Nybörjarvandring i gammal skog.

Hej, jag fick mersmak av vandring efter sommarens semester i Sälen.

Jag håller på att planera in en vandring på ca 2-3 dagar i sommar.
Jag vill gärna vandra i gammal skog, men såklart ännu bättre om det finns inslag även av fjäll.
Tänker vandra ensam med min hund, och sova i tält. Så stugor mm är oviktigt.
Har bra flås och kan gå långt så sträckan är inga större problem.
Bara det inte är allt för steniga partier då jag är osäker på hur hunden klarar det..
Bor i Sörmland, så en resa upp till Åre är nog maxavståndet denna gång..

Vad bör man ha för ryggsäck för en sådan vandring? Hunden får bära sin egen mat åtminstone :)

Mvh..
 
Ryggsäck är som med skor, väldigt individuellt
Testa vad som känns bra för dig
Hellre för stor än för liten - lättare att packa och slipper saker
utanför säcken.
 
Töfsingdalens nationalpark, kommer jag osökt att tänka på. Lite för steningt för din fyrbenta kamrat kanske? Grövelsjön och vackra Rogen ligger granne.

Vandrade Käringsjön - Rogenstugan - Skedbrostugan - Käringsjön i somras. Kan också rekommenderas. Kombo med kalfjäll och vacker skog.

Tandövala naturreservat i norra dalarna har också mycket fin gammal skog. Dock inte mycket till led för 2-3 dagar. Men det går att spatsera oledat också. Övernattning i fäbod och topptur till vad det som är kvar av "kalfjället".

Allt detta ligger närmare än Åre.

Ryggsäck enligt vad du anser att du behöver ha med dig. Vad hade du i Sälen?
 
Hej och tack för svar, det var bra tips jag fick.
Får bestämma mig och beställa en karta över det aktuelle området.

När jag vandrade i Sälen så var det bara över dagen, så det tyngsta jag bar var min då ettåriga dotter på 8-9 kg :) Och det var ingen skön upplevelse. Hög tyngdpunkt och någon halvbudgetryggsäck för transport av spädgrisar :)

Dock har jag militär bakgrund, så jag är van att bära och släpa.
Och jag har faktiskt tänkt använda mig av försvarets ryggsäck. Kommer inte på just nu hur mycket den rymmer. Men packning för 3 dagar borde inte vara några problem..
 
Hej!

Vill slå ett slag för Tresticklans nationalpark norr om Ed i Dalsland. Tämligen folktomt (iallafall var det det vid mitt besök). Vandringsleder för 1,5-2 dagar, men det går att ta sig fram oledat också, tämligen enkelt i nord-sydlig riktning. Jobbigare öst-västlig. Skog som skonats från storskaligt skogsbruk, men ingen gammelskog pga en skogsbrand på 1800-talet. Lite WW2-historia vid gränsen mot Norge.

Med vänlig hälsning, Filip
 
Hej Filip, och tack för svar, Ska läsa mer om det området du tipsade om.
En sväng in i Norge är aldrig fel, dock måste jag isf fixa pass till hunden.
Men det kanske är lika bra, då jag vill åka på bilsemester till Norge i sommar :)

Har kollat lite på tält, 1-pers runt 2kg.
Jag vet inte riktigt hur min hund ( mellanstor 26kg ) kommer vilja sova.
Vill hon sova i tältet så kanske man bör skaffa ett 2-pers, eller extra rymligt 1-perstält. Samtidigt vill jag inte köpa ett allt för dyrt tält då jag läst om hundar som fått panik och börjar riva och leva rövare inne i det.
Dock tror jag inte min hund kommer göra det.

Har spanat in Jack wolfskig gossamer, prisvärt och trångt.
Men funkar nog bra om jag kan få hunden att sova utanför tältet vid huvudändan. kanske komplicera med en liten press.

Mvh..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.