Kungsleden på 16 dagar

Nu händer det! Sitter på tåget sista biten från Boden till Kiruna/Abisko. Imårn bitti ger jag mig ut. Packning har ökat. Mat för ca 17 dar med.
 
Nu händer det! Sitter på tåget sista biten från Boden till Kiruna/Abisko. Imårn bitti ger jag mig ut. Packning har ökat. Mat för ca 17 dar med.

Hej,
sitter också på tåget och ska av i Kiruna. I brist på något annat har jag läst din tråd. Lycka till med vandringen, ska själv nästa år vandra hela Kungsleden med lite omvägar i början.
Jag har mat med mig för 12 dagar och det väger 4.5 kg. Förutom drinkckocklad, liten flaska rum och bars har jag allt frystorkat.
Dock är jag inte så duktig på min basvikt som landar på ca. 13 kg.
Jag har 17 kg på ryggen och en magväska som väger nästan 1 kg. Jag har dubbla underlägg och kudde, så det skulla kunna minskas. Men jag är rätt nöjd ändå att ha minskat vikten i år med minst 2 kg mat genom frystorkning.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Hej,
sitter också på tåget och ska av i Kiruna. I brist på något annat har jag läst din tråd. Lycka till med vandringen, ska själv nästa år vandra hela Kungsleden med lite omvägar i början.
Jag har mat med mig för 12 dagar och det väger 4.5 kg. Förutom drinkckocklad, liten flaska rum och bars har jag allt frystorkat.
Dock är jag inte så duktig på min basvikt som landar på ca. 13 kg.
Jag har 17 kg på ryggen och en magväska som väger nästan 1 kg. Jag har dubbla underlägg och kudde, så det skulla kunna minskas. Men jag är rätt nöjd ändå att ha minskat vikten i år med minst 2 kg mat genom frystorkning.
Med vänlig hälsning, Veni

Lycka till båda två:)

Din vikt för proviant för 12 dagar stämmer väl med vår egen erfarenhet, där vi för en 12-dagars packning brukar ha proviant på 10kg för 2-personer. Tillkommer gas som förbrukning med vikt kring 1kg brutto.
 
Hej, ville bara rapportera in att jag nu kommit till kvickjock. Packningen väger nu ca 21 kilo. Jag har gått ca 17 mil dvs bara 5 mil till halva vägen. Längsta dagarna jar jag gått 3.6 och 3 mil. Resten runt 2.6 mil om dan.

Jag startade i söndags så detta är min 7:e dag. S
Om inget händer ser jag ut att kunna klara detta på 16 dar.
 
Go tur

Planerar att vandra samma sträcka nästa år men något längre. Blir liknande tyngd i ryggan. Då jag gärna bär lite extra för att ha det bekvämt och en tålig utrustning. Har läst denna intressanta tråd ikväll
Må så väl hälsar Omar från ett tält på Lurö efter en paddeltur i Vänerns enda nationalpark Djurö
 
Hej på er, nu sitter jag lycklig på bussen från Hemavan. Blev målgång igår. Dvs dag 18, 2 dagar senare än målet.

Men jag är nöjd och har en fantastisk upplevelse. Förutom de 5 senaste dagarnas regn som krävt en hel del pannben.

Jag har på min resa passerat 6st Kungsledare och 2st gröna bandare, som likt mig vandrat norr till söder. Vore kul om nån av er såg mitt inlägg och postade när ni kom i mål.

Jag kommer posta en längre redogörelse här inom någon dag.
 
Hej på er kära vandrarvänner, nu har ett par månader gått sedan jag slutförde min vandring av de 44 mil som utgör Kungsleden. Efter att ha sjunkit in i vardagslunken har jag då och då gjort mentala noteringar, sammanfattningar av min vandring och här kommer i grova drag mina reflektioner.

Förberedelser.
Det viktigaste är att utsätta kroppen och utrustningen för det den skall uppleva under Kungsleden, gå in dina skor, börja förbereda ca 3-4 veckor innan. Gå milen 2-3 gånger i veckan med exakt den ryggsäck och kläder du tänkt använda under vandringen, för att se om det skaver eller funkar dåligt någonstans. Fyll ryggsäcken med 2 kilos ris-säckar och lägg på 2 kilo mer än du planerat bära.

Regnar det ute? Perfekt, gå ut till närmaste gräsmatta slå upp tältet i regn och kolla hur du kan undvika att blöta ner dig och din utrustning. Om du är en person med lite underhudsfett så rekommenderar jag att äta extra mycket veckan innan vandringen för att ladda ordentligt med energi.

UL, L vs SF?
Jag ber om ursäkt till allt UL-folk här i förväg, men här kommer det. (UL = Ultralätt, L = Lätt och SF = Självförsörjande). Det finns flera sätt att gå Kungsleden och alla ska gå på sitt eget sätt som de njuter mest av. Men, Kungsleden är tack vara STF stugornas affärer och ved/värme inte en speciellt stor utmaning om man väljer att packa lätt och förlita sig på den externa livsmedelsförsörjningen, värmen och boendet.

Innan jag började vandringen imponerades jag av alla som hade så lätta packningar och lite mat/utrustning men ändå klarade hela leden. Sen visade det sig att i princip alla UL/L packare som jag passerade eller mötte förlitade sig till stor del på STF, skickade matpaket och handlade i affärer längs vägen för att klara vandringen. Man kan lämna spritkök och brännare hemma för varmvatten står och puttrar på spisen i varje STF stuga och de få sträckor där man behöver det, kan man äta kalla bars.

Vart vill jag komma med detta? Jag vill inte säga att något är sämre eller bättre, men du som ny vandrare måste bestämma dig för vilken typ av vandring du vill gå. Jag vågar påstå att man lätt kan gå hela Kungsleden med under 10 kilos packning genom att göra som den generelle UL packaren och fylla på i varje STF/stuga/ affär eller någon av de 4-5 restauranger man kan äta hos längs vägen.

Väljer man däremot att bära all mat och gå en självförsörjande vandring kommer vikten på packningen att landa på 20-25 kilo eller mer. Naturligtvis kan man kombinera detta fram och tillbaka hursomhelst och bära mat för 7 dagar istället för 21 dagar osv. Det viktigaste är att du ska vandra din egen vandring med ditt eget mål.

Sträckorna
Sträckan Abisko till Singi är överbefolkad med vandrare från hela världen, har du förväntat dig ensamhet och själafrid är detta fel sträcka, större delen av det vandringsbara året. Först när man lämnar Singi ner mot Kaitumjaure börjar det minska på folk på leden och man kan gå helt själv i några timmar utan att möta nån. Jag överlämnar kommentarer om de olika sträckorna till diverse litteratur och övrigas inlägg.

Terrängen
Vill du veta hur det känns att gå Kungsleden? Gå upp och ner för en Slalombacke utan snö och vandra ett par kilometer på en stenig strand utan stig/väg samma dag med din totala packning och utrustning. I grova drag är det vad du har att förvänta dig. De bästa sträckorna är när man går på platten uppe på ett fjäll eller nere i en plan dalgång, men i regel går du på stening stig eller spång över våtmarker. Det är sällan stigen är jämn och skön att gå på som den terräng man normalt är van vid, dvs grusväg och elljusspår.

Det finns en sträcka när man passerat Piteälven som är så fruktansvärt sank och blöt att det i princip är omöjligt att inte bli helt genomvåt om fötterna (Om man inte har riktigt bra skor). Hade jag gjort om den sträckan idag hade jag lätt tagit av mig barfota eller gått i vattentäta sockar just där.

Utrustning
Ingen ide att ge sig in på detaljer här, finns otroligt många tips, packlistor här och på nätet. Det generella tipset är att packa mindre och ifrågasätt varje detalj i din packning. Kommer du verkligen behöva en Yxa eller Schampo? Om du tänker handla i stugorna, ta med mat för max 2 dar och fyll på längs vägen. Färskt vatten finns längs hela leden så det räcker med 0,5 – 1 l flaska (Ingen rening eller liknande behövs). Gaiters! Läs på vad det är och ta med, du kommer att tacka mig! Regnponcho som går ner till knäna. Vattentätt ryggsäcksöverdrag, kreditkort, Swish kontanter mixat, ca 5 000 kr.

Hur lång tid?
Tiden för Kungsleden, handlar om 3 faktorer förutom din egen fysiska och psykiska förmåga att pressa kroppen. Planering/timing av båtar/buss, vikt på packning och väder. Missar du tex buss/båt Vakkotavare- Salto så kan du torska en halv dags vandring. Samma gäller övriga långa överfarter där du inte kan ro. Ibland får man vara beredd på att gå upp 2 på natten efter 4 timmars sömn, riva tältet och kötta fram till nästa båt skall avgå. Regnar det mycket tar det längre tid för att din utrustning/kläder blir blöt och terrängen mer svårframkomlig. Med lättare packning tar du dig mycket snabbare fram, speciellt uppför.

Jag skulle uppskatta tiden för Kungsleden såhär.

26 – 30+ dagar = Du hinner se allt, ta avstickare ha flera vilodagar och ha vinkvällar.
20 – 25 dagar = Du hinner med nån avstickare och flera vilodagar.
17 -19 dagar = Du hinner med max 1-2 avstickare/ vilodag
13 – 16 dagar = Här ligger nog gränsen för SF vandring
8 – 12 dagar = Endast möjligt för Ultramaraton och UL vandrare.

OBS!!!
Notera att alla mina påståenden är uppfattade ur mitt perspektiv och skall inte ses allmän fakta.

Data om mig och vandringen.

År 2017, Augusti - September
Tid för slutförande 18 dagar
Ålder 37
Vikt 105
Fysik/Hälsa: Stark/Normal
Packning 28 kilo vid start.
Viktförlust vid målgång – 8 kilo
 
Väljer man däremot att bära all mat och gå en självförsörjande vandring kommer vikten på packningen att landa på 20-25 kilo eller mer.

Först och främst, roligt att höra att du haft en underbar tur. Även intressant att läsa om dina reflektioner.

Dock tror jag att du underskattar UL en del. En fördel med just UL är att det går att ersätta annan utrustning med mat istället. På så sätt går det att vara just självförsörjande men samtidigt bära relativt lätt.

Exempelvis så har jag själv genomfört en del, helt självförsörjande, 14-dagars höstvandringar i fjällen (främst Sarek & Norge). Min basvikt ligger på ca 6 kg samt mat på ca 700-750 g/dygn, vilket motsvarar 6+14*0,750=6+10,5 = max 16,5 kg.

Med lätt packning är det även lättare (och roligare?) att gå långt varje dag (om man så vill), vilket i sin tur kan innebära att det inte behövs lika många dagar och därmed än mindre mat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
LundbergOscar 4 tonåringar på kungsleden Fjällvandring 5
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Daggstänk Bilplats till Kungsleden på Tisdag finnes. Fjällvandring 0
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Pelia Sträcka på Kungsleden? Fjällvandring 11
Jörgen Fjaderlatt.se Yngst på Kungsleden Fjällvandring 10
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
Ljung_dalen Otrevligt på Kungsleden Fjällvandring 4
Petri Niemelä Finaste stället på kungsleden? Fjällvandring 14
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
DanielK Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden Fjällvandring 8
Weranda Kungsleden på en dag! Fjällvandring 75
nilssa Kungsleden på fredag! Fjällvandring 11
antonson Första gångsvandring på kungsleden Fjällvandring 10
chinerunner Kungsleden på snöskor. Fjällvandring 16
Jonik Tips på upplevelser runt Kungsleden Fjällvandring 6
maskon Kungsleden på snöskoter Fjällvandring 3
Geoff Kungsleden på Snöskor? Fjällvandring 2
lizardking Kungsleden i mitten på april Fjällvandring 1
andrevs Snabbast på Kungsleden Fjällvandring 1
7377 Vandring på Kungsleden Fjällvandring 6
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
CB Rekordet på Kungsleden Fjällvandring 30
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.