eller inte ??? Dykning 5
lottaje Dykning i Arica i Peru??? Dykning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...