Genom och runt lapporten

Sitter och kollar på kartan man blir inte riktigt klok på hur du menar. Menar du antingen den röda, blå eller gröna pilen?

Fattar inte heller vad/var Alisädno är.

Ett tips är att använda den riktiga fjällkartan från Lantmäteriet. Det kommer underlätta planerandet och göra det lättare att förstå var platserna som nämnts i tråden ligger. :)
 
sump och vide

har jag antecknat att det var mellan 1 och 2. Inget oöverkomligt, men mer än på en "normal" led.
 
Rutt

Hej,

vi har tänkt att köra denna rutten till sommaren.
Tar det så lång tid att man måste sova 5 nätter?
Det går inte göra den på 4?
 
Hej,

vi har tänkt att köra denna rutten till sommaren.
Tar det så lång tid att man måste sova 5 nätter?
Det går inte göra den på 4?

Jag får det till cirka 60 km. Hur långt går ni på en dag? För egen del skulle jag säga att 4 dagar är vad jag skulle gå sträckan på, exklusive reservdagar och utflyktsdagar. Då vet jag av erfarenhet att 15 km/dag är vad det brukar bli när jag vandrar i fjällen. En del dagar blir det mer, en del mindre. Det betraktas nog som lite åt det måttligare/kortare än genomsnittet.

Peter HP
 
Spontan känsla - inga som helst problem att hinna med på 4 dagar. Lite reservation för sträckan söder om Báhkkabahočohkka, denna har jag inte vandrat.
Dock gick jag i somras över Mårma och den lilla sträckan jag markerat blå i min bild var då riktigt, riktigt tråkig(kom från väst och gick ner söderut). Detta var dock ganska tidigt(slutet på juni) och det var mycket snö som inte bar och dessutom av snön neddragna träd som gjorde att man fick kryssa en del.
När ni har kommit så långt som till västra änden av mitt blå streck(om ni går turen medurs) så är leden tydlig hela vägen till Abisko(möjligen lite blött innan ni ansluter till Kungsleden), finns mao. bra möjligheter att "mosa på" om man börjar få dåligt med tid.
Men som sagt, 4 dagar känns ganska ordentligt tilltaget(naturligtvis beroende på vilken fart man brukar kunna hålla, själv tycker jag att jag rör mig relativt långsamt, högs medvetet...).
Gjorde fö. två små röda ringar ungefär där jag vid olika tillfällen hittat riktigt fina tältplatser.

Ha en trevlig tur!
 

Bilagor

  • Fjäll.jpg
    Fjäll.jpg
    75.7 KB · Visningar: 754
Hej!
Jag och en kompis bokade precis tågbiljetter till Abisko och märkte samtidigt att det var fullbokat på typ alla tåg under andra hälften av juli. Vi trodde att vi var ute i god tid, men tydligen inte tillräkligt. Vår plan var att åka någon gång runt den 25e för att komma undan den värsta blötan, men det gick inte så nu åker vi den 8e juli istället.
Vi tänkte gå med tält och sova 4 nätter ute, och en 5e natt på turiststationen.

Skulle bara vilja höra vad folk med lite mer erfarenhet har att säga om denna rutten.
Kommer det att vara mycket/för blött?
Vad för sorts skor rekommenderas, räcker det med trekking skor, eller rekommenderas stövlar/vandringskängor?
Är stigarna tydliga?
Annat?

försöker bifoga en bild så det blir lite tydligare.

Jag får det till cirka 60 km. Hur långt går ni på en dag? För egen del skulle jag säga att 4 dagar är vad jag skulle gå sträckan på, exklusive reservdagar och utflyktsdagar. Då vet jag av erfarenhet att 15 km/dag är vad det brukar bli när jag vandrar i fjällen. En del dagar blir det mer, en del mindre. Det betraktas nog som lite åt det måttligare/kortare än genomsnittet.

Peter HP

Det är våran första vandring.
 
Du har inte gått den här rundan?
Vi funderar på att gå den här med.

Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation - Signistugorna - Kaskasavagge - Vistasvaggi - Nikkaluokta

Vi kör bil ner från Abisko till Nikkaluokta.
 
Du har inte gått den här rundan?
Vi funderar på att gå den här med.

Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation - Signistugorna - Kaskasavagge - Vistasvaggi - Nikkaluokta

Vi kör bil ner från Abisko till Nikkaluokta.

Blir mer än 4 dagar, och Kaskasavagge kan vara lite jobbig/svår efter vattendelaren. Vistas till Nikka vid blöta kan också vara trist med mycket sörja. Men inte svårgånget. Ett bättre men något längre alternativ, Singi-Sälka-Nallo-Vistas och sen Nikka.

Peter HP
 
Ni kan också fundera på Nikka-Kebne-Singi-Kuopervagge-Tarfala-Nikka. Då får ni se fina glaciärer också! Se bara till att följa rätt väg mellan Kuopervagge och Tarfala.

Det går att boka båt upp i Vistasvagge om ni behöver korta resan - och naturligtvis kan man ta båt på väg till/från Kebne också.

Annars håller jag med, Kaskasavagge är inte så lättgången, väldigt stenig.

Så många möjligheter, lycka till med planerandet!
/Lotta
 
Ni kan också fundera på Nikka-Kebne-Singi-Kuopervagge-Tarfala-Nikka. Då får ni se fina glaciärer också! Se bara till att följa rätt väg mellan Kuopervagge och Tarfala.

Det går att boka båt upp i Vistasvagge om ni behöver korta resan - och naturligtvis kan man ta båt på väg till/från Kebne också.

Annars håller jag med, Kaskasavagge är inte så lättgången, väldigt stenig.

Så många möjligheter, lycka till med planerandet!
/Lotta


Vilken väg skulle du föredra med hund? Både vi och hunden är oerfaren vandrare. =)
 
Vilken väg skulle du föredra med hund? Både vi och hunden är oerfaren vandrare. =)

Jag tycker ni ska skippa både Koupervagge och Kaskasavagge då du säger att ni är oerfarna och dessutom ska ha hund. Jag har hund och har gått Kaskasavagge med hund och det blir riktigt jobbigt för hunden kan jag lova (vi hade då en Tollare). Koupervagge-alternativet är också dåligt med tanke på passgången mellan Koupervagge och Tarfala, Ni ska antingen ta er ner på klippor utan någon egentlig stig eller gå på kanten av glaciär på nervägen.

Jag tycker ni ska vända tanken mot mer lättgångna altarnativ. Ni är nybörjare, De mäktiga och mer krävande alternativen finns kvar till ett annat år. Varför inte Kungsleden Vakkotavare-Singi-Nikka eller Nikka-Abisko. Eller lite försiktigt utanför lederna Abisko-Ballinvagge-Siellavagge-Kungsleden-Abisko. Om ni kan tänka er att ta linbanan upp på Njulla vid Abisko har ni ett fint litet område melllan järnvägen och Kårsavagge att lufsa runt i. Med närhet till Björkliden, Låktatjåkka, Kårsavagge just in case.

Peter HP
 

avslutad210712

Gäst
Vi gick delar av sträckan i sommar och den del som ligger mellan pilarna mellan 2 och 3 och 3 och 4 (hoppas du förstår) dvs södra sidan av Adnetjårro och det kommer jag aldrig mer att göra om. Det var vidje vidje och vidje. Kombinerat med massor av vatten som rann ner från bergssidan.

Lite färgat är nog upplevelsen av att vi gick med Campylobacter så formen var minst sagt nersatt men nej. Aldrig mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.