Genom och runt lapporten

Vi gick delar av sträckan i sommar och den del som ligger mellan pilarna mellan 2 och 3 och 3 och 4 (hoppas du förstår) dvs södra sidan av Adnetjårro och det kommer jag aldrig mer att göra om. Det var vidje vidje och vidje. Kombinerat med massor av vatten som rann ner från bergssidan.

Samma här. Instämmer. Nu var det väl blötare än normalt i somras vad jag förstår, men det var ett äventyr att ta sig igenom den skogen.
 
Jag tycker ni ska skippa både Koupervagge och Kaskasavagge då du säger att ni är oerfarna och dessutom ska ha hund. Jag har hund och har gått Kaskasavagge med hund och det blir riktigt jobbigt för hunden kan jag lova (vi hade då en Tollare). Koupervagge-alternativet är också dåligt med tanke på passgången mellan Koupervagge och Tarfala, Ni ska antingen ta er ner på klippor utan någon egentlig stig eller gå på kanten av glaciär på nervägen.

Jag tycker ni ska vända tanken mot mer lättgångna altarnativ. Ni är nybörjare, De mäktiga och mer krävande alternativen finns kvar till ett annat år. Varför inte Kungsleden Vakkotavare-Singi-Nikka eller Nikka-Abisko. Eller lite försiktigt utanför lederna Abisko-Ballinvagge-Siellavagge-Kungsleden-Abisko. Om ni kan tänka er att ta linbanan upp på Njulla vid Abisko har ni ett fint litet område melllan järnvägen och Kårsavagge att lufsa runt i. Med närhet till Björkliden, Låktatjåkka, Kårsavagge just in case.


Peter HP


Linbanan till Njulla vid Abisko hur fungerar det med hund i den? eller hur funkar det. jag har sätt bilder att det är folk som har hundar uppe vid stationen.
 
Linbanan till Njulla vid Abisko hur fungerar det med hund i den? eller hur funkar det. jag har sätt bilder att det är folk som har hundar uppe vid stationen.
Det är en vanlig sittlift med bygel man viker över. Tror inte det passar med hund om inte hunden är van att åka lift ;) Men det går ju att gå upp med hunden.
 
Vi åkte upp med vår hund i knät. Vi hade en sele (typ för väskor) med handtag och förövrigt bra sätt att hålla fast en hund. Hon hade inte åkt sittlift. Det gick utmärkt, även om min fru var så nervös att hon hade ont i armen ett bra tag efteråt av att hållit i hunden. Liftskötaren la på våra ryggsäckar i liften efter. Vi var ute och gick i drygt en vecka därifrån innan vi gick tillbaks till Abisko. Vi såg knappt en människa på den tiden och var ändå inte längre bort än någon dags vandring till stuga eller station.

Nu är det svårt att råda då jag inte känner er hund, eller vet hur stor den är. Det spelar ju minst sagt in......

Peter HP
 
Vi gick delar av sträckan i sommar och den del som ligger mellan pilarna mellan 2 och 3 och 3 och 4 (hoppas du förstår) dvs södra sidan av Adnetjårro och det kommer jag aldrig mer att göra om. Det var vidje vidje och vidje. Kombinerat med massor av vatten som rann ner från bergssidan.

Lite färgat är nog upplevelsen av att vi gick med Campylobacter så formen var minst sagt nersatt men nej. Aldrig mer.

Vi gick förrförra sommaren från 4 till 3 och vidare till bron upp mot Mårma. Instämmer helt. Först var det vackert och lätt, men sen försvann stigen ut i våtmarker flera gånger utan att dyka upp igen och därefter blev det tät skog och miljarder av flygfän. Detta kan inte ens kallas led. Avråder.
 
Vi åkte upp med vår hund i knät. Vi hade en sele (typ för väskor) med handtag och förövrigt bra sätt att hålla fast en hund. Hon hade inte åkt sittlift. Det gick utmärkt, även om min fru var så nervös att hon hade ont i armen ett bra tag efteråt av att hållit i hunden. Liftskötaren la på våra ryggsäckar i liften efter. Vi var ute och gick i drygt en vecka därifrån innan vi gick tillbaks till Abisko. Vi såg knappt en människa på den tiden och var ändå inte längre bort än någon dags vandring till stuga eller station.

Nu är det svårt att råda då jag inte känner er hund, eller vet hur stor den är. Det spelar ju minst sagt in......

Peter HP

Ah hehe det är en Eurasier, men då får vi gå upp. =)
 
Jag får det till cirka 60 km. Hur långt går ni på en dag? För egen del skulle jag säga att 4 dagar är vad jag skulle gå sträckan på, exklusive reservdagar och utflyktsdagar. Då vet jag av erfarenhet att 15 km/dag är vad det brukar bli när jag vandrar i fjällen. En del dagar blir det mer, en del mindre. Det betraktas nog som lite åt det måttligare/kortare än genomsnittet.

Peter HP

Tjena,
Om man ska gå Abisko - Nikkaluokta vad finns det för förbindelse mellan Abisko och Nikkaluokta. Jag tänkte på om man tar bilen till Abisko sen ska man komma till bilen igen. Eller ska man lämna bilen i Kiruna? Det verka finnas buss till Kiruna från Nikkaluokta.
 
Om ni tar bil är det nog bäst att lämna i Kiruna. Buss eller tåg till Abisko och buss mellan Nikkaluokta och Kiruna. Hund får numera åka i ligg- och sovvagn när man bokar hela kupén. Självklart även i djurtillåtna avdelningen. Sålunda bäst att lämna bilen hemma.

Själv föredrar jag att avsluta i Abisko och börja i Nikkaluokta.

Peter HP
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.