Dykdator - tacksam för tips!

Hej!

Står inför att köpa min första dykdator. Dock tycks det helt omöjligt att i förväg inse vilka funktioner man faktiskt kommer att ha nytta av, och vilka som bara kostar extra i onödan. Jag är f n en hyggligt orutinerad rekreationsdykare, som dock står inför att gå en något mer avancerad utbildning där dykdator kommer att krävas. Skulle vara tacksam för råd kring val av dator, förutsättningarna är följande:
- MÅSTE vara intuitiv och användarvänlig. Blir galen på prylar som kräver att man har med sig instruktionsboken om man inte använt dem på en vecka...
- Fattar inte det där med PC - måste man ha en pc för att tolka informationen från sin dykdator??? Verkar synnerligen opraktiskt. Hur använder man annars PC-möjligheten? För att planera morgondagens dyk? För att beundra sitt nyss utförda? Justeringar av säkerhetsstopp etc är ju svårt att göra på hotellet efteråt...
- Nitrox eller inte... Inte viktigt, men säkert ett plus om det finns.
- Skulle den råka vara hyggligt smidig på handleden så är det definitivt ett plus, även om det kommer långt ner på listan över vad som avgör vad jag köper.

- Vilka funktioner jag vill ha för övrigt är just precis det jag behöver hjälp med - av er!

Tacksam för goda råd!

/F
 
1. Suunto har mycket lättförståeliga datorer. Vyper II är suverän tex. Liknande finns bland annat i Oceanic Geo som jag själv har. Mares har också ett gäng bra datorer, bland annat Puck:en.

2. PC-anslutning vill du ha för att analysera din dykprofil, mättnadsgrader på vävnader mm. Inget nödvändigt om du inte vill kunna gå in mer i detalj. Dock kul med grafer och statistik.

3. Nitrox är bra att ha, du kommer inse fördelarna när du väl börjar dyka med det och då är nitroxläge super! Det är samma revolution för dig som att börja dyka med dator...

4. Jag rekommenderar att ta bort den ordinarie remmen och använda gummiremmar som man har i båtaffärer. Elastiskt och mycket smidigare än remmar som ska knäppas på och av - aldrig mer för mig!

// Jocke, www.sportdykare.se
 
Ok, möjligen är det bra för mig med datorstöd. Ska kika på de nämnda modellerna, tacksam för ytterligare råd i frågan. Tror att jag trots allt kanske vill ha datorstöd...

En fråga till: bra nätbutiker att handla hos? Tycker produktbeskrivningar etc är usla på de butiker jag lyckats hitta till och blir mest bara sur! :0)

/F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Umeåstudent Dykdator till bra pris... Dykning 2
Karinxc Dykdator Dykning 1
scout Dykdator Dykning 11
Christer Nordlander Vilken dykdator? Dykning 3
Handbok till dykdator Dykning 0
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
oliveeer_94 Dykvideo Röda havet, ge mig tips och betyg! Dykning 3
Lejonel Tips på snorkel+mask+fenor? Dykning 11
frostic Tips på dykutrustning? Dykning 4
efred Liveaboard-tips? Dykning 4
andzze Tips Filippinerna Dykning 1
andzze Tips om dykutfärder Sipadan Dykning 1
anryy Tips om Galapagos! Dykning 2
Joooi Fridyknings övningar och tips Dykning 6
Peter0lofsson Videoklipp-tips! William Trubridge fridyker helt galet! Dykning 2
skogsmann Tips liveaboard Egypten Dykning 2
sfguiden Lära sig hålla andan + våtdräkts tips Dykning 6
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
strapatz Tips om digital fotografering med undervattenshus Dykning 5
PAA Annholt -tips på dykutfärdsarrangör? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
bo5840sv Tips om dykning från Koh Lanta Thailand Dykning 0
gubcn Tips på dykplatser i El Gouna Dykning 3
kafra73 Vill ha tips om dykning på Kuba (åker den 2 jan -03) Dykning 0
Joqe Tips på Liveaboard Dykning 1
toxikon Tips om dyk i borneo Dykning 6
Hangö-tips? Dykning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...