Rese-radiotips

Funkar den i Sarek?

Tror jag landat i radiovalet. Den här kommer att fungera för väderprognoserna/underhållning i svenska och norska fjällen samt duga bra som krisradio. Lätt och behändig går på AA-batterier.

https://www.ljudcenter.se/kategorin...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Verkar vara en jättefin radio!

Ursäkta en kanske korkad fråga? Funkar det med FM i Sarek och andra avlägsna delar av fjällen, eller behöver man kortvågsradio där?

/Martin
 
Verkar vara en jättefin radio!

Ursäkta en kanske korkad fråga? Funkar det med FM i Sarek och andra avlägsna delar av fjällen, eller behöver man kortvågsradio där?

/Martin

Gissar att det funkar ibland och ibland inte beroende på plats i terrängen, har varit i Rapadalen för trettio år sedan utan radio. Hade radio med på tur förra vintern i Helagsområdet med blandat resultat. Min kunskap om kortvågsradio och annat jox är obefintlig. Kanske ngn annan kan svara
 
Fungerar eller ej

Verkar vara en jättefin radio!

Ursäkta en kanske korkad fråga? Funkar det med FM i Sarek och andra avlägsna delar av fjällen, eller behöver man kortvågsradio där?

/Martin

Om du behöver säker funktion så kan du inte räkna med att någon sändning på UKW, kortvåg, mellanvåg eller långvåg fungerar i Sarek. Det enda som fungerar säkert (kanske med en viss fördröjning) är mottagning via Iridium satelliter. Då får man beställa den information man vill ha t.ex en väderprognos.

Givetvis kan du ha tur och få in någon markbunden sändare men då kanske du får ägna litet tid åt att söka en radiosignal. Dessutom är det ju inte säkert att dom sänder det som du vill lyssna på just när du hittar dom.
 
Hemkommen och provkörd

Nu är radion hemkommen och provkörd. Måtten är ju som sagt tämligen kompakta. Ljudet är bra eller mkt bra jämfört med andra små radioapparater mellan 400-700 SEK (har inte lyssnat på premiumapparaterna för 2000SEK) Har ej heller haft möjlighet att utmana mottagningen eftersom jag bor i en tätort i södra Sverige. Är efter en kvälls lekande med radion väldigt nöjd, känns mkt prisvärd. Bara en sån sak som att det finns en låsknapp som skyddar mot oavsiktlig "påsättning" (hahaha) av radion när den är nerpackad.

https://www.sangean.eu/products/product.asp?l=2&cid=3&ln=Pocket&mid=232
 
Funderar på att köpa en likadan radio, verkar väldigt smidig - är du fortfarande lika nöjd?

Jag är forfarande nöjd och använder radion då och då. Låser frekvensen bums och låter bra gör den, tyvärr har jag inte kommit iväg norrut till fjällen och utmanat mottagningen. Blir nog inte förrns framåt sensommaren när myggen gått till eviga vilan. Men törs faktiskt sätta köpråd på den.
 
Tackar för tipset, idag kom min radio
En liten fin radio, och håller med dig i allt du skriver - bl.a bra ljud och gillar också att det är AA/R6 batteri, inga special batterier

Trodde inte jag skulle få in några dab kanaler, då jag bor några mil från västkustens stora stad
Men fick in flertalet kommersiella/reklamkanaler, men inte någon från SR
 
Härligt!

Tackar för tipset, idag kom min radio
En liten fin radio, och håller med dig i allt du skriver - bl.a bra ljud och gillar också att det är AA/R6 batteri, inga special batterier

Trodde inte jag skulle få in några dab kanaler, då jag bor några mil från västkustens stora stad
Men fick in flertalet kommersiella/reklamkanaler, men inte någon från SR

Kul att du också blev nöjd :) tror SR ligger lågt på DAB-fronten nu för tiden, vet att P4 Värmland testade DAB-sändningar på nittiotalet där bland annat Svenska Rallyt direktsändes något år på DAB
 
Kommer att fortsätta med min antika Denver TWR-802 med med mottagning på FM/AM/MV/SW funkat kanon på vandringar under många år.

Just nu Har den gått hårt som radio i hemmakontoret sedan nästan 2 månader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kraftverket Radiotips Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...