Okstindan/Oksskolten

Hej!

Håller på att planera lite inför sommarens vandringar och har sneglat lite mot Norge och Nordnorge för att bland annat bestiga Oksskolten. Är verkligen bara i början av turplaneringen så jag söker tips från andra som har varit i området eftersom det inte finns jättemycket information på internet (tycker jag). Kom bl a upp en gammal tråd här på Utsidan men tänker om någon varit i Okstindan under den senaste tiden.
Så lite frågor:
Vart är bäst att börja för att låt oss säga bestiga Oksskolten?
Måste man passera glaciärer eller finns det någon alternativ väg att gå? (Har inga tidigare erfarenheter av glaciärer så tänker att man annars kanske kan haka på någon guidad tur)
Finns det några andra trevliga toppar/turer som ni rekommenderar i området?

Tidpunkt och antal dagar är flexibelt i nuläget. Tänker att jag åker dit när vädret verkar ok.

Otroligt tacksam för tips!

//Hanna
 
Har kollat en del själv på detta område, ffa Oksskolten men utan att det blivit av. Kommer du från svenska sidan är nog att gå via Umbukta och leden söder ut snabbaste anmarsch.

De flesta kör ryggen upp mot toppen från norr. Många går över glaciärtungan från Austre Okstindbreen för att komma över okselva. Inte så sprickfri glaciär tyvärr då den faller och svänger endel på slutet. Går att traska ner mot Grasvannet för bro över men då tappar du ca 7km enkel väg och höjd. Då skulle jag hellre gå in via Artfjället söderifrån från Tängvattnet istället.

Kan se ut på flygfoton som att okselva möjligen är vadbar vid lägre vattenstånd men det måste bedömas på plats. Packraft eller liknande lockar för då kunde man gena över från Strimasund och sedan paddla Grasvannet in.

Kolla lite på https://www.ut.no/kart/

Lycka till med vidare planering! Tycker själv att området verkar en aning underskattat. Nordnorges högsta topp ligger trots allt här!
 
Hej!
På sommaren för två år sen parkerade vi i Umbukta. ToR på tre dagar med bra väder och lite slit. Inga problem över is (ca 300m) om den är öppen, inget snö alltså, behövs inte stegjärn heller då är det platt. Finns en fin raststuga ca 3-4 timmar från parkering - kan vara svårhittad.
I april några år sedan hade vi skidtur från Rönäs tog en vecka med lite väntan på bättre väder. Kan vara lavin fårigt på branta partier efter omständigheterna.
Video från tidigare år
https://www.youtube.com/watch?v=dBIkS37eD4s
 
Jo, mycket överraskande vacker, hänförande och relativt lättillgängligt topp. Ingen klättring, lite krympande på kammen. Rekommenderar starkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sarekretkeilijä Oksskolten Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...