Springa Göteborgsvarvet med vätskesystem?

Hej!
jag ska pringa göteborgsvarvet i helgen och har sprungit det 2 ggr innan.
de tigigare gångerna har jag upplevt det som att jag fick ont i magen efter vätskestationerna. kan det bero på att jag druckit för mycket för snabbt? jag funderar på att springa med ett vätskesystem som jag gör när jag kör multisport för då dricker jag små mängder oftare. kan det funka äeelr blir man idiotförklarad då?
 
Har inte testat att springa med vätskebälte på varvet men däremot på träning under samma sträcka, funkar jättebra. Annars är ett tips som jag fick förra året att inte dricka sportdryck utan endast vatten den första milen just pga risken för magont.
 
Göteborgsvarvet är väl "bara" 21 km? Varför inte prova att springa utan att dricka nåt under loppet?
 
prylManne; sa:
ja iofs går det.. men energin börjar ju tryta efter en timme eller något... men visst det går...

Och är det varmt tappar man ganska mycket vätska.
I maj 1990 sprang jag min sista halvmara (jag var 45 år då), det var 27 grader varmt och tämligen utsatt för solen
på en del asfaltsträckor.

Jag var den enda av löparna som hade hatt och ensam om vätskebälte, men det är jag glad för, ty det var kämpigt nog ändå,
med krampkänning i vaderna vid varvningen (loppet gick i två varv). Alla jag talade med
sprang sämre än vanligt, men
jag klarade mig betydligt bättre än många andra.
 
ja det kan ju bli galet varmt så vatten är nog att rekomendera..
det blir att köra med egen vätska på ryggen. går det åt pipan så är det ju inte värre än att man får en mindre bra tid..
allt är ju på lek..
 
Prognosen just nu säger ca 10 grader så särskilt varmt verkar det ju inte bli. Det finns ju dessutom nio vätskestationer under loppet så en halv mugg vatten vid varje borde mer än väl räcka.
 
prylManne; sa:
Hej!
jag ska pringa göteborgsvarvet i helgen och har sprungit det 2 ggr innan.
de tigigare gångerna har jag upplevt det som att jag fick ont i magen efter vätskestationerna. kan det bero på att jag druckit för mycket för snabbt? jag funderar på att springa med ett vätskesystem som jag gör när jag kör multisport för då dricker jag små mängder oftare. kan det funka äeelr blir man idiotförklarad då?
Jag sprang Lundaloppet (10km) förra helgen och där fanns folk som sprang med vätskesystem. Men det var ganska varmt. Det är individuellt hur mkt vatten man behöver, men om du behöver mycket så tycker jag att du ska väga tiden det tar att dricka vid kontrollerna mot den extra vikt som vätskesystemet utgör. Vinner vätskesytemet så är det bara att köra på! Återkom gärna med rapport. Lycka till!
/Per
 
Nu är varvet avklarat..
jag skippade vätskesystemet tilslut.. hade bara lite små packade påsar med fruxo och käkade som motivation under vägen. :) tiden blev 1,52. med mindre folk så hade det inte varit några problem med ca 1,40. men men att starta bland dom sista i startgrupp 4 är inte det lättaste. speciellt inte med rekordmånga deltagare.
men det är ju ett år nästa år med..

tack för alla synpunkter och tankar...
/emanuel
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...