Hjälp en nybörjare!

Hej allihop!

Jag och min sambo behöver hjälp.
Vi har aldrig fjällvandrat men tänker i sommar ge oss ut på vår första tur.
Vi bor i kalmar och vill åka till närmst liggande berg med bra utsikt.
Tanken är att vi kör upp och vandrar/tältar i två nätter. Jag har sökt mig fram till olika leder till exempel i funäsdalen.

Hur vet vi vart vi börjar och vart vi slutar?
Behöver man någon typ av vandringskort?
Kan man slå upp tältet vart som helst?
Får man elda vart som helst?
Hur vet man att vattnet är drickbart?
Hur tung packning är normalt för en nybörjare?
Vad behöver vi för utrustning?
Är det för långt med två nätter första gången?

Vi har följande:
Tält
Liggunderlag
Sovsäckar
Kåsor
Stormkök
Tändstål
Ryggsäck, (5L, 25L, 30L, 50L, 55L)
Kängor
Byxor
Underställ
Jacka
Mössa
Vantar

Hur mycket guider jag än läser så står det bara "packa rätt" "Tänk på vikten" inte vad som är rimligt.

Tacksam för svar!
Hälsningar
Rebecca
 
Kring Funäsdalen finns många sk Guldturer. Tydligt markerade, i ledbeskrivingarna som finns på funäsfjällen.se står vart man kan parkera, vart leden börjar och en beskriving av hur den går.
Ni behöver inte betala nåt för leden, men vissa parkeringar ligger längs med avgiftsbelagda vägar. Man betalar vid en bom, lägger kvittot i fönstret, precis som vilken betalparkering som helst.

Hur stor ryggsäck man behöver beror på packningen volym. Jag är dålig på att kompaktpacka och har en 38 l ryggsäck när jag är ute. Funkar fint när jag gått en vecka och bott på stationer, eller tältat ett par nätter med man och barn. Då har jag haft lyxpackning som kök och kokkaffe, istället för en termos eller snabbkaffe.
Vikten varierar väldigt från person till person. Min brukar landa på 12-15 kg, men då har jag en relativt tung ryggsäck (Men den sitter jättebra. Jag har hellre 500 g extra på ryggen om det innebär att den inte trycker eller skaver nånstans.) och är ingen gramräknare.

Klart vatten i fjällbäckar brukar vara drickbart. Sen finns det alltid någon som blivit dålig hur försiktiga de än varit... Drick inte vatten som står stilla, sånt som rinner förbi stugor eller om ni ser avföring intill. Några enkla regler att ha i åtanke.

Tälta får man göra i princip vart som helst. Inte på någons tomt (Men den risken är ju ganska liten när man tagit sig förbi trädgränsen.) . Allemansrätten gäller.

Hoppas ni får en härlig vandring! Funäsfjällen är underbara.
 
Funäsdalen och trakten däromkring är fint!
Men om nu är totala nybörjare så varför inte testa utrustningen (och er själva) med någon dygnstur eller liknande på "hemmaplan"? Finns väl något som heter Höglandsleden (eller liknande) i norra Småland t ex. Och funkar det bra
är kanske två nätter i Härjedalsfjällen lite för kort??
 
Funäsfjällen är perfekt för att börja bygga upp sin kunskap runt fjällvandring. Vacker fjällmiljö, lagomt utmanande och "enkelt" att navigera i om man är osäker på karta och kompass etc.


En sak att fundera på är såklart hur långt man vill, eller orkar, gå på en dag. Generellt ska man inte stressa i fjällen, och definitivt inte om man är nybörjare, så upp till 15km kan nog vara en bra utgångspunkt, dvs 45 km totalt med två övernattningar. Det är klokt att inte planera vara ute i hela veckor i början då det kan ta någon eller några vandringar innan man hittar rätt i packning osv. Två nätter är inga problem för en nybörjare.

Guldturerna som nämndes här ovan rekommenderas starkt.
https://www.funasfjallen.se/sommar/gora/fjallvandring/guldturer/

Titta tex på tur nummer 29 Helags pilgrimsled som är 32km. Jag har gjort den själv för ett antal år sedan. Vackert, lättvandrat, i princip omöjligt att gå vilse och enkelt att hitta tältplatser. Om ni sedan lägger till en toppbestigning på Helags dag två så blir det lagom för en 3dagarstur utan att ni behöver jäkta.

Ni är då också hela tiden i närheten av andra vandrare och fjällstationen vilket kan kännas skönt då hjälp finns nära. Men det är heller inte så att det upplevs som trångt eftersom fjället är stort och det är enkelt att hitta egna platser att slå läger på.

I utrustningsväg så finns det otaliga packlistor att titta på.
Tänk först o främst på Bo/Sova/Äta dvs tält. sovsäck/underlag, kök, mat. Lägg sedan till kläder så ni håller er torra och varma. Tänk lager på lager så att det går att kombinera så håller ni nere vikten. När jag började knalla i fjällen så kom jag alltid hem med kläder jag aldrig använde, en extra t-shirt, extra tröja osv. Det ska visserligen vara hygieniskt men ni kommer båda lukta lika illa efter en vecka så...... :)

I tillägg till det ni skriver så är det bra att packa ned förstahjälpen i någon form. Någon typ av reperationsutrusning kan också vara bra, tex silvertejp och nål&tråd. Karta och kompass (och kunskap om hur de används). Räkna inte med att det går att använda mobilen då mobiltäckning ofta kan saknas. Dock så finns det appar där Fjällkartan kan laddas ned på telefonen som funkar bra, tex Lokalsinne. Men gps drar mycket ström från mobilen så kartan är ingen dum idé i alla fall.
Myggmedel rekommenderas.
En liten spade för att gräva ned nummer två uppskattas mycket av oss andra vandrare. Och apropå det, glöm inte dasspapper :)

Vatten som rinner friskt är som regel drickbart. Elda under eget ansvar och släck ordentligt efter er och se till så att er eld inte förstår naturen. Det är å andra sidan svårt att hitta ved ovanför trädgränsen så det ges sällan anledning till att elda.
 
I utrustningslistan saknas regnställ och sjukvårdsväska, och jag föreslår en tändsticksask vardera istf tändstål.

Jag utgår från att ni även har hygienartiklar samt varm tröja eller tunn täckjacka, underkläder och skjorta/blus. Försök hålla ner antalet ombyten! Det hör till att få "snuska till sig" lite när man vandrar och måste bära med sig allt.

Försök att skära ner packningen till ett minimum, provpacka lämpliga ryggsäckar med det ni tänker ta mer er (alltså även maten), väg och prova dem.
Hur många kg man "kan" bära beror ju på hur stark man är och hur långt och fort man vill kunna gå utan att bli helt slutkörd, så det är väldigt individuellt.
Om ni bara ska vandra i tre dagar, och om ni dessutom har möjlighet att bryta, så är det väl inte så himla noga om allt är optimalt. Man lär av egen erfarenhet hur man vill ha det för att det ska funka bra. Så råkar ni få med er några onödiga kilon eller önskar att ni hade haft mer ombyten eller mat med er så är det väl inte hela världen. Det blir bättre nästa gång!
 
Hur vet vi vart vi börjar och vart vi slutar?
Bestäm er för ett område och fråga efter mer specifika tips här på Utsidan så brukar det lösa sig. Tänndalen är okänd mark för mig men det kommer säkert tips.

Behöver man någon typ av vandringskort?
Nej. Allemansrätten gäller.

Kan man slå upp tältet vart som helst?
Ja. Om man inte är i Nationalparker eller naturreservat. Där finns regler man behöver ha koll på där det framgår om man får tälta eller ej. kommunernas och länsstyrelsernas sidor brukar vara bra. Annars gäller Allemansrätten.

Får man elda vart som helst?
För nationalparker eller naturreservat finns särskilda regler (som ovan), annars är svaret ja. Men man bör vara försiktig, välja platsen väl så elden inte sprider sig.

Hur vet man att vattnet är drickbart?
Rinnande vatten i fjällen dricker i alla fall jag. Ofta handlar det om att se till att det inte finns bebyggelse eller åkrar uppströms som kan ha kontaminerat vattnet. Är man nojjig kan man skaffa en vattenrenare eller koka vattnet.

Hur tung packning är normalt för en nybörjare?
Det beror väldigt mycket på utrustningen, men säg 15-18 kg för en tälttur på några dagar.

Vad behöver vi för utrustning?
Viktigast är bra skodon (skavsår förstör en hel semester), tillräckligt varm sovsäck, hyggligt tält och ett bra regnställ. Resten löser sig. Det krävs inga märkvärdigheter som man ibland kan få för sig när man läser här på Utsidan. Karta förstås. Och första förband.

Är det för långt med två nätter första gången?
Nej. Men som någon ovan skrev, testa hemmavid först. Man lär sig mycket på ett par turer.

Det är mina personliga åsikter. Någon annan tycker annorlunda. Om ni testar några gånger tycker ni snart själva saker :)

Välkommen ut i det fria! Varför stanna inne när allt hopp är ute? :)

Anders
 
Ni verkar ha det mesta!
Bara dra! :) Och njut. Det är något speciellt med första fjällvandringen.

Alternativ till Funäsdalen kan vara Grövelsjön. Håller annars med föregående talare. Testa Helags. Utgå från Kläppen och vandra upp till fjällstationen och ta en dag till topptur. När ni ändå lägger er tid och pengar på att köra så långt så se till att göra något av det. Två nätter vara i snålaste laget om ni ska köra så långt upp från Kalmar. Första dagen hinner ni inte långt innan det är dags för första nattlägret. Se till att ni har minst två fulla vandringsdagar. Då har ni dubbelt så stor chans att få en dag med bra väder.

Tror ni kommer ångra er om ni inte sätter av mer tid.
Ta även tid för resorna. Har man inte varit i fjälltrakterna innan finns det mycket fint att se och avstickare att göra på vägen.

Misstänker att ni inte avser ge er av förrän till sommaren. Använd våren till att testa grejerna. Tälta och vandra för fullt hemma vid. Alvaret är en bra fjällsimulator :)
 
Vålkomna till Utsidan! Jag håller absolut med flera före mig om att ni borde ge er själva längre en tid ute på fjället, när ni ändå tar er så långt. Korta hellre dagsetapperna i stället och ge er tid att njuta i lugn och ro. Ni tänker ju bära på tält, kök, sovsäckar etc, och belöningen för det jämfört med stugvandring är friheten att improvisera, rasta och slå läger helt efter eget behag.
Det är skönt att slippa pressen att behöva nå en viss punkt varje dag, kunna vänta på att molnen dragit förbi på en fin utsiktspunkt eller slå upp tältet mitt på dan när man råkat springa på den där perfekt vackra och praktiska lägerplatsen.

Tvådagarsvandringen kan ni väl i stället göra söm förövning i hemmanaturen - ett ypperligt tillfälle att fånga upp alla små humörsänkare typ korvande socka och skavande söm, som det är skönt att slippa på den "riktiga" turen.

***
Ni har säkert sett att Forum har en sökfunktion. Sök på "nybörjare" och/eller "packlista/packlistor", så hittar ni massor med bra resonemang och tips. Det finns också en hel tråd med packlistor, visserligen med inriktning "lättpackning", men användbar för alla. Här är min egen sommar/höstlista. Man måste ju inte skaffa just de lätta versionerna på alla saker, men man får en bra uppfattning om vilka saker folk med lite erfarenhet tar med på fjället. Samt, inte minst, vad de inte tar med :)

Här finns lite principresonemang om sätt att klä sig, så att man slipper dubbleringar och onödiga ombyten, även på längre turer.
I denna tråd finns funderingar på hur man ska slippa bära tungt på längre turer.

Forum- och artikelavdelningarna för utemat är också en guldgruva.
Go' tur!
 
Du verkar fått koll på det mesta redan från början. Jag kan bara skriva under på råden ovanför att använd våren till att komma ut, både på dagsturer och övernattningsturer. Allvaret som någon skrev blir ju utmärkt att utforska. Att åka hela vägen till fjällen och sedan bara vara ute 2 nätter verkar onödigt. Ytterligare ett område att fundera på för första fjällvandringen är Fulufjället med Sveriges högsta vattenfall bla.

På Lantmäteriverkets hemsida kan ni studera fjällkartan och se var det går markerade sommarleder.

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Packningen är normalt ganska tung för nybörjare. Delvis för att man börjar ge sig ut med det man råkar ha hemma men om man gillar det så byter man sakta men säkert ut saker och ting, och då gärna mot lättare. Men delvis också för att man tar med sig saker i onödan. Och där kommer era vårturer in! En del tips och packlistor ni kan dra lärdom av kommer antagligen inte passa er, för vi är alla olika. Min egen resa har gått från ca 35 kg för 10 dagar i fjällen (med delvis stugövernattningar) till ca 20 kg för 14 dagar i fjällen helt i tält utan möjlighet till proviantering. Hur blir er?? :)

Erfarenheten att sätta upp tältet och hålla det torrt på insidan i snålblåst och regn en dag ute på allvaret eller något annat ställe kommer att vara guld värd.

Glöm inte att ni är på semester också. På en såpass kort tur bör ni kunna få med er lite goda efterrätter, kanske lite vin/whisky/rom/punsch/öl, kameran att fånga renhjorden med.

Några snabba tips från mig:
Lämna färdplan till någon, datum när ni ska vara tillbaka.
Myggmedel!
Regnskydd till kamera så den kan vara framme och inte ligga nerpackad i ryggsäcken.
Torka mat själv, blir godare och billigare (och roligare)

Lycka till!
Peter HP
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Lugna_Lodjuret Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta? Fjällvandring 13
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...