Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga?

Mårmastugan var STF så sent som i somras i alla fall. Jag tror de allra flesta förstår säkeherhetsaspekterna och respekterar reglerna så de bjuder dig välkommen, men många kommer antagligen ändå tycka att det skulle ha varit skönare att ha stugan för sig själv. Sen kan faktiskt småstugorna bli fulla. Man sover inte fler än typ 4-6 i Mårmastugan om det inte är en nödsituation, så det är bra att ha ett tält i ryggsäcken i vilket fall.
 
Det finns fullt med vindskydd längs tex Skåneleden så samma problematik borde finnas där, alltså hur folk reagerar när tvingas dela med andra vandrare.
 
Vart med att några blev lite sura under min första fjällvandring, på grund av några misstag som gjorde fick vi riva tältet runt 04 pga blåst, så kom vi till en vindskydd/raststuga runt 05 och tänkte äta frukost i skydd för blåsten. Där inne var det några som sov . De blev tämligen irriterade av att bli väckta innan solen gått upp och ville inte lämna plats åt oss. Så det blev frukost ute.
Jag vill minnas att det var vindskyddet vid gamla Sylen.
Annars har vi alltid varit välkomna även om man ibland märker att de hade hoppats att få vara själva, men det kan man ju förstå.
 
Jadajada.

Vad han sa ovan.

Jag hat klampat in i massor av vindskydd och stugor men aldrig hört att jag inte skulle vara välkommen.

Snarare brukar jag fråga om att när det kommer att vara tyst och det har inte fallerrat än då länge.
 
Visst finns det obemannade stugor.

Visst finns det obemannade stugor, kanske inte så många på fjället men många längs vandringsleder i låglandet. Oftast måste du ha med liggunderlag, sovsäck etc. till dessa.

Någon rätt att ha stugan ensam finns inte utan man försöker få plats med så många som möjligt om det behövs. Det gynnar nog alla oss som vandrar om man ser det "i stort".

Tråkigt om man har social fobi men då får man nog ha med sig tältet.
 
Jag har varit med om en gång då det blivit irriterad stämning i Unna Räita-skyddet. Det inkluderade mig själv.

2 andra vandrare samt jag hade valt att ta en natt i skyddet i st f tält. När det blivit mörkt dyker ytterligare 2 vandrare upp. De har ingen köksutrustning, inget tält och är rätt blöta. Självklart får de sova där. De anser sig fullt tillräckligt utrustade så fine. De ska ha ena bädden, de börjar styra upp var vi får ha våra saker, inga andra får ha sina saker på det lilla bordet för där ska de äta, de brassar på i kaminen så det är tropisk värme mm mm mm.

Vi andra tog det med jämnmod och tänkte tanken att det vandrar många skilda existenser i vår herres hage, om uttrycket tillåts.

På säkert hundratal andra besök i bemannade och obemannade stugor har jag aldrig mötts av trist stämning. Det vanliga brukar vara "kom in i värmen".

Peter HP
 
Härligt ändå att folk verkar bete sig trevligt!
Friluftsmänniskor är ju generellt ganska trevliga i fält.

Brukat vandra i Norge ( Buskerud fylke) i september. Ska bita ihop och pröva på övernattning i nån DNT-stuga m nyckel. Helt socialt inkompetent är jag väl inte. Så länge man är artig finns ju inga krav på att man måste var superpratsam

Kan tänka mig trevligheten korrelerar lite med ”hej hej”-sfären
Dvs , ju längre ut i skogen / fjället desto mer benägna är folk att hälsa på varandra. Ju närmare civilisationen desto mer bufflig blir folk. Med den teorin skulle folk vara oartigare i ev raststugor i stadsnära nationalparker än avlägsna..
 
Vilka då? Kan du inte namnge någon sådan? Mig veterligt finns det

1. STf-stugor, de är bemannade
2. privata stugor, de är låsta
3. Vindskydd, obemannade
4. andra bemannade stugor (tex i Padjelanta), fungerar som STF

Så vad är det för stugor du menar?

Muddus nationalpark har tomma stugor med 10 km mellanrum.

Vissa har 3 bäddar, andra har 10.

Ingen är bemannad, alla är öppna.
 
Hej,
inte glömma Pålnostugan som är obemannat. Tror det är en STF stuga men vet ej med säkerhet.
Om du vill vara lite för dig själv så kan du vandra på den norska sidan av gränsen uppe i Lappland. Nordkalottleden korsar gränsen flera gånger och norska hytter är trevligare, billigare och obemannade. Går du i slutet av Augusti har du ofta hytterna helt för dig själv iallafall vissa som Skoaddajavri, Sitasjaure och Roysvatn...
Jag är en introvert person och trivs inte där det är mycket folk på en plats men har inte social fobi direkt och tycker det är trevligt att träffa på lite folk.
2003 gick jag Kungsleden (Abisko - Nikka) och tyckte det var trevligt. Bara i Keb fick jag sova på madrass på golvet första natten annars var det helt okay med folk.
I sommras (början av September) korsade jag Kungsleden (gick Nallo - Sälka - Huke) och fick en smärre chock när jag kom tidigt efter-middags till Sälka. Platsen hade förvandlats till en byggarbetsplats och tappat all charm. Shoppen har blivit stor och man kunde betala med kreditkort. Jag åt en sen lunch och gick så fort som möjligt iväg för att tälta på vägen till Hukejaure innan alla horder av människor kom som jag såg var på väg till stugan. Det var inte alls den platsen som jag hade på minnet.
För övrigt har jag aldrig upplevt att någon blev sur om man fick dela på stugan.
Mvh Veni
 
Själv blev jag sur när det kom ett halvdussin skoteråkare i skoterförbudsområdet och ville övernatta i Sälka. Det jag skrev om tidigare.

Annars har jag trivts med alla jag mött.

En lite speciell situation var året när det var vinterkräksjuka i Kebnekaise och det dök upp ströfall på andra stugplatser t ex Singi. Stugvärden ordnade det alldeles utmärkt med egen toalett till de drabbade.
Vi visste om problemen innan vi kom upp och gick direkt från Nikaluokta
till Tarfala. Därifrån via Rabots glaciär till Singi.

Thure
 
Visst finns det ett antal obemannade stugor öppna för allmänheten som inte ägs av STF, och dessutom några STF-stugor, Sårjåsjarue har kanske inte nämnts ännu. Gemensamt för de är väl att de oftast ligger lite vid sidan av allfartsvägarna och därför inte är så hårt utnyttjade. Men som svar på TS fråga - jag har aldrig mött några sura miner överhuvud taget på fjället. Bara snälla och glada vandrare som gärna delar med sig av utrymmena!

Sårjåsjuare är numera bemannat med stugvärd (sommartid).

Jag har heller aldrig mött några sura miner på mindre stugor, inklusive obemannade. Tvärtom brukare det vara trevlig stämning och större hjälpsamhet där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.