Tips på kortare vandring med 9 åring.

Skulle behöva hjälp med var jag ska vandra med min grabb på 9år. Förutsättningarna är som följer:

Jag tänker 5dagar totalt ink resdagar samt 2 extra dagar om nått inträffar.

Bor i Småland och vill gärna ta ett nattåg upp men vet inte hur man tar sig vidare sen?

Både min son o jag är vana vid friluftsliv, vandrar någon vecka per år samt ett antal kortare övernattningar.

Det var 15år sedan jag gick i fjällen och då var det norska fjällen så jag skulle verkligen behöva tips här på lämpligt område samt hur man löser transport från tågstation till utgångspunkten. Gärna en mkt väl markerad led. Vilken tid är bäst att besöka stället, minst mygg och störst chans till bra väder osv.....
 
Storulvån

Storulvån-sylarna-blåhammaren-storulvån.Transport tåg till åre sen buss. Ta med tält så ni får mer flexibla vandringssträckor. Augusti är bäst.
 
Storulvån-sylarna-blåhammaren-storulvån.Transport tåg till åre sen buss. Ta med tält så ni får mer flexibla vandringssträckor. Augusti är bäst.

Tack för svaret! Jag ska kolla upp detta, hur långt är det ca och heter leden något så jag kan snoka information lättare. Vi kommer sova i tält.
 
Ja det var ju inte särskilt svårt att hitta i go o den rutten;). Den ser ju helt perfekt ut för vår tänkta distans och antal dagar! Massa tack.
Ska presentera iden för grabben till helgen och visa några bilder, han lär älska iden.

Om vi nu bestämmer att det är där vi ska gå, är det då något vi inte får missa att se eller göra?
 
Min "läxa" från tiden med egna barn kring dessa åldrar var att kortare men mer omväxlande och "häftiga" rutter med branta stup och vida vyer var en klart större succé än långa anmarscher nedanför trädgränsen och "snällt" traskande i dalgångar och lågfjäll. Ur den synvinkeln kan t ex Jotunheimen (tåg till Oslo + expressbuss till Gjendesheim) eller Abiskofjällen (tåg till Abisko/Björkliden) vara tacksammare som en första fjällupplevelse för en nioåring, än de "vuxenvackra" men relativt odramatiska Jämtlandsfjällen, där man traskar långa sträckor "på längden".

För oss blev det otroligt tacksamt att starta/avsluta i Abisko och/eller Björkliden, varifrån man med linbana kan ta sig rakt upp i storslagna fjällandskap. I området finns också ett antal trevliga stugor och lagom mycket folk ute.
Mer detaljer om möjliga rutter i de krokarna finns här. Även andra poster i tråden innehåller bra tips!

Du skriver inte om ni ska tälta eller gå mellan stugor, men själv hade jag alltid tält med, även om vi sov i stugor när det passade. Risken för tvärstopp bortom räckhåll för stuga (mentalt eller fysiskt spelar ingen roll) finns ju, även om den är liten. Men framför allt slapp vi förstöra stämningen för varandra med tvånget att varje dag behöva komma fram till en viss punkt.

Även ur den synvinkeln är området sydväst om Abisko/Björkliden bra - det är inga jätteavstånd och gott om möjligheter att improvisera diverse reträttvägar och "plan B"-scenarier.
 
Hej

Jag ska också upp och vandra med min då nioårige son nästa sommar. Efter att ha vandrat Jämtlandstriangeln med mina småsyskon i olika åldrar så har jag valt bort den. Just för att det mest är "böljande fjäll". Jag själv tycker det är vackert...mediativt...men det är inte särskilt spännande. Min son skulle till slut vägra gå "ett enda steg till" men så har han en massa egen vilja ;) https://www.utsidan.se/blogs/var-dags-aventyr/men-vad-sager-han.htm

Jag har funderat mycket på var vi skulle vandra. Jag tror att vi kommer att vandra från Torkilstöten via vinterleden till Helags, så en topptur eller en "nära topptur". Sedan återvandring Antingen samma stäcka tillbaka eller via Kesuvallen.

Ett annat alternativ är en runda vid Grövelsjön, på västra sidan (norska) med båt i ena riktingen och en förlängning till Silverfallet.

En tredje tur jag funderat på är att utgå från Abisko, ta liften upp på Njuolla och vidare till Låkktatjåkka stn. Och så ner mot Riksgränsen.

Å ett fjärde är Nikka-Keb-Tarfala-Nikka men den skulle ta flera dagar.

En femte är att vandra från Enafors mellan Snasahögarna/Getryggen ner till Storulvån.

Du hör, jag har planerat en del ;) Du får gärna skicka ett meddelande om du har frågor. Har själv vandrat en hel del, både i jämtlandsfjällen och i Lappland.

//Karolina
 
Vill man vandra lätt, skulle jag nog föreslå att skippa tält. (Speciellt om det är en vuxen och en 9-åring)
Jämtlandstriangeln är ett bra förslag.
Andra turförslag;
Abisko -lift upp på njulla - gå över till kårsavagge.spendera en dag med att gå upp till glaciären. Gå sedan över fjället till abiskojaure. Gå tillbaka till abisko.
 
Jag tackar för förslagen men det verkar bli Jämtlandstriangeln, bra förbindelser och väl markerad led. Tält blir det, den extra vikten på 2,2kg bär jag gärna då vi slipper trängas i stugor och kan ev övernatta där det passar. Längden på turen stämmer också bra med vad vi hade tänkt oss och framförallt grabbens förmåga att gå på en dag och fortfarande ha roligt, vilket är det som är syftet. Att fjällen inte är så dramatiska verkar inte störa honom så värst mkt, inte nu ialf i planeringsstadiet. Vi har bilat mkt genom norge sista åren och gjort dagturer med enstaka övernattningar på fjället så han är tämligen insatt i skillnaden på fjäll. Nu hoppas vi på att semestern går igenom samt mygg och regnfritt, det kanske man skulle önskat av tomten😁
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...